Gå til innhold

Noen som vil veilede en som er tilbakestående når det gjelder aksjer/fond?


UtakknemligDiva

Anbefalte innlegg

UtakknemligDiva

Altså, jeg vet det er bare å Google. Men jeg husker nå ikke helt forskjell på aksjer og fond. Hva avgjør hvor mye en aksje er verdt? Hvorfor vil noen selge en aksje hvis den stiger i verdi? Hvorfor kjøper folk en aksje hvis den synker i verdi?

Hvorfor synker aksjer? La oss si, de fleste bedrifter har vel aksjer. La oss bare ta Tesla som eksempel. Noen kjøper en aksje i Tesla fordi at…de tror det vil gå veldig bra? Er det antall solgte Teslaer/omsetninger som avgjør? 
 

Har prøvd å lese litt. Men jeg trenger å vite at kildene er sikre og jeg trenger å vite detaljene fra nedi bunnen om jeg skal klare å forstå en sammenheng i sånt. Derfor blir det litt til at jeg gir opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Et selskap består av egenkapital (eiernes midler) og gjeld (långivernes midler). Eierskap til både egenkapital og gjeld kan kjøpes og selges, og heter hhv. aksjer og obligasjoner.

En aksje er altså en del av et selskaps egenkapital. Verdien på aksjen bestemmes ofte av markedet (hva kjøper er villig til å betale for den og hva selger skal ha betalt), og derfor av markedets forventninger til selskapets utvikling. Et selskap er typisk verdt 10-15x forventet årsresultat i kommende år (med en hel haug med unntak). Hvis forventningene til selskapets inntjening faller, faller som regel aksjen.

Et fond er egentlig en gruppe investorer (kan være en utrolig stor gruppe). Du kan kjøpe en eller flere andeler i et fond, som igjen investerer i ett eller annet. Et aksjefond investerer i aksjer. Et rentefond investerer i obligasjoner. Et eiendomsfond investerer i eiendom. Osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (12 minutter siden):

Altså, jeg vet det er bare å Google. Men jeg husker nå ikke helt forskjell på aksjer og fond. Hva avgjør hvor mye en aksje er verdt? Hvorfor vil noen selge en aksje hvis den stiger i verdi? Hvorfor kjøper folk en aksje hvis den synker i verdi?

Hvorfor synker aksjer? La oss si, de fleste bedrifter har vel aksjer. La oss bare ta Tesla som eksempel. Noen kjøper en aksje i Tesla fordi at…de tror det vil gå veldig bra? Er det antall solgte Teslaer/omsetninger som avgjør? 
 

Har prøvd å lese litt. Men jeg trenger å vite at kildene er sikre og jeg trenger å vite detaljene fra nedi bunnen om jeg skal klare å forstå en sammenheng i sånt. Derfor blir det litt til at jeg gir opp :)

"Hvorfor vil noen selge en aksje hvis den stiger i verdi" --> Om en aksje har steget i verdi er det ingen som vet om den har nådd toppen eller om den vil stige videre

"Hvorfor kjøper folk en aksje hvis den synker i verdi?" --> Samme her, man spekulerer kanskje i at den har nådd bunnen og skal opp igjen; ingen vet at den evt. er på vei videre ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
ISW skrev (25 minutter siden):

Hei.

Et selskap består av egenkapital (eiernes midler) og gjeld (långivernes midler). Eierskap til både egenkapital og gjeld kan kjøpes og selges, og heter hhv. aksjer og obligasjoner.

En aksje er altså en del av et selskaps egenkapital. Verdien på aksjen bestemmes ofte av markedet (hva kjøper er villig til å betale for den og hva selger skal ha betalt), og derfor av markedets forventninger til selskapets utvikling. Et selskap er typisk verdt 10-15x forventet årsresultat i kommende år (med en hel haug med unntak). Hvis forventningene til selskapets inntjening faller, faller som regel aksjen.

Et fond er egentlig en gruppe investorer (kan være en utrolig stor gruppe). Du kan kjøpe en eller flere andeler i et fond, som igjen investerer i ett eller annet. Et aksjefond investerer i aksjer. Et rentefond investerer i obligasjoner. Et eiendomsfond investerer i eiendom. Osv.

Takk :) men det er fremdeles innviklet. Så mange ord. 
Hvordan vet man hva som er mest lønnsomt av å kjøpe eierskap til egenkap eller gjeld? 
Og noen sier fond er mer lønnsomt. Er det det da? 
Er det vits å kjøle aksjer i allerede etablerte bedrifter? Det er vel ikke lønnsomt nå som mange går konk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

90tallsbarn skrev (3 minutter siden):

Takk :) men det er fremdeles innviklet. Så mange ord. 
Hvordan vet man hva som er mest lønnsomt av å kjøpe eierskap til egenkap eller gjeld? 
Og noen sier fond er mer lønnsomt. Er det det da? 
Er det vits å kjøle aksjer i allerede etablerte bedrifter? Det er vel ikke lønnsomt nå som mange går konk.

Den største misforståelsen hos folk flest innen økonomi, er at de tror de som indvider kan spå fremtiden.

https://www.npr.org/sections/money/2015/08/07/429720443/17-205-people-guessed-the-weight-of-a-cow-heres-how-they-did

Det er 99.9% umulig for et individ å gjette riktig vekt på noe så enkelt som en vekt til en ku, det er sant at noen i snitt er bedre enn andre i å gjette, og mer erfaring kan bidra, men det er meget sjeldent at du som individ har bedre gjetting enn gjennomsnittet, over tid. Hvis du ikke klarer å finne vekten på en ku, hvordan skal du klare å finne ut hva et selskap (egentlig) er verdt, med all usikkerhet om fremtiden på toppen av alt.

Ok, men hvorfor sier du alt dette her da herr anonymbruker ?

Jo, fordi dette kan en bruke til sin fordel, i store velfungerende markeder (store selskaper), er gjetteleken ferdig, og resultatet ser du på aksjekursen. Den sier hvor mye folk i snitt mener selskapet er verdt basert på hva de i snitt forutser fremtidig inntekt og risiko etc til å være. Ting er "priset inn" som en sier.

Kan ting gå opp eller ned, ja, men i snitt, vil ting gå litt opp, så om du f.eks kjøper globalt indeksfond, vil du få en "god deal" hva gjelder risiko og forventet profitt.

Jeg tror du, bør droppe å vurdere selskapers verdi (og dermed holde deg unna småselskaper hvor gjetteleken ikke er så velfungerende, på godt og vondt) og heller vurdere risikotoleranse og tidsperspektiv

99.9% av tilfellene vil det beste være å kjøpe et globalt indeksfond med lave avgifter for alle penger du ikke antar du vil trenge de nermeste årene. Det er finansielle råd fra meg, men, jeg er ingen finansiell rådgiver, så ikke kom å saksøk meg om du taper alle penga dine ! :D 

Anonymkode: 35f3c...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...