Gå til innhold

Når kommer manien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er nå på 6 mnd uten medisiner. Jeg har hverken blitt dårligere eller bedre. 
 

Deprimert er jeg. Det er grunnet livssituasjon. Kan ikke medisinere bort livssmerte uansett. 
Vært deprimert så og si i snart 1,5 år. Jeg har forsøkt alt av medisiner uten hell. Bortsett fra Zoloft, men da ble jeg manisk. Jeg fikk derfor diagnosen bipolar 1. har ellers ikke opplevd mani eller hypomani. 

Jeg fikk seroquel depot for stemningsstabiliserende. Jeg må si jeg fikk ingen antidepressiv effekt av det, annet en at jeg sov uheldig mye. Aldri slitt med for lite søvn, tvert om for mye.  Jeg la heller ikke på meg, jeg er undervektig grunnet depresjon. Jeg merket kanskje en ørliten forskjell i tankekjøret timen etter jeg tok tabletten, men ikke ellers utover døgnet. 
 

Jeg stoppet å ta medisiner. Og jeg er hverken bedre eller dårligere. Og om jeg VIRKELIG er bipolar, når bør jeg forvente en oppsving av maniske symptomer? 
 

min samboer sier han ikke merker noen forskjell på meg. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Medisinutløst mani skal ikke «telles»

for å få BP1. Jeg har hatt mani på samme medisin men har likevel BP2, fordi jeg ikke har hatt mani som ikke er utløst av medisiner.  

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Trodde ikke medikamentutløst mani «gjaldt» for å få diagnosen? 

Anonymkode: 80601...a7c

Tydeligvis.. jeg fikk diagnosen.  Jeg er rimelig sikker på at den er feil. Derfor jeg sluttet med Seroquel. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Medisinutløst mani skal ikke «telles»

for å få BP1. Jeg har hatt mani på samme medisin men har likevel BP2, fordi jeg ikke har hatt mani som ikke er utløst av medisiner.  

Anonymkode: acf48...7cd

Sier du det ja. Min mani var heller ikke av den værste sorten. Jeg fikk oppsving av maniske symptomer også etter at jeg sluttet på Zoloft i følge min behandler. Men det var i mine øyne angst. Det varte i 3 dagers tid..  Jeg må virkelig få en ny utredning. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sier du det ja. Min mani var heller ikke av den værste sorten. Jeg fikk oppsving av maniske symptomer også etter at jeg sluttet på Zoloft i følge min behandler. Men det var i mine øyne angst. Det varte i 3 dagers tid..  Jeg må virkelig få en ny utredning. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Da tror jeg ikke du har BP1! Min psykiater sier at «maniene ser vi, de blir innlagt». Nesten som at om du ikke er lagt inn for mani, så har du ikke hatt mani. Og denne skal ikke være utløst av medisiner for å havne i BP1-diagnosen. Med dine opplysninger tror jeg ganske sikkert at du ikke trenger medisiner og at du bør få en ny vurdering. 

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Sier du det ja. Min mani var heller ikke av den værste sorten. Jeg fikk oppsving av maniske symptomer også etter at jeg sluttet på Zoloft i følge min behandler. Men det var i mine øyne angst. Det varte i 3 dagers tid..  Jeg må virkelig få en ny utredning. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Du har vel noe innenfor det bipolare, men kanskje bp1 ikke er riktig da hvis du føler det er feil og det ikke kan være medikamentutløst. Da jeg hadde en medikamentutløst kraftig hypomani så snakket min behandler om bipolar3. Men det ble bipolar 2 for jeg har hatt hypomanier før og etter uten medisiner eller rus involvert. Men kanskje bipolar 3 er mer riktig for deg? 

Å gå så lenge med depresjon er jo uansett ikke heldig. Regner med du har forsøkt Litium siden du fikk bp1? I kombinasjon med antipsykotisk? 

Kupton kan sikkert si noe om du bør be om utredning. Du har rett på second opinion. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (47 minutter siden):

Med mani kun utløst av medisiner, Har du BP 3A - Ikke BP1

Også selv om jeg har hatt oppsving av maniske symptomer etter jeg var ferdig med nedtrapping av Zoloft? 
 

Depresjon har jeg hatt mye av i mitt liv. Har forsøkt Abilify, lamictal ja alt. Bortsett fra Litium. 

Jeg får be om en ny utredning. Behandleren jeg hadde nektet annet en at jeg har bipolar lidelse type 1. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Også selv om jeg har hatt oppsving av maniske symptomer etter jeg var ferdig med nedtrapping av Zoloft? 
 

Depresjon har jeg hatt mye av i mitt liv. Har forsøkt Abilify, lamictal ja alt. Bortsett fra Litium. 

Jeg får be om en ny utredning. Behandleren jeg hadde nektet annet en at jeg har bipolar lidelse type 1. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Så behandleren din, eller annet helsepersonell som har journalført denne manien? Eller er diagnosen satt på din fremstilling av mani? 

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så behandleren din, eller annet helsepersonell som har journalført denne manien? Eller er diagnosen satt på din fremstilling av mani? 

