Gå til innhold

Brukerstyrt eller ikke?


aa-k-j

Anbefalte innlegg

Jeg har brukerstyrt seng på DPS og er usikker på om jeg skal bruke den nå (eller i løpet av kommende dagene) eller ikke. Har traumelidelse og BP 2 og jeg sliter med søvnen. Sovner seint og har problemer med å stå opp når jeg våkner og har hatt det slik ei stund nå. Jeg liker bare ikke å være innlagt samtidig som jeg ser at jeg ikke klarer å rette på søvnen alene. Går til psykiater 1 gang i måneden (privat med avtale) og har ingen annen oppfølging og neste time er ikke før mars 😕. Prøve å veie for og i mot. Skal jeg bruke den brukerstyrte eller la være. Brukerstyrt er bare 5 dager samtidig som jeg ikke liker innleggelser. Bruker 100 mg kvetiapin på kvelden og kan øke 25 - 100 mer, men da sliter jeg bare enda mer med å stå opp. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glitter skrev (20 minutter siden):

Brukerstyrt skal jo være lavterskel i bruk, så jeg synes så absolutt at du kan dra dit og få puste ut i noen dager. :)

Jeg har høy terskel for å bruke den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Jeg har høy terskel for å bruke den. 

Jeg skjønner det, men kanskje du skal senke den litt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Det må være deilig å ha brukerstyrt seng. Hvordan får man det

DPS foreslo det etter jeg fikk avslag på henvisning til annen behandling etter akutt innleggelser og er de som avgjør om man får det. Tror man må søke om det og man må være kjent for DPSet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (4 minutter siden):

Det må være deilig å ha brukerstyrt seng. Hvordan får man det?

Jeg fikk tilbud om det. Men jeg brukte den ikke så mye. Har vært mest i akuttpsykiatrien. Brukerstyrt var for lavt nivå. Ingen som fulgte opp noe særlig og ikke samtaler med behandler. Så fikk jeg en annen avtale i akuttpsykiatrien s het lavterskel avtale om innleggelse. 

Brukerstyrt ble nedlagt etter korona da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Jeg fikk tilbud om det. Men jeg brukte den ikke så mye. Har vært mest i akuttpsykiatrien. Brukerstyrt var for lavt nivå. Ingen som fulgte opp noe særlig og ikke samtaler med behandler. Så fikk jeg en annen avtale i akuttpsykiatrien s het lavterskel avtale om innleggelse. 

Brukerstyrt ble nedlagt etter korona da. 

Synes og det er for lavt nivå. Fungerer ikke så godt for meg. Har flere ganger opplevd å ha liten til ingen nytte av det. Sist jeg brukte den var i mai i fjor og hjalp lite da og.

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (1 minutt siden):

Synes og det er for lavt nivå. Fungerer ikke så godt for meg. Har flere ganger opplevd å ha liten til ingen nytte av det. Sist jeg brukte den var i mai i fjor. 

Ja. Det er liksom bare ren oppbevaring. Fungerte ikke for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Får man ikke miljøkontakt heller, men blir overlatt helt til seg selv? 

Anonymkode: 25825...a4f

Joda får kontaktperson, men er en person fordelt på 3 - 4 pasienter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (26 minutter siden):

Joda får kontaktperson, men er en person fordelt på 3 - 4 pasienter. 

Slik er det for alle..... 

Anonymkode: ec228...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik er det for alle..... 

Anonymkode: ec228...002

Er kun slik på brukerstyrt på DPSet her. Vanligvis er det 1 kontakt på 1- 2 pasienter. Brukerstyrt er egen avdeling her og ofte kun 1 ansatt. Men noen ansatte sitter mer på kontoret enn å være i miljøet sammen med pasientene så det skjer at en blir overlatt til seg selv. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (2 timer siden):

Er kun slik på brukerstyrt på DPSet her. Vanligvis er det 1 kontakt på 1- 2 pasienter. Brukerstyrt er egen avdeling her og ofte kun 1 ansatt. Men noen ansatte sitter mer på kontoret enn å være i miljøet sammen med pasientene så det skjer at en blir overlatt til seg selv. 

Er det 1 hel egen avdeling kun for de som er på brukerstyrt der du bor? 

Anonymkode: ec228...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det 1 hel egen avdeling kun for de som er på brukerstyrt der du bor? 

Anonymkode: ec228...002

På min plass er det en avdeling på DPS med 12 pasienter som er innlagt og i et behandlingsforløp med et team rundt seg. Også er det én brukerstyrt plass. Denne pasienten nedprioriteres av de ansatte i forhold til de andre pasientene som er i behandling og den får ikke snakke med noen behandler gjennom dagene og har ikke et primært team. Blir mye overlatt til seg selv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er det 1 hel egen avdeling kun for de som er på brukerstyrt der du bor? 

Anonymkode: ec228...002

Ja. Tidligere var det vanlig døgnavdeling, men ble endret på. Var 9 rom hvor 3 - 4 av de nå er brukerstyrt, 1 er blitt garderobe for ansatte og resten er blitt kontorer. Ordinær innleggelse er annen avdeling. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (2 timer siden):

Ja. Tidligere var det vanlig døgnavdeling, men ble endret på. Var 9 rom hvor 3 - 4 av de nå er brukerstyrt, 1 er blitt garderobe for ansatte og resten er blitt kontorer. Ordinær innleggelse er annen avdeling. 

Er det bare 3-4, pasienter på hele avdelingen? Det hadde jeg ikke klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Er det bare 3-4, pasienter på hele avdelingen? Det hadde jeg ikke klart.

Ja. Nei liker det ikke selv. Synes det var bedre før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aa-k-j skrev (3 timer siden):

Ja. Nei liker det ikke selv. Synes det var bedre før. 

Det hørtes absolutt ut som en oppbevaringsplass. Jeg hadde ikke hatt nytte av det i det hele tatt. For meg så var hjelpen å sitte i stuen og ha ansatte og medpasienter som avledet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...