Gå til innhold

Er man psykere om man selvskader?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei, ikke nødvendigvis. Men man har en tilleggskomplikasjon/en tilleggsbyrde (selvskadingen), slik jeg ser det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Gitt alt annet likt: Js, sykere. 

Er man sykere enn andre gitt annet likt hvis man har ofte selvmordstanker også?

Anonymkode: 29020...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri selskadet, tør ikke ,det gjør vondt. Jeg er i mye psykisk smerte og hvert det i mange år, men jeg skader ikke meg selv, gar også selvmordstanker men jeg gjør ikke forsøk , når jeg først vil gjøre det så gjør jeg ikke forsøk men jeg gjennomfører.

Anonymkode: bc8a2...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har aldri selskadet, tør ikke ,det gjør vondt. Jeg er i mye psykisk smerte og hvert det i mange år, men jeg skader ikke meg selv, gar også selvmordstanker men jeg gjør ikke forsøk , når jeg først vil gjøre det så gjør jeg ikke forsøk men jeg gjennomfører.

Anonymkode: bc8a2...41b

Jeg har det på samme måte. Jeg lider også veldig mye, men går med lidelsene inni meg istendfor å ta det utover. Jeg tørr å gjøre det er ikke det men at jeg ser ikke helt vitsen. Jeg tenker også samme som deg når det kommer til suicid, at jeg gjør det ordentlig dersom jeg først har bestemt meg for å gjennomføre det. 

Anonymkode: 9664f...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sette et punktum for denne tråden.

Ved alle sykdommer gjelder: Gitt alt annet likt, vil en som i tillegg har nok et sykdomssymptom være sykere enn en som ikke har det.

Det burde være rimelig selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (15 minutter siden):

Hvordan er det egentlig mulig å fastslå hvem som er sykere enn andre?

Har lurt på det siden tråden ble opprettet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (1 time siden):

For å sette et punktum for denne tråden.

Ved alle sykdommer gjelder: Gitt alt annet likt, vil en som i tillegg har nok et sykdomssymptom være sykere enn en som ikke har det.

Det burde være rimelig selvsagt.

Det å selvskade blir på et vis en måte å utagere på, altså smertene fører til irrasjonell handling. Jeg vet virkelig ikke om en som stenger alt inni seg og blir både lukket og stengt er så mye friskere. Selvskading trenger ikke å være fysisk, så dette mener jeg at det er klin umulig å vite sikkert- hvem som er sykest og ikke. Det virker som om vi er uenige. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykiatere tar feil hele tiden av hvor syke folk egentlig er. Det som blir basert på er hva man sier og hvordan man oppfører seg og da blir det automatisk utagering som blir sett på som sykt. Det går fint an å være syk selv om man sier ingenting og ikke gjør noe ut av seg, det er bare veldig vanskelig å forstå, selv for psykiatere. Når teknologien kommer litt lenger i psykiatrien og man finner noe som kan se hva som egentlig foregår inne i hodet til folk vil psykiatere få seg en overraskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (18 minutter siden):

Psykiatere tar feil hele tiden av hvor syke folk egentlig er. Det som blir basert på er hva man sier og hvordan man oppfører seg og da blir det automatisk utagering som blir sett på som sykt. Det går fint an å være syk selv om man sier ingenting og ikke gjør noe ut av seg, det er bare veldig vanskelig å forstå, selv for psykiatere. Når teknologien kommer litt lenger i psykiatrien og man finner noe som kan se hva som egentlig foregår inne i hodet til folk vil psykiatere få seg en overraskelse.

Jeg tenker også dette, men jeg er samtidig usikker på om de også i noen tilfeller tenker at de som ikke utagerer ikke er til fare for noen, de kan vente liksom. Uansett grad av psykdom. Så kynisk tror jeg det kan være. Ellers så er det de som også blir både under, og overvurdert. 

Derfor blir jo ofte de som utagerer eller selvskader mest synlige og får hjelp = de oppfattes som sykere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg tenker også; at man ikke nødvendigvis er sykere fordi man selvskader. Man kan være veldig syk uten å selvskade, og man kan være relativt velfungerende og selvskade, men selvskading er en faktor som kan komplisere sykdomsbildet i likhet med så mye annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes slike diskusjoner som dette ofte blir litt uheldig. Det blir fort nesten som en konkurranse om hvilken gruppe som er sykest og den ene gruppen blir gjerne sett ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Jeg synes slike diskusjoner som dette ofte blir litt uheldig. Det blir fort nesten som en konkurranse om hvilken gruppe som er sykest og den ene gruppen blir gjerne sett ned på. 

Synes det er et interessant tema, og jeg prøvde å forholde meg nøytralt. 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (2 minutter siden):

Synes det er et interessant tema, og jeg prøvde å forholde meg nøytralt. 🙂

Hva er egentlig interessant med det? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og ikke med en negativ undertone bare så det er sagt. :)

Jeg bare vet hvordan slike tråder ofte blir. Men hvis alle skriver med tanke på å diskutere noe interessant så kanskje det ikke blir sånn. Men det kommer vel alltids brukere som er ute etter å være nedsettende. 

Men diskuter i vei. :) Var sikkert dumt av meg å kommentere.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (17 minutter siden):

Hva er egentlig interessant med det? Jeg spør fordi jeg er nysgjerrig og ikke med en negativ undertone bare så det er sagt. :)

Jeg bare vet hvordan slike tråder ofte blir. Men hvis alle skriver med tanke på å diskutere noe interessant så kanskje det ikke blir sånn. Men det kommer vel alltids brukere som er ute etter å være nedsettende. 

Men diskuter i vei. :) Var sikkert dumt av meg å kommentere.

Sånn kjempeinteressant er det jo ikke da, men ønsket bare å delta litt rundt tematikken. 

Og nei, det var ikke dumt av deg å kommentere det du gjorde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...