Gå til innhold

Missunnelig på de som er i fengsel/dømt til psyk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Frøya Alilde
Everybody skrev (9 timer siden):

På psyk så sitter man og koser seg med kaffe med de ansatte. Sitter man på sikkerhetsavdelinger i psykiatri og drikker kaffe med ansatte/voktere?

Ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Betjentene snakket aldri med meg, de sitter på kontoret... jeg var på breitvedt. Jeg fikk sbakke med en osykolog 5 minutter i uken og da satt de meg bare på masse medisiner fordi de har ikke tida til deg. Var en veldig koselig prest der da. 

Anonymkode: 4a932...822

Jeg har også vært på Bredtveit. På avdeling 2 og 3

Anonymkode: 73fa3...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Omsorgen du får av profesjonelle er som regel ikke genuin, det er jobben deres, mange later som om de bryr seg, eller bryr seg profesjonelt uten å ta det båndet eller relasjonen med seg utenfor jobb. Tror du at omsorgen i institusjon er ekte omsorg tar du selv i mange tilfeller. De er lønner for å behandle syke mennesket og i arbeidet som gir den lønnen fordrer omsorgsoppgaver. Noen bryr man seg om og gir plass i hjertet, men det er fåtallet.

Anonymkode: 0b55e...001

Helt enig de som tror omsorgen er jobb for den son yter den som i alle andre jobber hvor medmenneskelig neste kjærlighet er viktig. Jobben er ofte å gi av seg selv men noe mer er det ikke. Og det er få som blir med i hjertet videre- for de aller fleste er du glemt kl 16. når de går hjem. 

Anonymkode: 8514f...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har vært pas og ansatt ja. Hørt kollegers syt og selv vært i en omsorgsrolle som i mange tilfeller var krevende av nevnte årsaker. Vært pasient føring etter utdanning, unngått å være krevende for bemanningen. 

Anonymkode: 0b55e...001

Jaja, da får jeg tro deg da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøya Alilde skrev (Akkurat nå):

Jepp.

LOL. Seriøst? Jeg hadde vært fly forbanna på de jævlene som beltela meg og hadde aldri drukket kaffe med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
Everybody skrev (32 minutter siden):

LOL. Seriøst? Jeg hadde vært fly forbanna på de jævlene som beltela meg og hadde aldri drukket kaffe med dem.

Det er jobben deres. Hva skal de gjøre når jeg tar rennafart i murveggen med hodet først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (2 minutter siden):

Det er jobben deres. Hva skal de gjøre når jeg tar rennafart i murveggen med hodet først?

Ja det er sant. Det er nødvendig for at pasienter ikke skal skade seg.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøya Alilde skrev (7 minutter siden):

Det er jobben deres. Hva skal de gjøre når jeg tar rennafart i murveggen med hodet først?

Hadde det vært meg hadde jeg bare latt deg gjøre det. Du hadde nok sluttet med det på egenhånd når du merket hvor vondt det var. 

Anonymkode: b4f74...b99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde det vært meg hadde jeg bare latt deg gjøre det. Du hadde nok sluttet med det på egenhånd når du merket hvor vondt det var. 

Anonymkode: b4f74...b99

Kunne ikke vært mer enig 

Anonymkode: 0b55e...001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøya Alilde
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hadde det vært meg hadde jeg bare latt deg gjøre det. Du hadde nok sluttet med det på egenhånd når du merket hvor vondt det var. 

Anonymkode: b4f74...b99

😂 Det har de ikke lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble selv avhengig av innleggelser så jeg kan forstå ønsket. Man vil bare vekk fra den grusomme verden man befinner seg i. Man annet ikke hvordan man skal håndtere hverdagen og vil bare vekk.

Men hvis man tenker litt lenger så er det jo ikke det man ønsker i livet. Det man ønsker et å håndtere verden utenfor institusjon. Av og til et det umulig og innleggelse eller fengsel er nødvendig. 

Jeg må innrømme at den slitne delen av meg ser frem til en måned på institusjon nå. Alt blir lagt opp for deg, til og med hva du skal spise og hvor du skal være til enhver tid. Ingen krav til å holde huset eller å være til for noen andre enn deg selv. Men jeg er glad jeg vet det er for en måned. For ellers tror jeg det hadde gjort meg sykere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kunne ikke tenke meg noe verre en å havne på tvang! Hjelpes meg.. unngår også innleggelser da jeg faktisk ikke får noen ting annet ut av det. 
 

Hvis du ønsker deg å bli underlagt tvangsbehandling tror jeg du savner menneskelig kontakt? 

Anonymkode: 4ea51...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kunne ikke tenke meg noe verre en å havne på tvang! Hjelpes meg.. unngår også innleggelser da jeg faktisk ikke får noen ting annet ut av det. 
 

Hvis du ønsker deg å bli underlagt tvangsbehandling tror jeg du savner menneskelig kontakt? 

Anonymkode: 4ea51...38a

Ja det er sikkert noe i dét. Noe så stusselig å ønske seg tvangsinnlagt… 

Anonymkode: 8514f...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

Var det ikke bedre i gamledager da alle med psykiske lidelser bodde på asylet livet ut?

I gamle dager ble de lobotomerte 

Anonymkode: 8514f...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 29.1.2023 den 16.48):

Var det ikke bedre i gamledager da alle med psykiske lidelser bodde på asylet livet ut?

For hvem var det bedre? Pasientene eller omgivelsene som slapp å plages med brysomme og sjenerende folks usømmelige adferd til alle døgnets tider...

AnonymBruker skrev (På 29.1.2023 den 17.01):

I gamle dager ble de lobotomerte 

Anonymkode: 8514f...ccf

Lobotomi gjorde jo ikke mennesker bedre, men skilte frontallappen fra resten av hjernen, dvs. frata de evne til følelsesuttrykk. Resultatet ble jo passive, initiativløse pasienter som ikke lenger var til plage for personalet. Men det ble jo påført pasienter en rekke mindre inngrep som i sum kunne være like skadelige eller fatale, som f.eks. gjentatte insulinsjokk, badeterapi, krampeterapi vha. injeksjon etc.

Jeg synes det er en dyster fortid innen psykiatrien, særlig når en begynte å tenke at psyken kunne behandles gjennom kroppen utenfra med fysiske midler. 

Her er en relativt kort og oppsummerende artikkel fra psykiatrien fra litt før 1900 og til lobotomi ble innført

 - artikkelen har vært igjennom en omfattende forkortelse siden sist jeg leste den...

Jeg er glad vi nå har innført mer brukermedvirkning og at pasientens mening skal bli hørt f.eks. etter at et tvangsvedtak har blitt gjennomført, for å gjøre det bedre til senere. Så kan man hevde mangt og meget, men mye har blitt betydelig bedre de siste 150 årene... Ikke minst på forskning innen behandlingsformer, i hvert fall i land vi vil sammenligne oss med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...