Gå til innhold

Selvmordstanker og veien ut av det


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Ble inspirert av @Glitter og andre etter å ha lest at de bare bestemmer seg for at selvmord ikke er en løsning og en vei ut av problemer når mørket kommer over en. 

Jeg tenker ofte at selvmord er løsningen og en vei ut, men det er et bedrag. Selvmord vil bare skape fortvilelse og sorg for mine nærmeste. Det ser jeg nå som jeg ikke er i det mørket. Jeg vil jo ikke mine nærmeste noe vondt!

Det er blitt en uvane for meg å tenke at selvmord er en god løsning. Det er et automatisk spor hjernen kommer inn i fordi jeg er så vant til å tenke sånn. Er nok en mestringsstrategi. Men nå vil jeg også bestemme meg for at det ikke er en løsning! Jeg vil bestemme meg for at den døra er lukket - for bestandig! Når de automatiske selvmordstankene kommer skal jeg øve meg til å si til meg selv at den døra er stengt. Men da gjelder det å finne andre mestringsstrategier, og det tror jeg at jeg skal klare. Veien ut av desperasjon går ikke gjennom selvmordstanker/selvmordslyster, men via andre veier. De finnes der, men man må kanskje ha hjelp til å se dem. 

Og jeg tror veien ut av selvmordstanker er å bestemme seg for at selvmord ikke er en god løsning. Dette tror jeg er veien å gå for meg i alle fall. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så bra å lese om tankene dine! 

Selv trodde jeg ikke det var mulig å bare bestemme seg for det. Blant annet @frosken har jo skrevet om det å lukke den døren mange ganger, men jeg klarte det ikke. Men så har det skjedd en slags prosess. Jeg hadde tidlig i fjor høst et forsøk hvor jeg nesten døde og påfølgende stor ustabilitet. Jeg ble da så utrolig lei at jeg tok dette oppgjøret og forsøkte å bare bestemme meg.. ingenting annet virket jo. Jeg tenkte at nå overlevde jeg og det var mitt siste forsøk. Og siden har jeg ikke vært i nærheten av å tenke på det som en mulighet. Jeg har lengtet etter døden ja, men det har bare ikke vært et alternativ. 

Nå har det bare gått fem måneder med den lukkede døren da, men jeg tenker at blir jeg så dårlig at jeg faller tilbake så ber jeg om hjelp til å få hodet på plass igjen. Jeg skal ikke forsøke noe mer. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (36 minutter siden):

Så bra å lese om tankene dine! 

Selv trodde jeg ikke det var mulig å bare bestemme seg for det. Blant annet @frosken har jo skrevet om det å lukke den døren mange ganger, men jeg klarte det ikke. Men så har det skjedd en slags prosess. Jeg hadde tidlig i fjor høst et forsøk hvor jeg nesten døde og påfølgende stor ustabilitet. Jeg ble da så utrolig lei at jeg tok dette oppgjøret og forsøkte å bare bestemme meg.. ingenting annet virket jo. Jeg tenkte at nå overlevde jeg og det var mitt siste forsøk. Og siden har jeg ikke vært i nærheten av å tenke på det som en mulighet. Jeg har lengtet etter døden ja, men det har bare ikke vært et alternativ. 

Nå har det bare gått fem måneder med den lukkede døren da, men jeg tenker at blir jeg så dårlig at jeg faller tilbake så ber jeg om hjelp til å få hodet på plass igjen. Jeg skal ikke forsøke noe mer. 

Flott å lese, Glitter! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres nesten lett ut når man sitter at man skal streve den døren. Bare bestemme seg for at nå er det slutt med dem mestringsstrategiene.

Men jeg opplevde det som en lang prosess. Det var mye jeg måtte gjennom og jobbe med før jeg var i stand til å bestemme meg.  Jeg hadde jo et lite tilbakefall i september, men ellers har jeg klart å følge den bestemmelsen at jeg ikke skulle ha flere innleggelser pga selvmordsplaner eller forsøk diffen februar i fjor. 

Der er viktig å hente motivasjon og styrke til å tenke at nå vil jeg ikke det mer, men så må man akseptere at selv i et slikt valg kan man få små tilbakefall hvor en går tilbake til gamle mestringsstrategier. Men da er det "bare" å reise seg opp igjen og minke seg selv på valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...