Gå til innhold

Seroquel anbefales ikke ved søvn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ble kanskje litt feil overskrift. Burde vel helst står "for søvn". Men regner med folk skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: cf465...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (2 minutter siden):

Uten quetiapin så får jeg minimalt med søvn med alt som følger med det. 

Bruker du det hver kveld? Så vidt jeg har forstått det så mister den effekten etter tid?

Anonymkode: cf465...976

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bruker du det hver kveld? Så vidt jeg har forstått det så mister den effekten etter tid?

Anonymkode: cf465...976

Ja, jeg bruker den hver kveld. Innimellom så virker den ikke så godt og Innimellom så blir jeg helt slått ut, men stort sett så virker den slik den skal. Tenker at de kveldene jeg synes den ikke virker så godt, så hadde jeg vært propell uten. Så noe virker den nok. Bruker 100mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bruker du det hver kveld? Så vidt jeg har forstått det så mister den effekten etter tid?

Anonymkode: cf465...976

Mister ikke effekt her. Trenger større doser noen perioder. Nå Trenger jeg mindre. Tar hver kveld, gjort i et par år. 

Men det er sikkert vanlig at effekten avtar og at en må ha noen døgn uten.

Anonymkode: 5cbc8...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men noen ganger blir det vel det beste av flere onder. Står jo veie ulemper opp mot fordeler. Og mulig langvarig bruk med måling av blodsukkeret, vekt m.m. årlig.

Her er jo mer, https://tidsskriftet.no/2019/09/kronikk/kvetiapin-er-ikke-en-sovemedisin, men forfatterne møter kanskje ikke alle pasientene, ser kanskje ikke virkeligheten som legen/pasienten gjør. Vet ikke om de ser hva søvnløshet gjør. 

Vet ikke helt hvordan kognitiv terapi mot søvnløshet virker. Skulle kanskje forsøkt. Men hvis det koster meg flere netter på rad med for lite søvn, så går det ikke så bra...

Anonymkode: 5cbc8...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som påstår at det er et antipsykotika og ikke et sovemiddel. Det hjelper en i hvert fall med å sove men man kan også legge på seg litt vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har utviklet toleranse mot Quetiapin og andre antihistaminer de siste årene. Før gikk det i fletta på meg. Nå er det slik at jeg kan vente meg totalt søvnløse netter om jeg ikke tar det.. Skal det bite på meg, må jeg ta minst 600mg i en dose vanlige tabletter (ikke depot). Har brukt Quetiapin i 20 år nå. Til og med 5 stk Vallergan funket ikke på meg, noe min daværende psykiater syntes var bemerkelsesverdig.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FjellOgDalar skrev (24 minutter siden):

Jeg har utviklet toleranse mot Quetiapin og andre antihistaminer de siste årene. Før gikk det i fletta på meg. Nå er det slik at jeg kan vente meg totalt søvnløse netter om jeg ikke tar det.. Skal det bite på meg, må jeg ta minst 600mg i en dose vanlige tabletter (ikke depot). Har brukt Quetiapin i 20 år nå. Til og med 5 stk Vallergan funket ikke på meg, noe min daværende psykiater syntes var bemerkelsesverdig.   

Vallergan funket overhode ikke på meg heller, selv med høy dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt kvetiapin i 5 - 6 år og den har berget meg i forhold til søvnen. Begynte med 50 mg og er nå på 100 mg så har ikke måtte øke så mye. Har bl.a bp 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er kognitiv trening som gjelder - når vi snakker om søvn. Hvis du ikke kommer til målet med det, prøv et legemiddel som ikke gir avhengighet.Har selv hatt god erfaring med et antihistamin som heter Zonat.  I Spania heter dette Dormedina og fåes reseptsfritt i 14 pkn. I Norge er det på resept - og legen din kan skrive dette på blå resept om du har hatt plager over tid. 

Les artikkelen fra Dagens medisin https://marked.dagensmedisin.no/skrevet-av-karo-pharma/sovnvansker-alternativer-til-avhengighetsskapende-preparater/531893

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
JOS64 skrev (37 minutter siden):

Det er kognitiv trening som gjelder - når vi snakker om søvn. Hvis du ikke kommer til målet med det, prøv et legemiddel som ikke gir avhengighet.Har selv hatt god erfaring med et antihistamin som heter Zonat.  I Spania heter dette Dormedina og fåes reseptsfritt i 14 pkn. I Norge er det på resept - og legen din kan skrive dette på blå resept om du har hatt plager over tid. 

Les artikkelen fra Dagens medisin https://marked.dagensmedisin.no/skrevet-av-karo-pharma/sovnvansker-alternativer-til-avhengighetsskapende-preparater/531893

 

Sånne råd funker for noen. For dem med mer omfattende søvnproblemer hvor kognitiv trening og antihistaminer ikke virker, finnes heldigvis andre alternativ. Smart å ikke si at de ikke har trent nok kognitivt og at din løsning fungerer for alle. Sånn er det dessverre ikke.

Anonymkode: d3394...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drømmeautomat

Sida det lenkes til i åpningsinnlegget er bak innloggingsmur. Hva står det der da, hva anbefales i stedet? Søvnhygiene og kognitiv terapi? Det er ikke nok hvis man har lidelser som endrer søvnen direkte, som bipolar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (Akkurat nå):

@JOS64 Virker nesten som om du ønsker å starte en ny religion sånn som du promoterer dette både her og ellers på forumet. 

Jeg har lurt på om det er skjult reklame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...