Gå til innhold

Blir man for lett uføretrygdet for psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Det snakkes jo en del om på nyhetene nå at det er så mange unge uføre pga psykiske lidelser. 

Jeg syns kanskje det er litt rart at man blir fort ufør med diagnoser som man kan bli frisk ifra som personlighetsforstyrrelser, sosial angst, panikkangst, depresjon.. Er det mangel på ressurser til å gi hjelp? Slik at staten nesten tjener på at å bare gi de uføre enn å fortsette å gi de behandling i 5-10+år?

Tanker?

Anonymkode: a26fe...4ad

Fortsetter under...

Det er rart at man blir ufør pga personlighetsforstyrrelser, sosial angst, panikkangst, depresjon. Men disse lidelsene kan også være kroniske og ikke gå bort selv med behandling. Kan du sende link til der du leser dette?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det snakkes jo en del om på nyhetene nå at det er så mange unge uføre pga psykiske lidelser. 

Jeg syns kanskje det er litt rart at man blir fort ufør med diagnoser som man kan bli frisk ifra som personlighetsforstyrrelser, sosial angst, panikkangst, depresjon.. Er det mangel på ressurser til å gi hjelp? Slik at staten nesten tjener på at å bare gi de uføre enn å fortsette å gi de behandling i 5-10+år?

Tanker?

Jeg tenker at hvis man har en angstlidelse eller stemningslidelse (med et mulig unntak av BP1) som eneste sykdom, og blir ufør, så har som hovedregel (med unntak) noe feilet. Disse lidelsene finnes det god behandling mot.

Jeg syns det er skikkelig trist at så mange med psykiske lidelser ikke kan få jobbe..  Så mange resurser som går til spille! Det er så mange med stort potensiale på flere områder som blir satt utenfor arbeidslivet, og jeg vil nesten kalle det en tragedie. 

Veldig få blir bedre av ledigang. Veldig få blir bedre av å ikke få rutiner. Veldig få blir sist men ikke minst, bedre av å aldri få tilbakemeldinger på evnene de har.

Velferdsamfinnets sorte bakside. Og den er så svart at det er nummeret inntil blå. 

Endret av Kashmir

Jeg fikk ung uføretrygd i fjor sommer pga psyken. Men hun damen i Nav sa at det betyr jo ikke at toget er gått for alltid. Hvis jeg blir bedre med tiden så kan jeg jobbe feks deltid. Det er planen min også. 

Så alle disse som blir ufør ung kan jo, hvis de blir bedre, komme ut i jobb. Men er ikke så lett å få seg jobb hvis de står helt uten utdanning da  den ser jeg. 

Annonse

Everybody skrev (1 minutt siden):

Pensjonister jobber jo ikke og er hjemme. Ofte i mange tiår før de dør, men de klarer seg jo fint? Føler de på utenforskap? Eller er det bare uføre som føler på utenforskap?

Pensjonister har ikke samme energi og lyst til å gjøre ting som yngre folk har. En 80åring kan være lykkelig selvom dagene bare består i å sitte i gyngestolen uten å se noen andre max 1 gang i uken. Også har de jo som regel opparbeidet seg familie med både barn, barnebarn og kanskje oldebarn som kommer innom. 

Everybody skrev (7 minutter siden):

Pensjonister jobber jo ikke og er hjemme. Ofte i mange tiår før de dør, men de klarer seg jo fint? Føler de på utenforskap? Eller er det bare uføre som føler på utenforskap?

Men de har jo liksom levd et liv, ikke sant? Og så er det ikke sånn at alle sitter stille for det heller. Noen bare vil det. Nyte en hverdag uten krav og forpliktelser. Nettopp fordi de fortjener det etter år med akkurat det. Tenker jeg. 

Glitter skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk ung uføretrygd i fjor sommer pga psyken. Men hun damen i Nav sa at det betyr jo ikke at toget er gått for alltid. Hvis jeg blir bedre med tiden så kan jeg jobbe feks deltid. Det er planen min også. 

Så alle disse som blir ufør ung kan jo, hvis de blir bedre, komme ut i jobb. Men er ikke så lett å få seg jobb hvis de står helt uten utdanning da  den ser jeg. 

Alle kan jobbe seg ut fra angst, akkurat det handler om viljestyrke og sosial kompetanse. 

Anonymkode: bc5b6...0f8

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nye regler på uføre og det er etter 5 år skal det gjøres en ny vurdering. 

Kilde på det? Hvem har du hørt det fra? Kan du bevise at det stemmer?

Annonse

Everybody skrev (3 minutter siden):

Kilde på det? Hvem har du hørt det fra? Kan du bevise at det stemmer?

Det har jeg hørt at noen har sagt. Det står sikkert et sted der man søker om uføretrygd. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg hørt at noen har sagt. Det står sikkert et sted der man søker om uføretrygd. 

Det er i så fall feil. Alle med uføretrygd får det til de blir 67 år og alderspensjonister.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...