Gå til innhold

Finnes det en god sovemedisin for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg har bipolar 1 og kptsd. Godt medisinert for bp, men sliter med perioder med insomnia eller tidlig oppvåkning uten at det nødvendigvis dreier seg om en hypoman eller manisk episode. 

Har prøvd diverse medisiner for søvn: imovane, Stilnoct, antihistaminer, melatonin, antiepileptika, Seroquel, Zyprexa, Sobril, kanskje fler.

Erfaringen er at innsovningstabletter gir meg forferdelige hallusinasjoner HVER gang, og det er utelukket å bruke videre. Antihistaminer gir nada effekt. Samme med melatonin. Seroquel, samt ulike antipsykotika og antiepileptika har gitt allergi. Zyprexa og Sobril står igjen som mine favoritter. 

MEN. 

Jeg har nylig fått barn. Det er ikke babyskrik som holder meg våken. Er velsignet med en sovebaby, foreløpig. 

Å bruke Zyprexa for søvn gjør meg SÅ tung og trøtt, og ikke minst sur når jeg prøver å presse meg gjennom dagen når energinivået føles som minus 100. Jeg sover som en stein på Zyprexa, men selv 2,5 mg ødelegger dagen derpå. Er veldig sensitiv for det. Det er for vanskelig å være en god og tilstedeværende mamma på Zyprexa.

Sobril er en god favoritt fordi jeg sovner innen rimelig tid, og kjenner ingen hangover morgenen eller dagen etter. Merker ingen bivirkninger, men er redd for å bli avhengig hvis jeg bruker det for mye. Har avtale om å bruke det ved behov - men nå er behovet hver natt. Jeg bruker det ikke hver natt, men jeg har jo søvnproblemer hver natt, og kunne trengt mer hjelp.

Finnes det noe medikament som minner om Sobril i effekt? Jeg trenger i utg.pkt ikke angstdempende effekt, men noe som gir trøtthetsfølelse på kvelden, og som ikke gir hangover og redusert energi dagen etter. Det er muligens for mye å ønske seg, men jeg spør i tilfelle noen har gode forslag.

Ellers har jeg travle dager med liten baby, trener flere ganger i uka og er generelt hverdagsaktiv, spiser sunt og står opp mellom 5 og 7 på morgenen. Drikker heller ikke kaffe. Tror ikke det er så mye jeg får gjort livsstilsmessig for bedre søvn, men gi gjerne forslag om det er noe jeg ikke har nevnt som jeg bør tenke på. Er åpen for alternative forslag, hvis noen har seriøst god erfaring med noe. 

På forhånd takk.

Anonymkode: 1ed5c...e97

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470866-finnes-det-en-god-sovemedisin-for-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har samme problem med samme sykdom og barn. Følger tråden din. Alimemazin virker for meg om jeg tar den seint nok. Men hangover og irritabilitet dagen etter fungerer ikke som mor. Liker ikke å bruke Zyprexa jevnt over. Og Seroquel er ikke nok til å sove mer enn 4-5 t i perioder med tidlige oppvåkninger. 

Anonymkode: ee4d6...f37

Hei,

Dette var et bra beskrevet spørsmål med klar problemstilling og god bakgrunnsinfo.

Jeg tror man kan konkludere med at det ikke er antihistaminEFFEKTEN som gjør at du sover. Hadde det vært det, så hadde du sovet bedre med Seroquel enn Zyprexa. Da er det klart at det er en annen virkningsmekanisme med Zyprexa som gjør at du sover. Denne må vi da forfølge og utforske.

Zyprexa har i korte trekk tre virkningsmekanismer som kan bidra til søvn:

1) Den antihistaminerge effekten (som ikke er veldig sterk - og vi har bevist at det ikke er denne du sover av)

2) Den antidopaminerge effekten (som er til stede med alle antipsykotika men som ikke er så uttalt for Zyprexa og Seroquel - mest uttalt for Risperdal samt eldre AP)

3) Den antiserotonerge effekten (5-HT2a/5-HT2c-blokkering) (som er meget sterk med Zyprexa).

Min teori er at det er sistnevnte som bidrar mest til at du sover.

Antiserotonerg effekt finner du også med Remeron og Tolvon. Om dette er lurt når du har BP1 (å bruke AD) vet jeg ikke, men det er i alle fall muligheter til å diskutere med lege/spesialist. Videre har du denne også til en ganske stor grad med Truxal - hvis man går litt opp i dose. Denne er jo uansett mildere enn Zyprexa.

Har du prøvd noen av disse alternativene?

Endret av ISW
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei,

Dette var et bra beskrevet spørsmål med klar problemstilling og god bakgrunnsinfo.

Jeg tror man kan konkludere med at det ikke er antihistaminEFFEKTEN som gjør at du sover. Hadde det vært det, så hadde du sovet bedre med Seroquel enn Zyprexa. Da er det klart at det er en annen virkningsmekanisme med Zyprexa som gjør at du sover. Denne må vi da forfølge og utforske.

