Gå til innhold

Hva ville du valgt?

Kashmir-

Anbefalte innlegg

Du er 30 år, og får to valg :

a) Du får beskjed om at du får leve i nøyaktig 25 år til. De første 5 årene får du oppfylt ditt største ønske. Om det er å synge en sang som blir en magahit, skrive århundrets roman eller lage et sjeldent stort kunstverk. Slå en hittil uslåelig rekord i noe eller bare leve stille, rolig og garantert lykkelig. De resterende årene lever du videre i prosessen eller på gevinsten av de fem årene.

b) du får beskjed om å leve til du er nøyaktig 100 år. De fem første så opplever du traumatiske ting, og etter det lever du men med minner og problemer psykisk pga det som skjedde de første fem årene. 

Hva tror du at du ville valgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (1 minutt siden):

a) Du får beskjed om at du får leve i nøyaktig 25 år til. De første 5 årene får du oppfylt ditt største ønske. Om det er å synge en sang som blir en magahit, skrive århundrets roman eller lage et sjeldent stort kunstverk. Slå en hittil uslåelig rekord i noe eller bare leve stille, rolig og garantert lykkelig. De resterende årene lever du videre i prosessen eller på gevinsten av de fem årene.

b) du får beskjed om å leve til du er nøyaktig 100 år. De fem første så opplever du traumatiske ting, og etter det lever du men med minner og problemer psykisk pga det som skjedde de første fem årene. 

100 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg vil leve til jeg blir 100 år, men jeg lever allerede i alternativ b og tror nok jeg heller vill valgt det enn å ikke få lov til å bli eldre enn 55 år. 

Anonymkode: 99eab...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (5 minutter siden):

Alternativ 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler vel det er alternativ to som ligner mest på livet mitt, og hvis noen kom og sa at de kunne trylle vekk traumene mine eller de psykiske problemene mine så hadde jeg nok sagt nei fordi det har jo vært med på å gjøre meg til den jeg er nå. Og på 68 år til så kan en utvikle seg mye og oppleve å få et verdig liv å leve. Å leve med psykisk sykdom er jo ikke nødvendigvis synonymt med å være veldig ulykkelig. Jeg er ikke lykkelig nå da, men det har vært verre.

Jeg vil overkomme mine traumer knyttet til menn, bli mer langvarig stabil og sterk nok til å tåle alle som vil komme til å avvise meg, for det er nok de fleste, også finne han som tar meg for den jeg er med bagasjen jeg har. Også kan jeg jobbe deltid og ha hund. Det trenger jeg forhåpentligvis ikke en trollmann til å gi meg, men heller tid nok. Det burde være mulig å oppnå i løpet av 10 år. Da vil jeg ha 58 år igjen. Framfor bare 20 hvis jeg tar alternativ en hvor jeg oppnår de tingene på kort tid.

Slik ressonerte jeg. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Subkutant skrev (1 minutt siden):

A. én enkelt grunn og det er KVALITET fremfor KVANTITET. 

Heller et godt, kort liv, enn å pines til man er gammel og syk. 

Det er spørsmålet. Et kortere fantastisk liv eller et langt og mer plagsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det er spørsmålet. Et kortere fantastisk liv eller et langt og mer plagsomt. 

Ja, for meg er svaret åpenbart. A. :)

De siste 9 årene har jeg levd i et h.lvete. Hadde gitt mye for 25 fine år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå så ville jeg sagt A, men det er fordi jeg er dårlig og har begynt å miste håpet om å bli bedre. Samtidig så vil jeg gjerne følge barn og barnebarn videre, så da må det bli B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har passert 30 + 25, så jeg vil absolutt leve lengst mulig. Noen smeller går de aller fleste på i løpet av livet, så det skal nok gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @laban - noen smeller går man uansett på i løpet av livet, så jeg ville også helt klart gått for A. Jeg er temmelig sikker på at jeg ville svart det samme da jeg var 30, følte meg udødelig, og tenkte på folk på 55 som eldgamle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (37 minutter siden):

Enig med @laban - noen smeller går man uansett på i løpet av livet, så jeg ville også helt klart gått for A. Jeg er temmelig sikker på at jeg ville svart det samme da jeg var 30, følte meg udødelig, og tenkte på folk på 55 som eldgamle. 

Jeg tenker at folk på 55 er eldgamle. 

Anonymkode: b2745...07f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker at folk på 55 er eldgamle. 

Som ung gjør man gjerne det. Alder er en relativ størrelse, så dette kommer til å endre seg i takt med at du blir eldre.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (4 minutter siden):

Som ung gjør man gjerne det. Alder er en relativ størrelse, så dette kommer til å endre seg i takt med at du blir eldre.

Om man er 80 så er man den samme som den man var yngre visst nok.

det sa min bestemor en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om man er 80 så er man den samme som den man var yngre visst nok.

det sa min bestemor en gang. 

Min mor sier at hun føler at hun det ikke er samsvar mellom den hun er inni seg og det hun ser i speilet, dvs at hun føler seg som samme person som hun var da hun var 25. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i dette, men syns jeg både tenker og opplever ting i og rundt meg annerledes nå enn for 25 år siden.

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største ønske var å få barn.  Da jeg var 30 år hadde vi fått visshet om at det ikke kom til å skje.  Hadde jeg fått oppfylt det ønsket, men dø mens barnet var 20-25 år gammelt, slik alternativ A skisserer - hadde nok føltes som et (for) egoistisk valg.

Ved absolutt alle andre eventualiteter hadde jeg glatt valgt A.

Anonymkode: 003c5...afb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...