Gå til innhold

Opprette privat instagram om psykisk helse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om å opprette en privat instagram om psykisk helse? Jeg tenker dele mine erfaringer og tanker.

Er det slikt man angrer på i ettertid?
 

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare privat og ikke offentlig? Hvis det er bare privat er det jo kun et få antall som kan se den, eller bare de du lar se den. Spørs jo hva du skal poste der. Hvis det er bilder av deg selv i sårbare situasjoner kan man jo kanskje angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem tenker du er interessert? Det må du jo først tenke over, og hvis du allerede er i tvil ( siden du spør om du vil angre ), så vet jeg ikke helt om det er så lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Bare privat og ikke offentlig? Hvis det er bare privat er det jo kun et få antall som kan se den, eller bare de du lar se den. Spørs jo hva du skal poste der. Hvis det er bilder av deg selv i sårbare situasjoner kan man jo kanskje angre.

Tja. Var privat jeg i utgangspunktet tenkte egentlig ja. Jeg kommer aldri til å poste bilde av meg selv, men eks sykehusgang, sykehusseng osv.

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tja. Var privat jeg i utgangspunktet tenkte egentlig ja. Jeg kommer aldri til å poste bilde av meg selv, men eks sykehusgang, sykehusseng osv.

Anonymkode: 07576...c14

Ja da er det jo litt mindre privat. Da tror jeg nok ikke du vil angre i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Hvem tenker du er interessert? Det må du jo først tenke over, og hvis du allerede er i tvil ( siden du spør om du vil angre ), så vet jeg ikke helt om det er så lurt. 

Godt poeng. Jeg tenkte kanskje andre som sliter psykisk, behandlere og pårørende kunne være interessert. Ikke at jeg tror jeg har noe spesiell historie eller mye å komme med, men tenker det hadde vert fint å bidra til mer åpenhet og informasjon.

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (3 minutter siden):

Ja da er det jo litt mindre privat. Da tror jeg nok ikke du vil angre i ettertid.

Mulig jeg vil angre om noen finner ut hvem jeg er? Men det går vel fint bare jeg passer på å ikke bli for utleverende.

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Godt poeng. Jeg tenkte kanskje andre som sliter psykisk, behandlere og pårørende kunne være interessert. Ikke at jeg tror jeg har noe spesiell historie eller mye å komme med, men tenker det hadde vert fint å bidra til mer åpenhet og informasjon.

Anonymkode: 07576...c14

Ja, ok. Jeg bare tenkte at alle mennesker er ikke så greie, men nå misset jeg at du skrev privat! Det er ikke noe i veien for å dele med de du nevner. Det er veldig bra at noen er åpne om ting, for det tror jeg kan hjelpe andre som sliter med noe. Det kan jo være veldig ensomt å ha psykiske problemer. Det med at du kanskje vil angre er fint du tenker på, for det kan jo skje! Men det spørs jo hvordan du skriver om ting også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (16 minutter siden):

Ja, ok. Jeg bare tenkte at alle mennesker er ikke så greie, men nå misset jeg at du skrev privat! Det er ikke noe i veien for å dele med de du nevner. Det er veldig bra at noen er åpne om ting, for det tror jeg kan hjelpe andre som sliter med noe. Det kan jo være veldig ensomt å ha psykiske problemer. Det med at du kanskje vil angre er fint du tenker på, for det kan jo skje! Men det spørs jo hvordan du skriver om ting også. 

Det er sant. Om jeg bare kan hjelpe en person med å være åpen ville det være verdt det (å utlevere seg selv). Ja, det er best å være forberedt og ta ett overveid valg.

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å dele sin historie kan være nyttig for andre i samme situasjon. Men jeg stusser på valg av plattform. Instagram???

Hvor mange bilder ser du for deg at kan bruke i denne sammenheng? Vil ikke tekst være det primære her, og bilder mer en tilleggsformidling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (49 minutter siden):

Å dele sin historie kan være nyttig for andre i samme situasjon. Men jeg stusser på valg av plattform. Instagram???

Hvor mange bilder ser du for deg at kan bruke i denne sammenheng? Vil ikke tekst være det primære her, og bilder mer en tilleggsformidling?

Ja helt enig. Å legge ut bilde bare av en sykehusseng er ikke så interessant da de fleste har sett det før. 

Men jeg tror ikke du kommer til å hjelpe noen ANDRE ved å legge ut tekster, men du kan kanskje hjelpe deg SELV ved å skrive ned tankene og traumer. Grunnen er at de fleste av de andre psykisk syke har nok med sine egne erfaringer med psykiatrien. 

Anonymkode: a463d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du skriver om dårlige erfaringer og manglende hjelp kan du kanskje hjelpe noen, siden de da vil føle de ikke er alene om den dårlige behandlingen. 

Anonymkode: a463d...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 timer siden):

Å dele sin historie kan være nyttig for andre i samme situasjon. Men jeg stusser på valg av plattform. Instagram???

Hvor mange bilder ser du for deg at kan bruke i denne sammenheng? Vil ikke tekst være det primære her, og bilder mer en tilleggsformidling?

