Gå til innhold

Schizofreni simplex eller bipolar type 2

Anbefalte innlegg

Jeg fikk først diagnosen schizofreni simplex og så ble den endret til bipolar type 2. Jeg er veldig usikker på hva som faktisk er rett. Jeg sliter mye med det blir som blir sett på negative symptomer (som det jo kalles om man har schizofreni) og depresjon.

Hva har diagnose å si for behandling? Er det veldig viktig å vite om det er schizofreni eller bipolar? Burde jeg høre med behandler om det burde endres?

Anonymkode: af6ee...226

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470841-schizofreni-simplex-eller-bipolar-type-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (9 minutter siden):

Ja, når det står mellom disse to diagnoser er riktig diagnose helt vesentlig. Det er meget stor forskjell på både behandling og prognose.

Er det slik at det holder med bare en psykose for å skulle bli diagnostisert med schizofreni simplex?

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva mener du? At man ikke kan bli diagnostisert med schizofreni bare med å ha hatt en psykose?

Det er ikke uvanlig med psykose ved depresjoner med BP2, men nesten uten unntak vil psykosen komme som en konsekvens/følge av en sterk depresjon. 

Hvis du får psykose UTEN at du har en depresjon, eller at depresjonssymptomene kommer som følge av psykosen (negative symptomer) har du en psykoselidelse.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...