Gå til innhold

Kan jeg hjelpe mannen min?


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Min mann tror han har ødelagt huset pga en drenering han gjorde, jeg tror mye av det er tvangstanker eller vrangforestillinger. Han finner stadig nye feil med huset, han er deprimert og urolig. Han orker ikke mer sier han og ingen kan hjelpe han, det hjalp ikke å være innlagt. Burde han ikke fått AD? Han er helt knust og klarer ikke dette livet, hva kan hjelpe han? Bare å selge huset og få en leilighet? Han er opphengt i dette hele dagen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Det går bare en vei sier han. Han skal til legen på mandag, han sier det er ikke håp lenger. Han forstår ikke hvordan han skal klare å leve, kvier seg til alt hver dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody skrev (1 minutt siden):

Han har vært innlagt uten å bli medisinert? Han burde få AD mot depresjon og tvangstanker og kanskje også AP.

De sa bare han måtte kontakte noen for å se på huset, de skjønner ikke at det er vrangforestillinger eller tvangstanker. Han fikk seroquel 25 mg som han kan ta fire ganger for dagen, jeg begynner å bli litt desperat nå. Må se på dette hver dag at han har det så vondt, skjønner ikke hvorfor han ikke fikk AD og kanskje AP. Tror ikke de forsto hvor gale det er, han er helt knekt. Han satt mye på rommet når han var innlagt. Psykiateren mente det holdt med psykiatrisk sykepleier fra dagsenteret, forstår ikke hvorfor han ikke ble henvist til dps poliklinikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Han spiser nesten ingenting og dusjer ikke heller. 

Han burde vel ha fått AD. Du får sende en bekymringsmelding til fastlegen hans.

Anonymkode: 1209c...549

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han burde vel ha fått AD. Du får sende en bekymringsmelding til fastlegen hans.

Anonymkode: 1209c...549

Ja han burde det og det har jeg sagt til han, han skal til fastlegen på mandag. Håper hun tar det mer alvorlig en der han var innlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Få nøytrale fagfolk til å gå over huset og dokumentere hva som er i orden (selv om han kanskje tror noe er galt, f.eks. er fuktmålinger mer pålitelige enn følelser) og hva som bør fikses før dere eventuelt tenker på å selge. 

Dere må ha en tilstandsrapport før eller senere uansett. Ved salg kan oppstå en fryktelig vanskelig situasjon hvis det viser seg at huset har feil som dere "burde visst om".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (1 minutt siden):

Få nøytrale fagfolk til å gå over huset og dokumentere hva som er i orden (selv om han kanskje tror noe er galt, f.eks. er fuktmålinger mer pålitelige enn følelser) og hva som bør fikses før dere eventuelt tenker på å selge. 

Dere må ha en tilstandsrapport før eller senere uansett. Ved salg kan oppstå en fryktelig vanskelig situasjon hvis det viser seg at huset har feil som dere "burde visst om".

Hvor finner vi sånne fagfolk? Er det nøytral takstmann du mener? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Hvor finner vi sånne fagfolk? Er det nøytral takstmann du mener? 

Hvis jeg husker riktig, hadde dere snakket med en mekler? Spør der om de vet om noen lokale firma som er gode på tilstandsrapporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg husker riktig, hadde dere snakket med en mekler? Spør der om de vet om noen lokale firma som er gode på tilstandsrapporter.

Ja vi har det. De hadde visst flere men de var ikke lokale, vet om en takstmann her men han er så opptatt. Det kan ta tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (19 minutter siden):

De hadde visst flere men de var ikke lokale, vet om en takstmann her men han er så opptatt. Det kan ta tid. 

Men start i hvert fall prosessen, slik at dere vet at det skjer noe. Det hjelper ingenting å gruble og svartmale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laban skrev (4 minutter siden):

Men start i hvert fall prosessen, slik at dere vet at det skjer noe. Det hjelper ingenting å gruble og svartmale. 

