Gå til innhold

Matbudsjett


Fru2020

Anbefalte innlegg

Er det noen familier på to her inne som kan si hvor stort matbudsjettet er. 

Jeg har et budsjett på 6000 kr. Det er ganske høyt synes jeg. 

Nå spiser jeg mye Fjordland og det er kanskje dyrere enn mat laget fra bunnen av?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru2020 skrev (32 minutter siden):

Er det noen familier på to her inne som kan si hvor stort matbudsjettet er. 

Jeg har et budsjett på 6000 kr. Det er ganske høyt synes jeg. 

Nå spiser jeg mye Fjordland og det er kanskje dyrere enn mat laget fra bunnen av?  

6000,- i mnd på to personer? 1500,- i uka altså. Vi er nok ikke der hos oss håper jeg. :) Vi spiser omtrent aldri Fjordland, det er dyrt om du spiser det ofte ja. Vi kjøper mye i datodisken, men også en god del grønnsaker som jo koster litt så en kjapp hoderegning over det jeg spiser akkurat i dag og hva det koster gir ikke så mye under det du sier faktisk. Vi kaster aldri mat da, unngår stort sett å lage mer enn vi spiser opp, ev. så har vi rester dagen etter eller til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 minutter siden):

6000,- i mnd på to personer? 1500,- i uka altså. Vi er nok ikke der hos oss håper jeg. :) Vi spiser omtrent aldri Fjordland, det er dyrt om du spiser det ofte ja. Vi kjøper mye i datodisken, men også en god del grønnsaker som jo koster litt så en kjapp hoderegning over det jeg spiser akkurat i dag og hva det koster gir ikke så mye under det du sier faktisk. Vi kaster aldri mat da, unngår stort sett å lage mer enn vi spiser opp, ev. så har vi rester dagen etter eller til lunsj.

Jeg tenker på det du skriver der om grønnsaker. Jeg skal jo nå i et regimeskifte når det kommer til mat og vil måtte øke på frukt og grønt betraktelig. Budsjettet på Fjordland vil jo gå til null. Jeg lurer på om dette utligner hverandre. Det er jo ofte sagt at det er dyrere å spise sunt enn å spise usunt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker på det du skriver der om grønnsaker. Jeg skal jo nå i et regimeskifte når det kommer til mat og vil måtte øke på frukt og grønt betraktelig. Budsjettet på Fjordland vil jo gå til null. Jeg lurer på om dette utligner hverandre. Det er jo ofte sagt at det er dyrere å spise sunt enn å spise usunt. 

Frosne grønnsaker er billigere enn ferske. Og i bortsett fra når grønnsaker er i sesong så er de mer næringsrike også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Frosne grønnsaker er billigere enn ferske. Og i bortsett fra når grønnsaker er i sesong så er de mer næringsrike også. 

Men de smaker ikke så godt... 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Men de smaker ikke så godt... 🙈

Synes de smaker godt jeg. Om enn ikke like godt som ferske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru2020 skrev (1 time siden):

Er det noen familier på to her inne som kan si hvor stort matbudsjettet er. 

Jeg har et budsjett på 6000 kr. Det er ganske høyt synes jeg. 

Nå spiser jeg mye Fjordland og det er kanskje dyrere enn mat laget fra bunnen av?  

Jeg bruker nok 3000 pr måned - minst - om jeg skal lage mat kun til meg, og derfra kan man jo bare legge til nesten en dobling om man er to.

Bruker du Fjordland når dere er to også, eller er det bare når det kun er du som spiser? Dette høres uansett dyrt ut, i tillegg til at jeg syns det høres litt "tungt" ut med tanke på at både du og jr har behov for litt lettere mat etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (16 minutter siden):

Frosne grønnsaker er billigere enn ferske. Og i bortsett fra når grønnsaker er i sesong så er de mer næringsrike også. 

 

Lillemus skrev (14 minutter siden):

Men de smaker ikke så godt... 🙈

Hvilke grønnsaker snakker dere om her @Glitter og @Lillemus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (35 minutter siden):

 

Hvilke grønnsaker snakker dere om her @Glitter og @Lillemus?

Det meste av frosne grønnsaker etter min mening. Blir fort vassent synes jeg.  Har prøvd både kjøpte og å forvelle selv. Har med hell revet og forvellet gulrot og pastinakk fra egen avling og pakket i porsjonsposer for bruk i fiskesuppe og det fungerte greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 minutt siden):

Det meste av frosne grønnsaker etter min mening. Blir fort vassent synes jeg.  Har prøvd både kjøpte og å forvelle selv. Har med hell revet og forvellet gulrot og pastinakk fra egen avling og pakket i porsjonsposer for bruk i fiskesuppe og det fungerte greit.

