Gå til innhold

Gentesting for medisiner


Cesium

Anbefalte innlegg

Noen som har vært borti dette? Altså at en blodprøve forteller deg hva slags medisin som passer for deg og hvor stor dose man trenger. Jeg tok en sånn blodprøve tidligere i uka, men har ikke fått svar enda. Visste ikke at det gikk an å få det testa. Er dette noe flere har prøvd? Synes det er interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde dette var noe som var under utvikling? At det kommer om en 10 års tid? Hvor var det du fikk henvisning for dette? Jeg spurte legen om dette fantes og hun sa nei.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok CYP-test av de medisinene jeg står fast på og fikk vel tilbakemelding ca. 3 uker senere. Da fikk jeg meg en overraskelse. Jeg spurte om at legen gjorde dette høsten 2021 - men svaret jeg fikk tilbake var datert en del år tidligere. Når jeg sammenlignet tidspunkt, sammenfalt det ved et alvorlig intoks hvor legene trolig fant det nødvendig å finne ut av hvor hurtig jeg metaboliserte (omdannet) medisiner, siden det jeg hadde inntatt var kraftig CNS-dempende.

Hos meg så det ikke ut som at de fant noe unormalt på de genotypene de testet for, men jeg har i senere tid innsett hvorfor jeg har hatt behov for f.eks. 400 mg Seroquel mer i døgnet enn maksimal dose for å oppnå ønsket serumkonsentrasjon. Jeg gikk på en annen medisin som reduserte effekten av Seroquel. Husk at noen typer medisiner enten kan øke eller redusere effekten av andre typer medisiner - dette kan du i FK lese under Interaksjoner på selve medisinen (eller interaksjonssøk) hvor alle medisiner listes opp og hvor også klinisk konsekvens beskrives.

Om en går på Lamictal og behandles med prevensjon, er det f.eks. av betydning å vite at effekten av prevensjon, kan være noe redusert. Det sa ingen nevrolog til meg...

Poenget mitt er helt kort, at alt ikke avhenger av hvor raskt eller langsomt du metaboliserer en medisin - det er flere faktorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (14 minutter siden):

Jeg trodde dette var noe som var under utvikling? At det kommer om en 10 års tid? Hvor var det du fikk henvisning for dette? Jeg spurte legen om dette fantes og hun sa nei.

Det er en blodprøve som kan tas hos fastlegen, og h*n må fylle ut et skjema på hvilke medisiner og gener det er hensiktsmessig å teste for. Mine blodprøver ble sendt til Diakonhjemmet Sykehus i Oslo, som sagt for halvannet års tid siden. For min fastlege var det ukjent da jeg kom med forespørselen, men han innså raskt hva det var - jeg hadde bl.a. fått tips om det her på forumet og lest en del artikler om det i Dagens Medisin.

I Nord-Norge tar de disse blodprøvene fast av samtlige pasienter f.eks. innen psykiatri som vil komme til å gå lenge på medisiner. Da kan en i større grad justere dosen inn mot pasientens behov og ikke generelle standarder.

Det kan også hindre mye unødig bivirkninger, om en metaboliserer medisiner mer langsomt enn den generelle befolkningen. Det er ikke høye prosent som har disse avvikene, men stor betydning for de det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok cyp test hos fastlegen og den viste at jeg bryter enkelte medisiner ned dårlig og får da mer medisin i blodet enn normalt og må derfor ha lavere dose enn vanlig av de medisinene. Cyp test kan være ganske nyttig. En kan ikke teste for alle medisiner, men mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cesium skrev (4 minutter siden):

Men hvorfor brukes ikke dette mer da? Er jo så slitsomt med prøving og feiling med medisiner hele tiden

Legen jeg snakket med sa at det ikke finnes og at hun håper det kommer for da ville alle hennes pasienter tatt en slik test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tatt cyp test. Jeg har blant annet sakte metabolisering av fluoxetine. Dette visste ingen da jeg gikk på medisinen, og jeg reagerte kraftig i negativ retning på den for å si det sånn. 

Men dette er jo en test som forteller noe om hvilke medisiner en ikke bør bruke/er følsom mot. Ikke en test som forteller hvilken medisin man vil få god virkning av. En slik test vet jeg ikke om fins ennå?

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (40 minutter siden):

Jeg har også tatt cyp test. Jeg har blant annet sakte metabolisering av fluoxetine. Dette visste ingen da jeg gikk på medisinen, og jeg reagerte kraftig i negativ retning på den for å si det sånn. 

Men dette er jo en test som forteller noe om hvilke medisiner en ikke bør bruke/er følsom mot. Ikke en test som forteller hvilken medisin man vil få god virkning av. En slik test vet jeg ikke om fins ennå?

For min del er det vel en slags utelukkingdmetode, fordi jeg blir så plaget av bivirkninger nesten uansett hvilken medisin det er. Jeg vet ikke egentlig, skjønte ikke helt hvorfor de ønsket å ta den testen på meg. Kanskje den kan fortelle noe om hvilke medisiner jeg kan tåle bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cesium skrev (2 minutter siden):

For min del er det vel en slags utelukkingdmetode, fordi jeg blir så plaget av bivirkninger nesten uansett hvilken medisin det er. Jeg vet ikke egentlig, skjønte ikke helt hvorfor de ønsket å ta den testen på meg. Kanskje den kan fortelle noe om hvilke medisiner jeg kan tåle bedre

Ja ved å ta test så de vet hvilke medisiner du bør unngå så får de jo på samme tid info om hvilke medisiner som kan passe. Men noen garanti er det vel ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen min foreslo uoppfordret  CYP-test. Husker ikke helt motivasjonen for det, men det kunne nok ha noe å gjøre med at jeg  ikke responderte godt på diverse medisiner. Det ble da påvist sterkt nedsatt CYP-2D6 omsetning.  Det ble veldig oppklarende , fordi verken Nobligan (tramadol) eller Paralgin forte (kodein). I sin tid følte jeg meg sett på med kritiske øyne fordi ingen av de nevnte medikamentene ga  lindring ved en skade i ene skulderen. Tenkte de at jeg løy for å få andre, sterkere medisiner?  Det vites lykke, men jeg hadde den følelsen. Nå slipper jeg å tenke på det.  Forhåpentligvis medfører det mindre risiko for uheldig medisinering eller manglende sådan. Resultatet mitt medførte at faren min også fikk tatt CYP-test, siden han hadde samme  erfaring med Parslgin forte. Ikke overraskende fikk han samme resultat som meg. 

Jeg tenker det er mange der ute som går med uoppdagede CYP-mutasjoner. Derfor håper jeg leger etter hvert åpner øynene mer for dette, og rekvirerer slike prøver om pasienter får uventede/uvanlige reaksjoner på medisiner. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...