Gå til innhold

Får ikke jobb som lege fordi han har asperger

Anbefalte innlegg

Men da tenker jeg, kan man fugere i jobb som lege med den diagnosen med de utfordringer den medfører?

https://www.tv2kosmopol.dk/broendby/robert-er-laege-men-kan-ikke-faa-job

Et av de store samfunnsproblemene er mangelen på arbeidskraft. Spesielt velutdannede er det rift om. Tross dette opplever mange høyt utdannede borgere med en psykiatrisk diagnose at de ikke kan få seg jobb. 

Selv om opp mot 80% av alle voksne er i arbeid eller under utdanning, er kun 30% av alle med en autismediagnose i arbeid. 

Robert Winther er lege og har Aspergers syndrom. Selv om det er stor lege mangel, har han fått avslag på alle de 45 jobbene han har søkt det siste året. Han spør seg selv: Finnes det overhodet noen jobbmuligheter for en som meg?

Anonymkode: 85b48...676

Fortsetter under...

Jeg kjenner en farmasøyt med asperger, så det burde ikke være umulig.

Jeg driter egentlig i om legen har asperger eller ikke, så lenge han er faglig dyktig og tar seg tiden til å hjelpe meg. Trenger ikke småprat, dulling og kaffesnakk når jeg er på legebesøk.

Anonymkode: e4436...da4

Annonse

kupton skrev (57 minutter siden):

Det finnes utrolig mange ulike legejobber. Han bør søke der han har størst mulighet for å få jobb, og der hans Asperger vil være minst hemmende.

Kan du ikke utdype svarene dine? Hvilke legejobber har han størst mulighet til å få fks? Og hvor er Asperger minst hemmende?  Litt mer utdypning og oppklarende hadde jo gjort seg. 

Og på serien The Good Doctor ser man også hva slags ressurs en med autisme kan ha ved å være lege. Det er jo han med autisme som har de mest geniale løsningene og hjelper pasientene mest, men de andre har en tendens til å ta på seg vinnerrollen og snakker over han.

Jeg har jobbet med en person med autisme innenfor et omsorgsyrke. Hun hadde stålkontroll på sitt område. Visste alt om det, mer enn noen annen på jobb. Men ofte måtte vi sette inn ekstra folk for å ta seg av det mellommenneskelige. Det ble baksiden.

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Kunne ikke tenke meg en lege med Asperger. Jeg har en psykisk sykdom og det mellommenneskelige og relasjonelle er utslagsgivende for helsehjelp for meg. 

Anonymkode: 48c05...b0d

Man kan nok få til det mellommenneskelige i legeyrket selv om man har autisme, i hvert fall til en viss grad. Kanskje ikke godt nok til å bli psykiater, men jeg tror ikke man trenger den mest dyptgående kontakten med sin ØNH-lege, kirurg eller gastroenterolog for å nevne noen. Med gjensidig respekt og forståelse kommer man uansett langt. 

Annonse

skogbrann skrev (8 minutter siden):

Man kan nok få til det mellommenneskelige i legeyrket selv om man har autisme, i hvert fall til en viss grad. Kanskje ikke godt nok til å bli psykiater, men jeg tror ikke man trenger den mest dyptgående kontakten med sin ØNH-lege, kirurg eller gastroenterolog for å nevne noen. Med gjensidig respekt og forståelse kommer man uansett langt. 

Feil

Anonymkode: 83fb7...b9f

skogbrann skrev (39 minutter siden):

Jeg er ganske sikker på at en psykiater jeg møtte nylig i forbindelse med oppstart av Litium hadde noe som Asperger eller i hvert fall trekk av det. Han var helt fjern, hadde ikke øyekontakt og gav meg historieleksjoner om medisiner osv. Og en del annet. 

Jeg kunne aldri gått i behandling hos han bortsett fra justering av medisiner. 

Kashmir skrev (2 timer siden):

Kan du ikke utdype svarene dine? Hvilke legejobber har han størst mulighet til å få fks? Og hvor er Asperger minst hemmende?  Litt mer utdypning og oppklarende hadde jo gjort seg. 

Jeg tenker først og fremst på legejobber der en ikke har så mye pasientkontakt evt ikke så mye som behandler.

Laboratorie, røntgen, trygdelege, patolog, forsker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...