Enig, sånne poser med grønnsaker fra frysedisken er ikke noe særlig. Funker i gryteretter og supper etc., men ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et budsjett på 5000 i måneden og vi er to. Synes det er alt for høyt. Ikke mye Fjordland her. Men nå har maten steget med 12%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123 skrev (32 minutter siden):

Jeg har et budsjett på 5000 i måneden og vi er to. Synes det er alt for høyt. Ikke mye Fjordland her. Men nå har maten steget med 12%.

Det er sykt. Og det skal stige enda mer....

Anonymkode: df7b3...b48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kayia skrev (3 timer siden):

Jeg bruker nok 3000 pr måned - minst - om jeg skal lage mat kun til meg, og derfra kan man jo bare legge til nesten en dobling om man er to.

Bruker du Fjordland når dere er to også, eller er det bare når det kun er du som spiser? Dette høres uansett dyrt ut, i tillegg til at jeg syns det høres litt "tungt" ut med tanke på at både du og jr har behov for litt lettere mat etter det jeg har forstått.

Fjordland et bare når jeg er alene. Jeg spiser ikke de med mest kalorier i. Går mye i det samme. Men er litt lei av dem nå så det skal jo være greit med litt variasjon.

_______

Jeg liker heller ikke så godt frosne grønnsaker, bortsett fra amerikansk grønnsaksblanding, men den er jo litt kaloririk. Erter fungerer jo veldig fint frosne. Har ikke smakt bare gulrot frosne. De har det også, har de ikke? Brokkoli fungerer ikke som frossen for meg.

Det blir vanskelig når maten stiger enda mer i februar. Jeg har ikke råd til å øke budsjettet noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Erter fungerer jo veldig fint frosne.

Ja, frosne erter spiser jeg, de er gode. :) Men ellers kjøper jeg det ikke, med unntak av søtpotetfries, men det blir liksom noe annet. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Ja, frosne erter spiser jeg, de er gode. :) Men ellers kjøper jeg det ikke, med unntak av søtpotetfries, men det blir liksom noe annet. :) 

Er søtpotetfries sunnere enn vanlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (4 minutter siden):

Er søtpotetfries sunnere enn vanlige?

Ja, de inneholder færre kalorier, mindre fett og mindre karbohydrater og så synes jeg de smaker myyyye bedre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 timer siden):

Grønnsaker generelt.

 

Lillemus skrev (2 timer siden):

Det meste av frosne grønnsaker etter min mening. Blir fort vassent synes jeg.  Har prøvd både kjøpte og å forvelle selv. Har med hell revet og forvellet gulrot og pastinakk fra egen avling og pakket i porsjonsposer for bruk i fiskesuppe og det fungerte greit.

 

Ekstra skrev (2 timer siden):

Enig, sånne poser med grønnsaker fra frysedisken er ikke noe særlig. Funker i gryteretter og supper etc., men ikke alene.

Jeg spurte fordi jeg syns det er så stor forskjell på det som funker greit og det som absolutt ikke duger. For min del må de fleste varmes og inngå i en mix-rett ((gryte, suppe, pai etc), med unntak av poteter (feks potetbåter), grønne erter og rotgrønnsaker. De tåler bedre å serveres "som de er" syns jeg. Jeg bruker frossen spinat i pai innimellom, og frossen koriander i gryter og syns det er helt ok til hverdags. Syns også wokblaningene til Findus er gode, men de må stekes (ikke kokes/dampes).

"Amerikansk blanding" er aldri godt, ikke engang i kjøttsuppe e.l. og jeg unngår alt med gulerøtter, blomkål, rosenkål, brokkoli etc. Til nød kan jeg imidlertid sprøsteke pytt i panne sammen med egg, men det er lenge siden sist :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (Akkurat nå):

"Amerikansk blanding" er aldri godt, ikke engang i kjøttsuppe e.l. og jeg unngår alt med gulerøtter, blomkål, rosenkål, brokkoli etc.  :)

Som jeg skulle sagt det selv. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (22 minutter siden):

Fjordland et bare når jeg er alene. Jeg spiser ikke de med mest kalorier i. Går mye i det samme. Men er litt lei av dem nå så det skal jo være greit med litt variasjon.

_______

Jeg liker heller ikke så godt frosne grønnsaker, bortsett fra amerikansk grønnsaksblanding, men den er jo litt kaloririk. Erter fungerer jo veldig fint frosne. Har ikke smakt bare gulrot frosne. De har det også, har de ikke? Brokkoli fungerer ikke som frossen for meg.

Det blir vanskelig når maten stiger enda mer i februar. Jeg har ikke råd til å øke budsjettet noe særlig.

Her er jeg helt motsatt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...