Gå til innhold

Blir man for lett uføretrygdet for psykiske lidelser?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er ikke enkelt å bli ufør. Men, psykiatrien bygges fortsatt ned og flere syke mister nødvendig hjelp.
I dag er psykiatrien i hovedsak Kirkens Nødhjelp sin telefon samt Mental Helse sin telefon, alt annet er for meget spesielle tilfeller.
Snakket med Metal Helse og de sa at til og med pasienter fra legevakten ble bedt om å ringe dem.
Og selv og regjering sier de vil satse på at flere skal ut i arbeid er det i realiteten en umulighet i dag. Er selv ung ufør og skulle gjerne hatt en jobb å gå til, ihvertfall deltid, men dette er ikke mulig. Ingen på NAV å kunne kommunisere med lengre, ingen tiltak som eksisterer.

Anonymkode: 3ceaf...3ce

ISW skrev (59 minutter siden):

Jeg tenker at hvis man har en angstlidelse eller stemningslidelse (med et mulig unntak av BP1) som eneste sykdom, og blir ufør, så har som hovedregel (med unntak) noe feilet. Disse lidelsene finnes det god behandling mot.

Er ikke det litt stramt ISW, å mene at et menneske med kronisk BP2 av plagsom art, nødvendigvis skal ha helse til å jobbe 100% hvis vedkommende ikke har tilleggssykdommer? 

Anonymkode: 429ad...c87

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er ikke enkelt å bli ufør. Men, psykiatrien bygges fortsatt ned og flere syke mister nødvendig hjelp.
I dag er psykiatrien i hovedsak Kirkens Nødhjelp sin telefon samt Mental Helse sin telefon, alt annet er for meget spesielle tilfeller.
Snakket med Metal Helse og de sa at til og med pasienter fra legevakten ble bedt om å ringe dem.
Og selv og regjering sier de vil satse på at flere skal ut i arbeid er det i realiteten en umulighet i dag. Er selv ung ufør og skulle gjerne hatt en jobb å gå til, ihvertfall deltid, men dette er ikke mulig. Ingen på NAV å kunne kommunisere med lengre, ingen tiltak som eksisterer.

Anonymkode: 3ceaf...3ce

Det et nettopp det som er feil : ingen tiltak, ingen tilrettelegging  

Alle uføre blir dermed satt tilside . De trengs ikke. De er bare utgifter, de bidrar ikke.

Og så er det søren meg ikke deres feil engang! De har ikke noe valg. 

Annonse

For meg var det en årelang og ydmykende prosess. Jeg er kanskje spesiell, men jeg følte meg voldtatt av NAV og psykiatrien. Hadde jeg ikke hatt barn, så hadde jeg ikke kommet meg igjennom det. Det skal selvfølgelig ikke være «lett» heller. Og lediggang er jo ikke bra for helsa. Målet må jo selvfølgelig være å få folk i arbeid. 

Anonymkode: 05870...737

Kashmir skrev (2 timer siden):

Det et nettopp det som er feil : ingen tiltak, ingen tilrettelegging  

Alle uføre blir dermed satt tilside . De trengs ikke. De er bare utgifter, de bidrar ikke.

Og så er det søren meg ikke deres feil engang! De har ikke noe valg. 

Uføretrygdede er ikke en ensartet gruppe. Mange - ikke alle - har evner og ressurser til selv å komme seg i jobb på sikt. Det kan være krevende og skummelt, men med innsats og vilje til å stå i ubehag underveis, er mye mulig. 

Anonymkode: b8890...510

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er nye regler på uføre og det er etter 5 år skal det gjøres en ny vurdering. 

Anonymkode: bc5b6...0f8

Jeg gikk uføretrygd i fjor og dette var ikke et tema. Derimot stod det at uføretrygd har jeg til pensjonsalder. 

Og hvor skulle de liksom satt inn alle ressursene til dette? Det ville kostet mer enn det gav tilbake i form av enkelte som klarte å jobbe igjen. 

Som ufør blir man glemt av nav omtrent.

Endret av Glitter

Jeg lurer på om litt av problemet er at enkle jobber forsvinner. Hvis jobben krever at man er positiv, lagspiller, foroverlent, "langt fremme i skoa" etc så er det kanskje reelt sett færre som har psykisk helse til å jobbe.

