Gå til innhold

Hvorfor tåler jeg ikke å være oppe sent?


Gjest Hurja

Anbefalte innlegg

Jeg var oppe til kl 1 i matt pga besøk. Og dagen i dag ble som ventet: migrene, og en følelse av å være fyllesyk (jeg har ikke drukket). Formen er elendig.

Hvorfor er jeg sånn? Har det noe med hjernen og psyken å gjøre? En kollega er også sånn. Tåler ikke å være oppe på natt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel jeg vet ikke om jeg har noe spesielt godt svar til deg, men jeg hørte nylig at grunnen til at ungdommer er sent oppe om kvelden mens gamlingene er oppe tidlig på mårran visst nok er på grunn av evolusjonen, da vi var nødt til å vokte for farer hele døgnet rundt. Så på det viset er det noen våken til alle døgnets tider i en gruppe mennesker. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg ikke var sånn.. :( jeg er usosial pga det.  Men jeg må vel bare leve med det fordi det ikke finnes noen forklaring på det og detmed ikke noe jeg kan gjøre annerleds. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tasmus82 skrev (22 timer siden):

Vel jeg vet ikke om jeg har noe spesielt godt svar til deg, men jeg hørte nylig at grunnen til at ungdommer er sent oppe om kvelden mens gamlingene er oppe tidlig på mårran visst nok er på grunn av evolusjonen, da vi var nødt til å vokte for farer hele døgnet rundt. Så på det viset er det noen våken til alle døgnets tider i en gruppe mennesker. :) 

Jeg forstår ikke hvilken relevans svaret ditt har til mitt spørsmål, men du forsøkte deg iallefall på et svar, og det setter jeg pris på.

Jeg skal til legen på fredag og skal ta det opp med han, for her er det ingen som vet hva jeg snakker om. Jeg håper legen min vet, for det er trasig og gå sånn, det påvirker livet mitt i stor grad.

Igjen - takk for at du tok deg tid og brydde deg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er skikkelig trøtt og sliten så kan jeg bli kvalm og få feberfølelse i kroppen. Ikke etter en natt, men over litt tid. Men jeg tåler veldig dårlig å få lite søvn så jeg er veldig opptatt av å legge meg tidlig. 

Jeg vet ikke om det er noe å gjøre med hvordan du har det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må kanskje se på hva som skjer med kroppen når man ikke sover, og det blir manglende blodstrøm til muskler fordi det er i søvn blodet strømmer til musklene. Så bygges fettvev opp, og stresshormonet kortisol øker. Det er det jeg fant ut om det, og da kan det kanskje være at du merker mer til dette eller noe av det? At du er mer avhengig av fast døgnrytme før dette settes inn? Bare en teori. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (34 minutter siden):

Du må kanskje se på hva som skjer med kroppen når man ikke sover, og det blir manglende blodstrøm til muskler fordi det er i søvn blodet strømmer til musklene. Så bygges fettvev opp, og stresshormonet kortisol øker. Det er det jeg fant ut om det, og da kan det kanskje være at du merker mer til dette eller noe av det? At du er mer avhengig av fast døgnrytme før dette settes inn? Bare en teori. 

Ja, det høres logisk ut. Jeg får jo vondt i kroppen. Det er så lite som skal til før jeg blir «sånn», det er nok at klokka bikker 24 - så jeg er flink med å å legge meg tidlig (helst før 22) fordi jeg vet hvordan dagen blir. Jeg blir sånn bare etter en natt. Å være på jobb  når formen er sånn er også fryktelig hardt, jeg tror frks ikke jeg hadde klart å gå på jobb i går om jeg måtte stått opp kl 5. Jeg måtte også si fra meg noen tusenlapper i jula pga det samme, så det er ille. Jeg er også opptatt av å ikke være ute etter kl 20 på kvelden fordi jeg vet jeg ikke får sove med det første når jeg har vært ute på noe. Jeg lever mitt liv etter dette. Men jeg skal som sagt ta det opp med fastlegen når jeg først er der. Han er veldig dyktig i sitt fag, så jeg regner med han kan svare på det. 
Takk til dere for svarene deres :) 

Endret av Hurja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (11 timer siden):

Jeg forstår ikke hvilken relevans svaret ditt har til mitt spørsmål, men du forsøkte deg iallefall på et svar, og det setter jeg pris på.