Tenker at teksten vil være det primære ja. Ser du sier at du stusser på valg av plattform. Hvilken plattform ville du heller valgt? Vanlig blogg?

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja helt enig. Å legge ut bilde bare av en sykehusseng er ikke så interessant da de fleste har sett det før. 

Men jeg tror ikke du kommer til å hjelpe noen ANDRE ved å legge ut tekster, men du kan kanskje hjelpe deg SELV ved å skrive ned tankene og traumer. Grunnen er at de fleste av de andre psykisk syke har nok med sine egne erfaringer med psykiatrien. 

Anonymkode: a463d...ad8

Undrer på hvor du henter de forestillingene fra... Om så var, hadde ikke Psykiatriforumet på DOL vært så aktivt, ifølge din teori, fordi man har mer enn nok med seg selv. Selv om kanskje du er/var slik under din sykdomsperiode eller kjenner noen som har det slik, vil ikke det si at det gjelder alle. Tvert imot hjelper det oss alle mennesker, frisk eller psykisk lidende, til å ha et annet fokus enn innover i eget hode. Det å f.eks. skrive tekster med den hensikt å være til hjelp, tenker jeg kan være nyttig for en selv og de som leser, som både er psykisk syke, friske, pårørende etc., men grensen hvor en utleverer seg for mye er lett å tråkke over. Det som en gang er publisert på nett, er i prinsippet alltid publisert på nett.

Mitt konkrete tips, om TS ønsker å opprette seg en plattform, å poste tekster og bilder på, er at om du skriver en tekst som oppleves litt for utleverende. La den ligge ett døgn før du kommer tilbake til den for å se på den på nytt. Min erfaring har også vært at i dårlige perioder, kan vi ha et dårligere filter på hva som er OK å legge ut og skrive om oss selv og ikke, f.eks. under innleggelser på psykiatrisk avdeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Eva Sofie skrev (På 25.1.2023 den 2.55):

Undrer på hvor du henter de forestillingene fra... Om så var, hadde ikke Psykiatriforumet på DOL vært så aktivt, ifølge din teori, fordi man har mer enn nok med seg selv. Selv om kanskje du er/var slik under din sykdomsperiode eller kjenner noen som har det slik, vil ikke det si at det gjelder alle. Tvert imot hjelper det oss alle mennesker, frisk eller psykisk lidende, til å ha et annet fokus enn innover i eget hode. Det å f.eks. skrive tekster med den hensikt å være til hjelp, tenker jeg kan være nyttig for en selv og de som leser, som både er psykisk syke, friske, pårørende etc., men grensen hvor en utleverer seg for mye er lett å tråkke over. Det som en gang er publisert på nett, er i prinsippet alltid publisert på nett.

Mitt konkrete tips, om TS ønsker å opprette seg en plattform, å poste tekster og bilder på, er at om du skriver en tekst som oppleves litt for utleverende. La den ligge ett døgn før du kommer tilbake til den for å se på den på nytt. Min erfaring har også vært at i dårlige perioder, kan vi ha et dårligere filter på hva som er OK å legge ut og skrive om oss selv og ikke, f.eks. under innleggelser på psykiatrisk avdeling.

Tusen takk for råd om å la teksten ligge for å se på den på nytt før man publiserer. Det skal jeg ta med meg. Jeg tenke jeg skal prøve være personlig men ikke privat (er det ikke det det heter?). Så tenker mest å dele tilbake i tid, erfaringer og tanker jeg hadde. Hvis jeg ikke deler noe av meg selv og bare fakta så føler jeg at det ville mistet hensikten, men jeg tenker prøve på en mellomting.

Anonymkode: 07576...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.1.2023 den 22.31):

Tenker at teksten vil være det primære ja. Ser du sier at du stusser på valg av plattform. Hvilken plattform ville du heller valgt? Vanlig blogg?

Anonymkode: 07576...c14

Ja, blogg passer bra. Instagram er jo en plattform primært for bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (16 timer siden):

Ja, blogg passer bra. Instagram er jo en plattform primært for bilder.

Jeg mener å ha lest om en gruppe/organisasjon som legger ut tekster de får innsendt av andre mennesker. Det handlet om noe sårbart ved livet e.l. Der konbinerte de teksten og laget en illustrasjon som passet til den, om jeg ikke husker fullstendig feil...

Vil tro at du kanskje tenker det er lettere å nå ut til folk gjennom å ha publisert innholdet på Instagram e.l. hvor folk allerede er... En blogg må man jo ofte oppsøke selv og det var inn for 15-20 år siden... Min egen nettside er i disse dager 17 år gammel, men med utskiftet teknologi et par ganger..

Men selv ville jeg ha vurdert om jeg ville la Mark i Meta og Instagram få så mye personlig informasjon om meg. Ikke før en server står trygt plassert i Europa... Men det er meg.. 🙃 Ta deg uansett tid til å lese personvernreglene på den plattformen du velger, den de fleste kun trykker Godta på i farten for å komme videre i prosessen. Det er der gratis apper tjener inn penger på vår bruk av appen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...