Gå til innhold

Skulle ønske jeg også drev med selvskading

Anbefalte innlegg

Fordi jeg merker hvor vanskelig det er å få hjelp på legevakten uten å ha gjort noe i forkant. Man blir rett og slett ikke hørt eller trodd på. Å selvskade vil jo være en fin måte å kunne formidle utad at man har det vondt å trenger hjelp der o da uten å behøve å bruke ord. For sånn det er for meg så er jeg god skriftlig men dårlig til å gjøre meg forstått muntlig. Er jeg på legevakten bli jeg misforstått og ingen av legene forstår min krise. Jeg opplever at andre som faktisk selvskader får tilbud om innleggelse uten å i det hele tatt spørre om det selv en gang. Jeg syns det er veldig sårt. Jeg har det jo ikke noe mindre vondt enn de som selvskader før de ankommer. 

Anonymkode: d6713...4cf

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg merker hvor vanskelig det er å få hjelp på legevakten uten å ha gjort noe i forkant. Man blir rett og slett ikke hørt eller trodd på. Å selvskade vil jo være en fin måte å kunne formidle utad at man har det vondt å trenger hjelp der o da uten å behøve å bruke ord. For sånn det er for meg så er jeg god skriftlig men dårlig til å gjøre meg forstått muntlig. Er jeg på legevakten bli jeg misforstått og ingen av legene forstår min krise. Jeg opplever at andre som faktisk selvskader får tilbud om innleggelse uten å i det hele tatt spørre om det selv en gang. Jeg syns det er veldig sårt. Jeg har det jo ikke noe mindre vondt enn de som selvskader før de ankommer. 

Anonymkode: d6713...4cf

Jeg tenker at det å oppsøke legevakt ved emosjonelle kriser er en slags risikosport. Sannsyligheten for å bli såret er like stor som sannsynligheten for å føle seg hjulpet. Tror derfor det kanskje vil være bedre om du får hjelp til å lage en mestringsplan for hvordan du kan håndtere vanskelige kvelder og at du kan kontakte noen som kjenner deg på dagtid. 

Hadde skammet meg mye om jeg selvskader for å få hjelp på legevakten. Trenker du skal være glad for at du har selvkontroll og emosjonene såpass i hold at du ikke har den utfordringen i tillegg. Hjelp kan man få uten blødende håndledd og legevakt. 

Anonymkode: 2e341...ffc

Leit at du føler det sånn. Jeg håper ikke du begynner med selvskading av den grunn. 

Til info så er det ikke slik at man legges inn automatisk av dette. Jeg skader meg ikke ofte lenger, men hvis jeg først gjør det så legges jeg ikke inn i psykiatrien. Dvs jeg må gjerne opereres, så legges jo inn i somatikken, men så snart jeg er lappet sammen så drar jeg hjem. Jeg får riktignok innimellom tilbudet om innleggelse, men det takker jeg nei til for det er ikke derfor jeg skader meg. Men som oftest får jeg ikke tilbud heller. 

Og før da jeg innimellom ble lagt inn da jeg var til legevakten for å sy, så var det ikke pga selvskading jeg evt ble lagt inn. Det var pga årsaken. Feks hadde jeg nettopp blitt utsatt for en sovevoldtekt. Jeg skadet meg og dro til legevakten. Imens han sydde klarte jeg å si hva som hadde skjedd og at jeg var redd for å gjøre meg noe mer. Da fikk jeg innleggelse. Det var jo ikke da pga skade i seg selv. Jeg kunne og burde dratt dit før jeg skadet meg og deretter fått innleggelse. 

Ja. Poenget mitt er bare at de som blir innlagt blir det jo ikke kun fordi de har skadet seg. Da er det andre ting som ligger bak. Det har det i hvert fall alltid vært for meg. 

Så vær så snill og ikke begynn med det der. ❤ Det vil ikke hjelpe deg. 

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...