Gå til innhold

Om du kunne velge en av disse: Seroquel, lamictal, abilify eller litium - Hvilken ville du valgt for å behandle primært depresjoner ved bipolar 2?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om du kunne velge en av disse: Seroquel, lamictal, abilify eller litium - Hvilken ville du valgt for å behandle primært depresjoner ved bipolar 2?

Dette er vel mest ett spørsmål til @kupton men alle er velkommen til å svare om de føler de har noe å bidra med. 

Jeg har brukt alle medikamentene før i ulik grad og har ingen bivirkninger på noen av dem. Jeg burde vel ha en mening selv om hva som har fungert best men jeg føler de har vert ganske like alle sammen. Mulig litium var den beste om jeg skal rangere dem. 

Anonymkode: 56c86...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (6 minutter siden):

Her må jeg følge det som er den offisielle anbefalingen av førstevalgsmedisin ved BP2, og det er Lamictal.

Takk for svar. Jeg har fått med meg at litium er førstevalget ved BP1, om jeg ikke husker feil. Hva er den konkrete grunnen til at det er litium for BP1 og lamictal for BP2?

Anonymkode: 56c86...643

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litium har betydelig sterkere effekt mot mani enn Lamictal. Jeg bruker Quetiapin og Lamictal, som jeg pr. nå opplever som en bra cocktail. Det er ikke uvanlig at man bruker kombinasjoner av medikamenter for både BP1 og 2.  

Endret av FjellOgDalar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litium har sterk beskyttende effekt både mot mani og depresjon og brukes derfor ofte som førstevalg ved BP1.

Lamotrigin/Lamictal har i hovedsak beskyttende effekt mot depresjon og mindre mot mani (kanskje 80/20). Men ved BP2 er det ikke så viktig å beskytte mot hypomani. Hypomani kan en ta ned med medisiner når den kommer. 

Lamictal har mindre bivirkninger enn litium. Også derfor er den førstevalg mot BP2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg, med BP2, ser det ut som at Litium er riktig. Det er jo enda tidlig å si, men jeg opplever en bedring av symptomer som jeg aldri merket på Lamictal. Men må nesten gå på den lenger enn 4 uker for å si noe sikkert. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...