Gå til innhold

Flytting, økt angst og nerver

Anbefalte innlegg

Blir sikker en lang tråd, men skal prøve å fatte meg i korthet. Etter mamma døde i slutten av 2021 måtte jeg og broren min selge barndomshjemmet og jeg fikk kjøpt en liten 2-roms rett i nabolaget, mens han havnet på leiemarkedet. Planen var at ting forhåpentlig skulle gå seg til å vi begge skulle få noe meningsfylt å fylle hverdagen med, men slik ble det ikke, tiden har gått og hverdagen blir bare tyngre og tyngre.
Jeg er som oftest mesteparten av dagen i hans leilighet da jeg ikke orker å sitte inne i den lille leiligheten.
Syntes også der gjør mer og mer vondt å gå i de samme gatene jeg har gjort hele livet, hvor minner om mamma, pappa og alle i familien som er gått bort dukker opp, er bare meg bror og nevø igjen selv om vi "kun" er i 40-årene.

Uansett så la vi en plan om å flytte en times tid ut av Oslo til en egen enebolig med god plass, hage etc. Vil kunne få slettet hele boliglånet og få en god slump til overs som buffer så tror dette er en god ide. Da slipper vi å leve i ensomhet samt at man får mere plass til å leve ordentlig.
Har ikke klart å få noe ordentlig hjelp her i Oslo verken psykisk eller til å komme ut i arbeid som er målet, håper det kan være lettere i en mindre by.

Nå er leiligheten min lagt ut på finn og jeg er ett komplett nervevrak, hadde angst fra før, men nå er nervene utenpå kroppen, håper dette er naturlig og at jeg ikke er på kanten av ett sammenbrudd etc.
Er ufør så må selge før jeg kjøper noe, noe som selvsagt bidrar til mye uro. Håper jeg gjør det rette ? og at livet vil bli bedre på sikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470768-flytting-%C3%B8kt-angst-og-nerver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som om du har funnet en god plan. Det er helt naturlig og normalt å ha nerver ifm salg av bolig og kjøp av ny, men det er klart at det kan være verre for en som allerede sliter med mye angst å få dette på toppen. Ønsker deg uansett masse lykke til! Håper livet blir bedre fra nå av! 

Om det er et riktig valg kan bare du kjenne på. Det kan jo være at en mindre plass for det enklere å bygge et sosialt nettverk. Men det krever egeninnsats. 

Å flytte er en stor og anstrengende prosess, men jeg har alltid også opplevd det som spennende. Man starter et nytt kapittel.

Liker du å drive med hage og huslige sysler?

Fru2020 skrev (14 minutter siden):

Om det er et riktig valg kan bare du kjenne på. Det kan jo være at en mindre plass for det enklere å bygge et sosialt nettverk. Men det krever egeninnsats. 

Å flytte er en stor og anstrengende prosess, men jeg har alltid også opplevd det som spennende. Man starter et nytt kapittel.

Liker du å drive med hage og huslige sysler?

Ja, liker det. Og ser fram til å kunne kjøre bil igjen, noe man ikke kan i Oslo :( samt å få en hund som kan få masse plass til å boltre seg på :). Vet det koster å bo i hus, men når man slipper husleie og låneutgifter i tillegg til at jeg kan fikse det meste på huset selv så håper jeg det er økonomisk er fornuftig. Eneste jokeren er jo strømprisene. 
Ble bare helt tatt på senga av nervene nå når salget nærmer seg. Når vi solgte leiligheten til mamma var det så mye praktisk med sykehjem, død og begravelse at man ikke hadde mere krefter til overs, men man fikk det jo til den gangen også. Selv om det da bare var å flytte noen minutter.

Endret av Angstlei
Angstlei skrev (4 minutter siden):

Ja, liker det. Og ser fram til å kunne kjøre bil igjen, noe man ikke kan i Oslo :( samt å få en hund som kan få masse plass til å boltre seg på :). Vet det koster å bo i hus, men når man slipper husleie og låneutgifter i tillegg til at jeg kan fikse det meste på huset selv så håper jeg det er økonomisk er fornuftig. Eneste jokeren er jo strømprisene. 
Ble bare helt tatt på senga av nervene nå når salget nærmer seg. Når vi solgte leiligheten til mamma var det så mye praktisk med sykehjem, død og begravelse at man ikke hadde mere krefter til overs, men man fikk det jo til den gangen også. Selv om det da bare var å flytte noen minutter.

Da vi flyttet i sommer var det også til en større plass hvor det gav oss muligheten til å få katt. Det er veldig koselig med dyr i huset.

Fint at du er litt handy. Det kommer godt med når man har hus. Selv kan jeg ingenting så jeg må kjøpe hjelp til det meste og det er dyrt.

Det er mye usikkert med å selge og kjøpe bolig. Klart det trigger angsten. Hvis jeg tenker over hvor store summer man faktisk snakker om så stresser jeg også. Men så setter jeg meg ned med Pinterest og samler på ideer om hvordan jeg vil ha det, ser på hagekanaler på youtube etc. Prøver å fokusere på det som er det fine med å bytte bolig. Man får en ny start.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...