Ja får ringe henne å høre, nei det hjelper ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Min mann tror han har ødelagt huset pga en drenering han gjorde, jeg tror mye av det er tvangstanker eller vrangforestillinger. Han finner stadig nye feil med huset, han er deprimert og urolig. Han orker ikke mer sier han og ingen kan hjelpe han, det hjalp ikke å være innlagt. Burde han ikke fått AD? Han er helt knust og klarer ikke dette livet, hva kan hjelpe han? Bare å selge huset og få en leilighet? Han er opphengt i dette hele dagen og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre? Det går bare en vei sier han. Han skal til legen på mandag, han sier det er ikke håp lenger. Han forstår ikke hvordan han skal klare å leve, kvier seg til alt hver dag. 

Jeg synes alt vedr. huset må vente til ham er bedre. 
Hva med å bli med ham til fastlegen på mandag slik at du kan si noe om hvordan du opplever ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

frosken skrev (5 minutter siden):

Jeg synes alt vedr. huset må vente til ham er bedre. 
Hva med å bli med ham til fastlegen på mandag slik at du kan si noe om hvordan du opplever ham?

Han tror ikke han blir bedre, dette har tatt knekken på han sier han. Han kommer ikke ut av det. 

Tror nok ikke han vil ha meg med der men hun tok han jo på alvor, det var jo hun som fikk han innlagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Han tror ikke han blir bedre, dette har tatt knekken på han sier han. Han kommer ikke ut av det. 

Tror nok ikke han vil ha meg med der men hun tok han jo på alvor, det var jo hun som fikk han innlagt. 

At han ikke tror på bedring, er jo en del av de problemene han sliter med for tiden. Siden det å ha det sånn som han har det nå ikke er typisk for ham, så er det godt håp om bedring.

Legen tar ham nok på alvor, men det kan fort bli slik at hun antar at det som ble konklusjonen på innleggelsen er tilstrekkelig hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lurt som Frosken sier, at du blir med ham til legen på mandag og støtter opp om det han sier og hvordan du opplever ham. Tror generelt sett det er klokt at du tar litt styring og kontroll nå, så god du klarer, med egne utfordringer. Vær rolig, tydelig og bestemt ovenfor ham. Vis omsorg og gi støtte, uten å bli dratt med inn i den bunnløse fortvilelsen og vrangforestillingene. Det blir bedre. Og du er nok sterkere enn du tror, Stjernestøv! Nå har du sjansen til å erfare det. 

Anonymkode: 288b8...0cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (12 minutter siden):

At han ikke tror på bedring, er jo en del av de problemene han sliter med for tiden. Siden det å ha det sånn som han har det nå ikke er typisk for ham, så er det godt håp om bedring.

Legen tar ham nok på alvor, men det kan fort bli slik at hun antar at det som ble konklusjonen på innleggelsen er tilstrekkelig hjelp.

Han sier han bare blir verre og verre og kommer ikke ut av det, nei dette er veldig ulikt han. Håper du har rett i at han kan bli bedre. 

Ok, nei det er ikke tilstrekkelig hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er nok lurt som Frosken sier, at du blir med ham til legen på mandag og støtter opp om det han sier og hvordan du opplever ham. Tror generelt sett det er klokt at du tar litt styring og kontroll nå, så god du klarer, med egne utfordringer. Vær rolig, tydelig og bestemt ovenfor ham. Vis omsorg og gi støtte, uten å bli dratt med inn i den bunnløse fortvilelsen og vrangforestillingene. Det blir bedre. Og du er nok sterkere enn du tror, Stjernestøv! Nå har du sjansen til å erfare det. 

Anonymkode: 288b8...0cc

Kan jo spør om han vil ha meg med, jeg prøver så godt jeg kan å ta styring og kontroll men han har sine meninger. Jeg når ikke inn, ja jeg må jo være sterk nå som han er sånn. Derfor ble jeg dårlig den fredagen han ble innlagt for jeg var alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (22 minutter siden):

Kan jo spør om han vil ha meg med, jeg prøver så godt jeg kan å ta styring og kontroll men han har sine meninger. Jeg når ikke inn, ja jeg må jo være sterk nå som han er sånn. Derfor ble jeg dårlig den fredagen han ble innlagt for jeg var alene. 

Du har stått i mange tilsvarende situasjoner før når det gjelder familien din, og du er alltid sterk når du kjemper for andre🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (2 minutter siden):

Du har stått i mange tilsvarende situasjoner før når det gjelder familien din, og du er alltid sterk når du kjemper for andre🙂

Jo takk for det :) Lettere å kjempe for andre enn seg selv i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...