Gå til innhold

Kan fastleger diagnostisere og sette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fastleger kan sette psykiatriske diagnoser.

Ved lidelser som BP og schizofreni er det anbefalt at det gjøres i samarbeid med en spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (12 minutter siden):

Fastleger kan sette psykiatriske diagnoser.

Ved lidelser som BP og schizofreni er det anbefalt at det gjøres i samarbeid med en spesialist.

Fastleger kan vel heller ikke diagnostisere ADHD eller skrive ut sentralstimulerende medikamenter (uten at en spesialist har skrevet ut medisinene først) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann skrev (38 minutter siden):

Fastleger kan vel heller ikke diagnostisere ADHD eller skrive ut sentralstimulerende medikamenter (uten at en spesialist har skrevet ut medisinene først) ?

Det er riktig. SS skal startes opp av spesialist og kan deretter overføres til fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Det er riktig. SS skal startes opp av spesialist og kan deretter overføres til fastlege.

Gjelder det stemningsstabiliserende også?

Anonymkode: 4312c...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Gjelder det stemningsstabiliserende også?

Anonymkode: 4312c...a69

Det står jo at det gjelder stemningsstabiliserende (ss).

Anonymkode: f08fc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det står jo at det gjelder stemningsstabiliserende (ss).

Anonymkode: f08fc...499

Ok. Jeg visste ikke at sentralstimulerende og stemningsstabiliserende var det samme. Beklager.

Anonymkode: 4312c...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Jeg visste ikke at sentralstimulerende og stemningsstabiliserende var det samme. Beklager.

Anonymkode: 4312c...a69

Da var det jeg som misforsto. Trodde ss var stemningsstab. Tror spesialist må igangsette medisinering av bipolare. Har vært sånn for meg iallfall. Når jeg må endre eller justere medisiner vil fastlege at jeg skal tilbake til spes å gjøre det.

Anonymkode: f08fc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (10 minutter siden):

Sorry! 
Det gjelder sentralstimulerende. 
Det gjelder ikke stemningsstabiliserende. 

Da forsto jeg deg rett. Takk for svar. 

Anonymkode: 4312c...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (19 minutter siden):

Sorry! 
Det gjelder sentralstimulerende. 
Det gjelder ikke stemningsstabiliserende. 

Så fastlegen kan igangsette behandling av litium feks? 

Anonymkode: f08fc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kupton skrev (7 minutter siden):

Kan - ja. 

Ok. Min vil ikke, ikke ta i noe av bipolar-medisiner. Trodde det var sånn for alle.

Anonymkode: f08fc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ok. Min vil ikke, ikke ta i noe av bipolar-medisiner. Trodde det var sånn for alle.

Anonymkode: f08fc...499

Min ville heller ikke det. Jeg måtte legges inn også så ja. 

Men jeg har jo ikke psykiater etter innleggelsen så hvis fastlegen ikke vil følge det opp så må jeg jo henvises dps. 

@kupton er det slik at fastleger bruker å følge opp bruk av Litium etter man har startet opp, eller bør man følges opp av psykiater? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 time siden):

Min ville heller ikke det. Jeg måtte legges inn også så ja. 

Men jeg har jo ikke psykiater etter innleggelsen så hvis fastlegen ikke vil følge det opp så må jeg jo henvises dps. 

@kupton er det slik at fastleger bruker å følge opp bruk av Litium etter man har startet opp, eller bør man følges opp av psykiater? 

Ja de følger opp, tror tråden handler om fastleger diagnostiserer og igangsetter medisin. Følge opp gjør de uansett. Men å være den første som skriver ut litium til en pasient, det trodde jeg ikke fastlegene gjorde. Hadde feil i følge @kupton som skriver at de kan gjøre det. 

Anonymkode: f08fc...499

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja de følger opp, tror tråden handler om fastleger diagnostiserer og igangsetter medisin. Følge opp gjør de uansett. Men å være den første som skriver ut litium til en pasient, det trodde jeg ikke fastlegene gjorde. Hadde feil i følge @kupton som skriver at de kan gjøre det. 

Anonymkode: f08fc...499

At de kan gjøre det er dog ikke synonymt med at de pleier å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som @skogbrann korrekt skriver, er det forskjell på hva de kan gjøre, og hva som er mest vanlig.

Fastleger/spesialister i allmennmedisin har ulik kompetanse. Alle har vært minst et år på sykehus i sin spesialisering og for å vedlikeholde spesialiteten. En erfaren fastlege som også har et års erfaring fra arbeid i psykiatrien, har god kompetanse på psykiatri. Kanskje velger vedkommende å ringe en psykiater for råd for deretter å starte opp litium, fremfor å søke pasienten inn på et DPS med mange måneders venteliste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...