Gå til innhold

Skal jeg bytte lege?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg skal bytte fastlege. Frist for å få ny fastlege til neste måned går ut i dag. Jeg har gått til samme legesenter i veldig mange år. Men der har vært ulike leger i den stillingen så har ikke hatt noen lege over lang tid. Den nye som nå har kommet ignorerer min voldsomme uro/angst, og er ekstremt restriktiv på medisiner. Han vet lite om psykiatri og medisiner. Og når jeg spør om noe for angsten blir jeg møtt med fordømmelse. Det er veldig sårt da jeg sliter med mye sårbarhet og dårlig selvbilde også. Sist time slapp jeg ikke til orde i det hele tatt. Jeg prøvde å forklare hvordan jeg har det men det var visst kun hans ord som gjaldt. Hva jeg mener er visst ikke så viktig. Han oppfatter meg feil og jeg får ikke sjans til å forklare. Jeg følte det som han kjeftet på meg og gråt etter samtalen. 

Samtidig er det jo en trygghet i å bruke det samme legesenteret. Avtaler med hjemmesykepleien feks. Jeg får multidose en gang i uka.

Jeg skal begynne hos psykolog og psykiater snart og er redd fastlegen skal si/skrive negative ting om meg så psykolog og psykiateren får et negativt bilde av meg. Jeg har gjort feil for flere år siden men da var jeg psyk og fortvilet. Men den gang tolket behandlerne det som at det var noe negativt med meg og mine intensjoner. 

Så kanskje vil det være best å bytte lege nå og begynne med blanke ark? Jeg bytter i første omgang til en lege som hadde ledig på listen sin men står på venteliste hos en som jeg en gang møtte i psykiatrien. Glemte ikke henne, for hun var så opptatt av hva jeg syntes om behandlingen, medisinene, osv. Den gangen jobbet hun i psykiatrien. Men den legen jeg kommer til først har fått mye negativ omtale. Det er det jeg stusser på. Samtidig er han kanskje litt mer liberal til å gi medisiner som hjelper mot angst.

Så hva skal jeg gjøre? Bytte eller ikke bytte?

Anonymkode: e4592...230

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vet ikke om jeg skal bytte fastlege. Frist for å få ny fastlege til neste måned går ut i dag. Jeg har gått til samme legesenter i veldig mange år. Men der har vært ulike leger i den stillingen så har ikke hatt noen lege over lang tid. Den nye som nå har kommet ignorerer min voldsomme uro/angst, og er ekstremt restriktiv på medisiner. Han vet lite om psykiatri og medisiner. Og når jeg spør om noe for angsten blir jeg møtt med fordømmelse. Det er veldig sårt da jeg sliter med mye sårbarhet og dårlig selvbilde også. Sist time slapp jeg ikke til orde i det hele tatt. Jeg prøvde å forklare hvordan jeg har det men det var visst kun hans ord som gjaldt. Hva jeg mener er visst ikke så viktig. Han oppfatter meg feil og jeg får ikke sjans til å forklare. Jeg følte det som han kjeftet på meg og gråt etter samtalen. 

Samtidig er det jo en trygghet i å bruke det samme legesenteret. Avtaler med hjemmesykepleien feks. Jeg får multidose en gang i uka.

Jeg skal begynne hos psykolog og psykiater snart og er redd fastlegen skal si/skrive negative ting om meg så psykolog og psykiateren får et negativt bilde av meg. Jeg har gjort feil for flere år siden men da var jeg psyk og fortvilet. Men den gang tolket behandlerne det som at det var noe negativt med meg og mine intensjoner. 

Så kanskje vil det være best å bytte lege nå og begynne med blanke ark? Jeg bytter i første omgang til en lege som hadde ledig på listen sin men står på venteliste hos en som jeg en gang møtte i psykiatrien. Glemte ikke henne, for hun var så opptatt av hva jeg syntes om behandlingen, medisinene, osv. Den gangen jobbet hun i psykiatrien. Men den legen jeg kommer til først har fåttå mye negativ omtale. Det er det jeg stusser på. Samtidig er han kanskje litt mer liberal til å gi medisiner som hjelper mot angst.

Siden du står på venteliste til en lege du har tiltro til, så synes jeg ikke du skal bytte nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4144325
Del på andre sider

frosken skrev (3 minutter siden):

Siden du står på venteliste til en lege du har tiltro til, så synes jeg ikke du skal bytte nå.

Jeg tenker at jeg ikke ønsker at fastlegen skal ha kontakt med den nye psykologen og psykiateren som jeg starter hos snart. Jeg vil begynne med blanke ark. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4144326
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker at jeg ikke ønsker at fastlegen skal ha kontakt med den nye psykologen og psykiateren som jeg starter hos snart. Jeg vil begynne med blanke ark. 

Ingen har blanke ark. Det er ikke vanlig at spesialister tar direkte kontakt med fastlegen dersom du ikke ønsker det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4144327
Del på andre sider

frosken skrev (10 minutter siden):

Ingen har blanke ark. Det er ikke vanlig at spesialister tar direkte kontakt med fastlegen dersom du ikke ønsker det. 

Ok. Sist jeg var hos psykiater så tok han direkte kontakt med fastlegen uten å spørre meg. Og det kom det ikke mye godt ut av for å si det sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4144329
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg begynte hos ny fastlege med blanke ark. Gikk helt fint det og får bedre hjelp nå enn da jeg gikk hos fastlegen som gjorde at jeg begynte med blanke ark. Men i min situasjon hadde tidligere fastlege blandet ting sammen og hadde misforstått endel slik at jeg fikk "hjelp" jeg ble sykere av. Var litt arbeid å måtte starte med blanke ark, men har aldri angret. Det kommer jo an på situasjonen om det hjelper å starte med blanke ark. Fastlegen min og behandler har ikke kontakt uten å spør meg først. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4144378
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 31.1.2023 den 8.29):

Så kanskje vil det være best å bytte lege nå og begynne med blanke ark? Jeg bytter i første omgang til en lege som hadde ledig på listen sin men står på venteliste hos en som jeg en gang møtte i psykiatrien. Glemte ikke henne, for hun var så opptatt av hva jeg syntes om behandlingen, medisinene, osv. Den gangen jobbet hun i psykiatrien. Men den legen jeg kommer til først har fått mye negativ omtale. Det er det jeg stusser på. Samtidig er han kanskje litt mer liberal til å gi medisiner som hjelper mot angst.

Tror jeg ville bare ventet til du får plass der du står på venteliste 

Anonymkode: ff4ad...52f

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4145158
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hva mener dere med blanke ark? Å ikke gi ny fastlege innsyn i diagnoser, epikriser mm fra utredninger i psykiatrien? 

Anonymkode: 8ecc8...cd1

Var det jeg gjorde, men omstendighetene tilsa det var lurest å gjøre. Fungerer nok ikke for alle. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/470974-skal-jeg-bytte-lege/#findComment-4145320
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...