Jeg skal til legen på fredag og skal ta det opp med han, for her er det ingen som vet hva jeg snakker om. Jeg håper legen min vet, for det er trasig og gå sånn, det påvirker livet mitt i stor grad.

Igjen - takk for at du tok deg tid og brydde deg :) 

Hehe, vel nå håper jeg du ikke blir fornærmet, men jeg tenkte kanskje du begynte å komme litt oppi årene sånn at du hadde annet søvnbehov nå. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tasmus82 skrev (21 minutter siden):

Hehe, vel nå håper jeg du ikke blir fornærmet, men jeg tenkte kanskje du begynte å komme litt oppi årene sånn at du hadde annet søvnbehov nå. 😛 

Jeg også. 

Anonymkode: 96e50...db5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tasmus82 skrev (21 minutter siden):

Hehe, vel nå håper jeg du ikke blir fornærmet, men jeg tenkte kanskje du begynte å komme litt oppi årene sånn at du hadde annet søvnbehov nå. 😛 

Nei, jeg har alltid vært sånn :) Ble ikke fornærmet 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurja skrev (På 21.1.2023 den 10.07):

Jeg var oppe til kl 1 i matt pga besøk. Og dagen i dag ble som ventet: migrene, og en følelse av å være fyllesyk (jeg har ikke drukket). Formen er elendig.

Hvorfor er jeg sånn? Har det noe med hjernen og psyken å gjøre? En kollega er også sånn. Tåler ikke å være oppe på natt. 

Jeg aner ikke, men jeg ser selv at jeg tåler det dårligere jo mer psykisk belastende jeg har det inni meg. I likhet med deg, slik jeg har forstått deg, trenger ikke det være synlig fra utsiden med psykisk belastende periode. Det er nettopp det som er en del av overlevelsesmekanismen for mange av oss.

Men hadde det vært jeg som hadde vært oppe til kl. 1.00 om natten, hadde det minst tatt meg to-tre timer å få sove. Om jeg i tillegg hadde visst at jeg skulle opp på jobb, som i ditt tilfelle, hadde jeg ikke klart å falle til ro. For min del, kan neste dag enten bli fullstendig ødelagt og energiløs eller fullstendig overaktivert...

Men, for å se det positive i det: Det er i utgangspunktet veldig positivt for deg på mange måter at du klarer å leve et rutinert liv til hverdags hva søvn og døgnrytme gjelder. En søvnlege hadde roset det stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg husker riktig, har du BP og en meget slitsom jobb.

Noen med BP er helt avhengig av regelmessig døgnrytme og nok søvn.

Så er det jobben og din energi. For å snakke i økonomispråk: Du har ingen energi på sparekontoen å ta av. Brukskontoen går i null hver dag, og det er ikke rom for "utskeielser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (21 timer siden):

Om jeg husker riktig, har du BP og en meget slitsom jobb.

Noen med BP er helt avhengig av regelmessig døgnrytme og nok søvn.

Så er det jobben og din energi. For å snakke i økonomispråk: Du har ingen energi på sparekontoen å ta av. Brukskontoen går i null hver dag, og det er ikke rom for "utskeielser".

Jeg synes det høres fornuftig ut. Men jeg er ikke sikker på det med BP. Jeg har ikke fått bekreftet en BP-diagnose da mine oppturer og økt energi kan skyldes andre ting i følge LIS som utredet meg en gang i tiden.

Men jeg har hatt flere tilbakevendende depresjoner, og den diagnosen er sikker. Jeg er medisinert med Lamictal og har vært stabil med Lamictal siden jeg begynte med den (over 10 år), men det kan skyldes livssituasjon og ikke BP, det er iallefall det jeg ble fortalt av LIs som utredet meg en gang i tiden, han var usikker og ga meg diagnosen tilbakevendende depresjon til tross for at jeg hadde oppturer som fikk konsekvenser for meg og mine nærmeste.

Jeg har dessuten vært meget flink med å opprettholde stabil døgnrytme og lever livet mitt etter det - jeg er feks ikke med på turer gjennom jobb og slikt, og jeg tror stabil døgnrytme og nok søvn har bidratt til at jeg har vært stabil. Jeg har ikke hatt verken oppturer eller nedturer på over 10 år. 

Synes uansett forklaringen din om sparekontoen virker logisk. Jeg skal til legen på fredag og jeg tenker å forhøre meg om legerklæring ifm en for meg stressende situasjon på jobb der jeg må jobbe sent og tidllg om hverandre. Jeg håper jeg blir tatt på alvor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...