Man blir ikke for lett uføretrygdet.,For de fleste er det en lang prossess der mange år går vekk i venting , utprøving, avslag , klage på avslag osv. Det er også ofte skifte av behandlere, ulike meninger og tilfeldig hvilken holdning du møter i systemet. Noen mener bestemt at man trenger uføretrygd og andre mener alle bør jobbe. Noen mener at man bør bruke alle krefter og ressurser man har på jobb og andre mener man også må ha ressurser til å leve, bli frisk og klare livet utenom jobb. Prosessen er ofte en psykisk belastning i seg selv og for mange står livet på vent fordi ting ikke blir avklart. Psykologer, lege og andre kan være tydelig på at noen trenger uføretrygd men det er ikke nok lenger. Nei, man blir ikke altfor lett uføretrygdet. 

Anonymkode: 86e37...8f5

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Uføretrygdede er ikke en ensartet gruppe. Mange - ikke alle - har evner og ressurser til selv å komme seg i jobb på sikt. Det kan være krevende og skummelt, men med innsats og vilje til å stå i ubehag underveis, er mye mulig. 

Anonymkode: b8890...510

Ja, det er noen som kan det, men de står nok ikke først I køen dessverre når de endelig kan søke. Nettopp pga fravær fra yrkeslivet så lenge. Men det er jo veldig bra at de som blir friske nok kan det. Jeg syns likevel at det skulle vært mer tilrettelagt for de som er på trygd. Om de kan jobbe kun en eller to dager i uken. Jeg tror mange hadde villet det, men som det er nå er kravene alt for høye mange steder.

Man kan si at folk bare må komme seg i jobb. Men finnes jobbene? Og kravet til utdanning blir jo bare høyere, og høyere. Og ikke alle kan gå flere tiår på skole for å få seg en jobb som kanskje går i lengda. Og hvis ikke må en jo bare omskolere seg. Det er liksom helt urealistike forventninger. Ser for meg stillingsannonsen: Utadvendt og ambisiøs lagspiller som også er glad i å være alene hele tiden, søkes til jobb som fyrvokter på øde øy. Med null utviklingsmuligheter. Vi søker en kreativ og løsningsorientert person som «tenker utenfor boksen», til å gjøre repetitive oppgaver uten avvik resten av livet. Og så må du være positiv og smile mye. 

Anonymkode: 05870...737

Grendel skrev (1 time siden):

Jeg lurer på om litt av problemet er at enkle jobber forsvinner. Hvis jobben krever at man er positiv, lagspiller, foroverlent, "langt fremme i skoa" etc så er det kanskje reelt sett færre som har psykisk helse til å jobbe.

Det tror jeg ikke. 

Anonymkode: 92e17...9fa

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Pensjonister har ikke samme energi og lyst til å gjøre ting som yngre folk har.

Du skulle bare visst hvor mye frivillighet som drives av pensjonister. 

Jeg tror ikke yngre pensjonister har mindre energi enn mange som er uføretrygdet. Det skulle da også bare mangle - man blir ikke arbeidsufør over natten selv om man blir pensjonist. 

Til hovedsaken: Jeg tror ikke AAP-ordningen er gunstig for de unge som bor i byer der det ikke er mulig å gi alle oppfølging. For å få AAP, trenger man en diagnose. Der er det en viss risiko for at noen som egentlig kunne vært hjulpet ut i arbeidslivet, ender opp med psykiske diagnoser, som igjen ender med uførhet når tiden er brukt opp. Jeg kjenner til eksempler på det som omtales her:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wA3wA4/frykter-at-ordning-foerer-til-flere-unge-ufoere
Det er veldig uheldig både for de unge og for samfunnet. 

På enkelte mindre steder har de hatt suksess med inngående oppfølging av ungdom som trenger hjelp for å få vgs-vitnemål, litt orden på livet og en sjanse i arbeidslivet. Dette er selvsagt lettere å få til når antallet på AAP er lavere og arbeidslivet er mer oversiktlig. 

Jeg vet at noen av de som uføretrygdes som unge, har medfødte, alvorlige lidelser. Det er ikke dem jeg tenker på her. 

Glitter skrev (14 timer siden):

Jeg fikk ung uføretrygd i fjor sommer pga psyken. Men hun damen i Nav sa at det betyr jo ikke at toget er gått for alltid. Hvis jeg blir bedre med tiden så kan jeg jobbe feks deltid. Det er planen min også. 

Så alle disse som blir ufør ung kan jo, hvis de blir bedre, komme ut i jobb. Men er ikke så lett å få seg jobb hvis de står helt uten utdanning da  den ser jeg. 

De sier der, men om du prøver å komme deg tilbake i jobb, får du ikke hjelpbogvdu blir bærende utenjobb

Anonymkode: 19a4e...852

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De sier der, men om du prøver å komme deg tilbake i jobb, får du ikke hjelpbogvdu blir bærende utenjobb

Anonymkode: 19a4e...852

Ja det var som jeg sa at når en har fått uføretrygd då glemmes man av Nav. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...