Gå til innhold

Til jordmor - kort lårben på UL


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Da jeg var på UL (ca uke 18) så hadde jeg disse målene:

BPD 42 MAD 36 FEMUR 21

Har lest at kort lårben kan indikere Downs syndrom, og er selvfølgelig kjempebekymret for dette. Har ikke sett noen som har så lite lårbenmål her inne. Hvor kort er dette målet, og er det større sjangs for å få et barn med Downs syndrom?

Ellers så kjenner jeg veldig mye liv og det er vel et godt tegn? Trodde mongoloide barn var mye roligere enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg har ingen tabell foran meg nå som sier noen om lårbenets lengde ved 18 ukers svangerskap, men jeg tror jeg kan roe deg litt likevel. For det første, så er lårbenets lengde kun en indikasjon på Downs syndrom, det er også flere tegn som blir lagt merke til ved ultralyd. For det andre kan du være sikker på at hvis noen bjeller hadde begynt å ringe hos jordmoren/legen som du var på kontroll hos, så hadde du fått vite det. Det vanlige er at man blir tilbudt ekstra, mer avanserte tester hvis det er mistanke om avvik. Når du kjenner mye liv, så er det et godt tegn. Jeg tror du er som de fleste av oss, vi bekymrer oss veldig, men som oftest uten alvorlig grunn.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...