1) Den antihistaminerge effekten (som ikke er veldig sterk - og vi har bevist at det ikke er denne du sover av)

2) Den antidopaminerge effekten (som er til stede med alle antipsykotika men som ikke er så uttalt for Zyprexa og Seroquel - mest uttalt for Risperdal)

3) Den antiserotonerge effekten (5-HT2a/5-HT2c-blokkering) (som er meget sterk med Zyprexa).

Antiserotonerg effekt finner du også med Remeron og Tolvon. Om dette er lurt når du har BP1 (å bruke AD) vet jeg ikke, men det er i alle fall muligheter til å diskutere med lege/spesialist. Videre har du denne også til en ganske stor grad med Truxal - hvis man går litt opp i dose. Denne er jo uansett mildere enn Zyprexa.

Er zyprexa antihisamin?

Anonymkode: 41fd1...86e

ISW skrev (7 timer siden):

Hei,

2) Den antidopaminerge effekten (som er til stede med alle antipsykotika men som ikke er så uttalt for Zyprexa og Seroquel - mest uttalt for Risperdal samt eldre AP)

Tusen takk for godt svar. Jeg har ikke prøvd noen av legemidlene du spør om, men skal nå lese meg opp om de.

Kanskje et dumt spørsmål, men hvis det stemmer at det er den antiserotonerge effekten som gjør at jeg sover godt på Zyprexa - har Sobril også samme effekt?

Betyr det at det er serotonin som holder meg våken, eller er det kanskje litt feil eller for enkel konklusjon?

Lurer nemlig litt på hvorfor hjernen holder meg våken med masse tøys. Det er som regel ikke bekymringer og slikt som holder meg våken, men masse tull som sanger, rare tanker og assosiasjoner som fortsetter å balle på seg, som igjen gir fysisk uro. Kan f.eks ligge i flere timer med en sang jeg ikke har hørt på flere år, sånn som Fraglene-sangen - går på repeat og gjør det umulig å skru av hodet. Det er fryktelig unødvendig 😳

Anonymkode: 9835d...fef

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for godt svar. Jeg har ikke prøvd noen av legemidlene du spør om, men skal nå lese meg opp om de.

Kanskje et dumt spørsmål, men hvis det stemmer at det er den antiserotonerge effekten som gjør at jeg sover godt på Zyprexa - har Sobril også samme effekt?

Betyr det at det er serotonin som holder meg våken, eller er det kanskje litt feil eller for enkel konklusjon?

Lurer nemlig litt på hvorfor hjernen holder meg våken med masse tøys. Det er som regel ikke bekymringer og slikt som holder meg våken, men masse tull som sanger, rare tanker og assosiasjoner som fortsetter å balle på seg, som igjen gir fysisk uro. Kan f.eks ligge i flere timer med en sang jeg ikke har hørt på flere år, sånn som Fraglene-sangen - går på repeat og gjør det umulig å skru av hodet. Det er fryktelig unødvendig 😳

Høres ut som meg når jeg er oversrimulert. Da kjører hjernen på med masse unødvendig tull. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Serotonin er en litt «rar» nevrotransmitter, den kan ha dempende og stimulerende effekt alt etter hvilken serotoninreseptor som påvirkes. Serotonin (5-HT som de også kalles)-2-reseptorer gir en stimulerende og tidvis angstskapende effekt. Noen av oss (særlig de som er predisponerte for angst og depresjon) har flere slike reseptorer visse steder i hjernen enn friske. Da hjelper det med medisiner som blokkerer de og disse kan ha en søvnfremmende, angstdempende og antidepressiv effekt. 

Sobril virker på en helt annen måte. Den virker litt som innsovningsmedisiner, men har mye mindre av den «paradoksale» effekten som gir hallusinasjoner for en del. Særlig Stilnoct er fæl på dette.

ISW skrev (16 timer siden):

Serotonin er en litt «rar» nevrotransmitter, den kan ha dempende og stimulerende effekt alt etter hvilken serotoninreseptor som påvirkes. Serotonin (5-HT som de også kalles)-2-reseptorer gir en stimulerende og tidvis angstskapende effekt. Noen av oss (særlig de som er predisponerte for angst og depresjon) har flere slike reseptorer visse steder i hjernen enn friske. Da hjelper det med medisiner som blokkerer de og disse kan ha en søvnfremmende, angstdempende og antidepressiv effekt. 

Sobril virker på en helt annen måte. Den virker litt som innsovningsmedisiner, men har mye mindre av den «paradoksale» effekten som gir hallusinasjoner for en del. Særlig Stilnoct er fæl på dette.

Ok! Takk for at du deler kunnskapen din ☺️ Og god helg til deg ☀️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...