Gå til innhold

Blir det feil å si til psykiater akkurat hvilken diagnose man tror man har?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring med psykiatere er at de er arrogante selvopptatte drittsekker. Så når man nevner sin egen mening om noe,. Feks medisiner eller diagnose så blir de hissige og da kan du banne på at du ihvertfall ikke får den medisinen eller diagnosen. 

Anonymkode: a8a89...6f9

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min erfaring med psykiatere er at de er arrogante selvopptatte drittsekker. Så når man nevner sin egen mening om noe,. Feks medisiner eller diagnose så blir de hissige og da kan du banne på at du ihvertfall ikke får den medisinen eller diagnosen. 

Anonymkode: a8a89...6f9

Såpass ja, det høres jo ikke helt bra ut.

Anonymkode: 07fa8...907

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Såpass ja, det høres jo ikke helt bra ut.

Den kommentaren du svarer på var litt morsom. For det er litt sannhet i det. De vet best, så å komme med forslag til diagnose bør du være forsiktig med! Selvfølgelig kan du møte en som er ydmyk og åpen, men jeg ville ikke tatt sjansen her.

Ref tråden Kupton skrev i går om "de som er helt i startgropa og tror de vet så mye om diagnoser osv" ( ikke helt ordrett, men omtrent). Dette hadde han ikke tid til, så anbefalte gode psykologibøker.

🙂 en noe arrogant holdning der. "Jeg vet best og dere har ikke peiling, så lån dere noen bøker på biblioteket om dere ikke kan kjøpe" 

Den var jo egentlig ganske mild ift hvordan andre kan reagere. Så, ikke gjør det! 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Eller er det noe en psykiater kan sette pris på? Eller synes det at det vil være feil av en pasient å komme med en forutinntatt mening som det?

Du må gjerne si hva du tror det er 🙂

Worriesome Plenty 2

Jeg har blitt møtt med interesse en gang og nedvurdering en annen. Nedvurderingen kom fra en hipster som sa nei du har ikke schizofreni. Kort tid etter ble jeg psykotisk. Og måneder gikk tapt for selv en psykiater tror jo jeg bare har Ocd. Og i følge hipsteren var ikke det noe man gikk til dps for.

Det værste var at av alle episoder jeg har hatt var det den som skadet mest. Ett år og ett forhold gikk rett i dass og det var en jævlig psykose. Og senere grundige utredninger blant annet fra top prosjektet spikret diagnosen paranoid schizofreni på meg.

Annonse

Everybody skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er alle psykiatere så strenge, stressa og arrogante?

Les i tråden om Hilde Rød Larsen. På en av de siste sidene ligger det en lenke til hva tre innen sektoren mener om seg selv og hvordan de lett får makt over andre. 

Jeg har selv bedt om utredning av en diagnose, og det gikk helt fint. Fikk spørsmål om hvorfor jeg mistenkte at jeg hadde den diagnosen, og så ble utredningen igangsatt. Ble ikke møtt med arroganse eller mistenksomhet til tross for at diagnosen kommer med A-preparater. Diskuterte også endring av bipolar-diagnose med en psykiater som bare satt pris på at jeg kom med tanker og spørsmål. Ble møtt med noe arroganse fra en psykiater som satt litt på spissen ikke var så glad i diagnoser, medisiner eller noe som helst form for moderne psykiatrisk behandling. Dere kan sikkert enkelt gjette dere frem til hvilken terapiretning han utelukkende brukte. 

Jeg tror de fleste psykiatere faktisk vil høre pasientenes innspill og tanker. Jeg tror ikke de fleste er grunnløst arrogante. Til syvende og sist så vet de ofte mer enn pasientene om en eller annen diagnose. At psykiateren er uenig betyr ikke nødvendigvis at vedkommende er arrogant. Det kan bety det, men ikke nødvendigvis. Jeg tror egentlig at ganske mange psykiatere bryr seg om å hjelpe pasientene, og ikke bare om å være nedlatende. 

Jeg gjorde den feilen at jeg fortalte psykiateren hva jeg trodde feilte meg. Hadde også sirlig skrevet ned hvilke symptomer jeg opplevde og hvordan de hadde påvirket hverdagen min fra barndommen og frem til nåtid.

Psykiateren ble snyte fornærmet og brukte størstedelen av timen på å refse meg og pepre meg med argumenter på hvorfor jeg helt sikkert feilte alt mulig annet enn akkurat det jeg trodde jeg feilte.

Lever i håpet om at jeg en dag blir møtt med interesse og respekt.

Anonymkode: 189c9...c8c

Ser ut til at folk har blandete erfaringer... vet ikke om jeg tør ta det opp da... Kanskje like greit å bare la behandler gjøre sine vurderinger også passer jeg på at jeg får frem alle symptomene jeg sliter med så vil vel han eller hun komme frem til samme diagnose uansett? Forhåpentligvis?

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg gjorde den feilen at jeg fortalte psykiateren hva jeg trodde feilte meg. Hadde også sirlig skrevet ned hvilke symptomer jeg opplevde og hvordan de hadde påvirket hverdagen min fra barndommen og frem til nåtid.

Psykiateren ble snyte fornærmet og brukte størstedelen av timen på å refse meg og pepre meg med argumenter på hvorfor jeg helt sikkert feilte alt mulig annet enn akkurat det jeg trodde jeg feilte.

Lever i håpet om at jeg en dag blir møtt med interesse og respekt.

Anonymkode: 189c9...c8c

Slik ville jeg gjort det også og jeg ville ikke gått til han der. Man skal ikke stole blindt på en psykiater, når de ikke en gang er enige med hverandre . Litt sunn skepsis er bra. De forskjellige diagnosene som ble satt på Anders Breivik under rettsaken er et eksempel på det. Der kom de frem til 2 forsjellige diagnoser. Tar man med diagnosen han fikk som barn, blir det 3 forskjellige diagnoser. 

Har også sett det her inne. Glemmer ikke alle diagnosene Stjernestøv ramset opp en gang som hun hadde fått gjennom årenes løp. Det var en liste lang som et vondt år. 

Nicklusheletida skrev (13 minutter siden):

Slik ville jeg gjort det også og jeg ville ikke gått til han der. Man skal ikke stole blindt på en psykiater, når de ikke en gang er enige med hverandre . Litt sunn skepsis er bra. De forskjellige diagnosene som ble satt på Anders Breivik under rettsaken er et eksempel på det. Der kom de frem til 2 forsjellige diagnoser. Tar man med diagnosen han fikk som barn, blir det 3 forskjellige diagnoser. 

Har også sett det her inne. Glemmer ikke alle diagnosene Stjernestøv ramset opp en gang som hun hadde fått gjennom årenes løp. Det var en liste lang som et vondt år. 

Først så hadde han paranoid schizofreni som er en alvorlig sinnslidelse, og så plutselig hadde han det ikke. Noen sier også at han har Asperger og narsissisme. En narsissist er han jo definitivt og en psykopat.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...