Anonymkode: acf48...7cd

Ingen helsepersonell som har observert min mani. Kun gjenfortelling. Oppsving av maniske symptomer etter nedtrapping var ferdig, er observert av behandler - men da hadde jeg veldig sterk angst og hadde nylig startet med Abilify som gjorde meg ekstremt rastløs. Det tolket behandleren som hypomani. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen helsepersonell som har observert min mani. Kun gjenfortelling. Oppsving av maniske symptomer etter nedtrapping var ferdig, er observert av behandler - men da hadde jeg veldig sterk angst og hadde nylig startet med Abilify som gjorde meg ekstremt rastløs. Det tolket behandleren som hypomani. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Jeg har aldri noen gang vært innlagt. Diagnosen er satt på bakgrunn av gjenfortelling av symptomene mine. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg gjorde når min samboer merket at jeg begynte å «ta av» var og ta kontakt med fastlege. Samboeren min hjalp meg å formidle symptomene mine, jeg fikk utskrevet zyprexa og valium som kuppet symptomene på noen dager. Deretter fikk jeg raskt plass på dps hvor behandleren startet å trappe ned på zoloft og gi meg stemningsstabiliserende. Jeg hadde utviklet noen nærpsykotiske symptomer under manien, som F eks kontakt med en høyere makt - og jeg leitet etter tegn på at dette var sant. Samtidig kunne jeg forstå at det jeg tenkte på ikke var sant. Merkelig opplevelse, men forsvant som sagt etter noen dager med zyprexa.

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen helsepersonell som har observert min mani. Kun gjenfortelling. Oppsving av maniske symptomer etter nedtrapping var ferdig, er observert av behandler - men da hadde jeg veldig sterk angst og hadde nylig startet med Abilify som gjorde meg ekstremt rastløs. Det tolket behandleren som hypomani. 

Anonymkode: 8bb56...71d

da har du fått BP1 diagnose på tynneste grunnlaget jeg har hørt om til nå:-) «kriteriet» på «min» dps er at manien skal ha vørt observert og helst krevd innleggelse enten tvang eller frivillig. Man tror her ikke på at mani kan ha gått så stille for seg at det ikke har endt med innleggelse eller iallfall blitt observert av helsepersonell som har journalført manien. Er den utløst av medikament er den heller ikke med i bp1. Kraftige hypomanier blir satt som bp2. 

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du diagnostisert mennesker med BP1 på grunnlag av en manisk episode de har fortalt om selv og som du eller annet helsepersonell ikke har sett, @kupton? Hvordan har fu differensiert mellom å sette BP1 og BP2? 

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

da har du fått BP1 diagnose på tynneste grunnlaget jeg har hørt om til nå:-) «kriteriet» på «min» dps er at manien skal ha vørt observert og helst krevd innleggelse enten tvang eller frivillig. Man tror her ikke på at mani kan ha gått så stille for seg at det ikke har endt med innleggelse eller iallfall blitt observert av helsepersonell som har journalført manien. Er den utløst av medikament er den heller ikke med i bp1. Kraftige hypomanier blir satt som bp2. 

Anonymkode: acf48...7cd

Jeg er helt enig. Jeg får det heller ikke til å stemme. Jeg var jo hele tiden kompetent og ansvarlig for min egen medisinering bla. 
Jeg sleit med søvnen og gikk mange uker uten å sove skikkelig, men ikke fordi jeg ikke følte at jeg ikke trengte å sove, tvert i mot! Jeg var helt hinsides trøtt og utslitt. Men hodet mitt gikk i 100, og jeg hadde mye kroppslig uro. Det tolket jeg som angst? Men behandleren mente det var mani. Kommer uansett ikke til bunns i det, uten å be om en ny utredning. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er helt enig. Jeg får det heller ikke til å stemme. Jeg var jo hele tiden kompetent og ansvarlig for min egen medisinering bla. 
Jeg sleit med søvnen og gikk mange uker uten å sove skikkelig, men ikke fordi jeg ikke følte at jeg ikke trengte å sove, tvert i mot! Jeg var helt hinsides trøtt og utslitt. Men hodet mitt gikk i 100, og jeg hadde mye kroppslig uro. Det tolket jeg som angst? Men behandleren mente det var mani. Kommer uansett ikke til bunns i det, uten å be om en ny utredning. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Be om en ny utredning hos en helt annen terapeut. Ville gått til privat psykiater feks. God tid og forklart situasjonen. Søvnløs i perioder og angst og tankekjør, urolig mm er jeg også i perioder. Jeg har BP2 og tolker dette som milde hypomanier eller bare livet. Kraftigere hypomanier er helt tydelige hypomanier hvor andre reagerer og man gjør dumme ting. Lete hypomanier kan være som du beskriver. Maier kan man ikke unngå at andre oppdager. Det er helt åpenbart at en person med mani har mani.

Anonymkode: acf48...7cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har du diagnostisert mennesker med BP1 på grunnlag av en manisk episode de har fortalt om selv og som du eller annet helsepersonell ikke har sett, @kupton? Hvordan har fu differensiert mellom å sette BP1 og BP2? 

Anonymkode: acf48...7cd

Jeg lurer også.. 

Anonymkode: 8bb56...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...