Gå til innhold

Kupton - er dette en vrangforestilling?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke en vrangforestilling at man ønsker å ta selvmord slik at man kan gjenforenes med de døde i et etterliv?

Anonymkode: 2d9fd...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har gjort den døde personen mye vondt mens den levde så vil jeg si det er normalt ihvertfall 

Anonymkode: 71126...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (5 timer siden):

Det er mange religiøse som tror på det. Så det er nok ikke en vrangforestilling.

Så man har ikke en vrangforestilling hvis man er religiøs og tror på det @kupton

Anonymkode: 2d9fd...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så man har ikke en vrangforestilling hvis man er religiøs og tror på det @kupton

Anonymkode: 2d9fd...a48

Nå velger jeg å svare her jeg, men en vrangforestilling kjennetegnes av en forandret virkelighetsoppfatning som ikke kan forklares av kultur eller miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tasmus82 skrev (1 time siden):

Nå velger jeg å svare her jeg, men en vrangforestilling kjennetegnes av en forandret virkelighetsoppfatning som ikke kan forklares av kultur eller miljø. 

Så det er en vrangforestilling

Anonymkode: 2d9fd...a48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Så det er en vrangforestilling

Anonymkode: 2d9fd...a48

Ikke nødvendigvis. Jeg tror selv på både gud og reinkarnasjon, og jeg vil ikke bli betegnet som psykotisk. 

Uansett så vil symbiose, som da er et veldig tett samliv der begge parter drar nytte av samlivet, være ganske så irrasjonelt å forvente. Selv de som oppnår en veldig sterk kjærlighet til sin partner vil ikke ønske å leve symbiotisk med hverandre. En ting er å komplettere hverandre, men symbiose er på et helt annet nivå. 

La oss si at reinkarnasjon nå er reelt, og sjelen din vil reise videre når du dør; hva tror du følelsene til den andre part i denne fantasien er? Var det sterk kjærlighet inne i bildet, så det vil være savn og gjensynsglede? For uansett hva som skjer etter døden så må nesten den andre parten inne i dette også drømme om det samme for at det skal være oppnåelig tenker jeg. 

Jeg har selv mistet venner og familie, og jeg tror ikke noen av de skulle ønsket at jeg gav opp på livet mitt her bare for at vi skulle møtes igjen, uansett hvor mye som har forblitt usagt mellom oss. Men om det hadde vært en sterk kjærlighet der så tror jeg nok kanskje jeg selv kunne ønsket å finne tilbake til en partner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er ikke en vrangforestilling at man ønsker å ta selvmord slik at man kan gjenforenes med de døde i et etterliv?

Anonymkode: 2d9fd...a48

 Nei. Er dette en vrangforestilling er det mye som er å betegne som vrangforestillinger. Mennesker har tidvis mange tanker og ambivalensen og irrasjonelle forestillinger uten at man er i landskapet for sykdom som vrangforestillinger er. Hadde du vært overbevist om at du måtte ta selvmord, uten å tvile, for å gjenforenes med de døde, og laget en handlingsplan eller vært veldig redd fordi selvmord kjentes vanskelig med overbevisende nødvendig, så ville det være relevant å vurdere det som vrangforestilling.  

Anonymkode: b6a2d...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...