Gå til innhold

Ta bilder inni ambulansen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er greia med folk som tar bilder av seg selv eller beina sine mens de ligger i ambulansen pga en påstått psykisk krise? 

Jeg mener hvis man virkelig har det så dårlig at ambulanse er nødvendig så burde vel ikke det første man tenker på være å ta bilde av det? 

For de som ikke vet så er jo ambulanse noe man ringer når det er fare for liv og død. 

Anonymkode: 663f5...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva er greia med folk som tar bilder av seg selv eller beina sine mens de ligger i ambulansen pga en påstått psykisk krise? 

Jeg mener hvis man virkelig har det så dårlig at ambulanse er nødvendig så burde vel ikke det første man tenker på være å ta bilde av det? 

For de som ikke vet så er jo ambulanse noe man ringer når det er fare for liv og død. 

Anonymkode: 663f5...945

Tragisk hvem gjør det?

Anonymkode: 99db9...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

les denne artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/unge-gar-viralt-pa-tiktok-fra-innsiden-av-psykiatriske-avdelinger-1.16259944

Men i korte trekk så dreier det seg om oppmerksomhet. Det sitter jenter på live som kutter seg på hotellrom , planlegger innleggelser på PAM og lager compilation filmer av alle basketakene de har hatt med politiet og ambulansen. 

Anonymkode: 8b7cd...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

les denne artikkelen:

https://www.nrk.no/osloogviken/xl/unge-gar-viralt-pa-tiktok-fra-innsiden-av-psykiatriske-avdelinger-1.16259944

Men i korte trekk så dreier det seg om oppmerksomhet. Det sitter jenter på live som kutter seg på hotellrom , planlegger innleggelser på PAM og lager compilation filmer av alle basketakene de har hatt med politiet og ambulansen. 

Anonymkode: 8b7cd...b42

Ja jeg blir så oppgitt. Vi trenger ikke å se alle deres sykebilturer. Det er ikke om å gjør eå ha mest ambulanseturer. Til nyttår var det mange som la ut "endelig ferdig med 2022, hadde bare 30 innleggelser og lagt i bakken av politiet 10 ganger håper 2023 blir bedre" . Kanskje vi burde gå sammen å rapportere brukerne? Jeg syns ihvertfall de er et veldig dårlig forbilde for andre unge jenter. For det første så normaliserer de og romantiserer psykiske problemer og innleggelser helt sykt mye. 

Anonymkode: 663f5...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ja jeg blir så oppgitt. Vi trenger ikke å se alle deres sykebilturer. Det er ikke om å gjør eå ha mest ambulanseturer. Til nyttår var det mange som la ut "endelig ferdig med 2022, hadde bare 30 innleggelser og lagt i bakken av politiet 10 ganger håper 2023 blir bedre" . Kanskje vi burde gå sammen å rapportere brukerne? Jeg syns ihvertfall de er et veldig dårlig forbilde for andre unge jenter. For det første så normaliserer de og romantiserer psykiske problemer og innleggelser helt sykt mye. 

Anonymkode: 663f5...945

Problemet er at det har blitt en konkurranse om å ha det verst eller vanskeligst, og vi kan ikke rapportere unge som blir dratt inn i den trommelen. Det bør gjøres noe ja, men syns ikke alle de unge det gjelder skal ta ansvaret her. Det må voksne gjøre samt nettsteder som legger det ut. På Instagram kan du ikke søke opp sånt. På tiktok kan du. Så det bør gjøres noe på flere områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ja jeg blir så oppgitt. Vi trenger ikke å se alle deres sykebilturer. Det er ikke om å gjør eå ha mest ambulanseturer. Til nyttår var det mange som la ut "endelig ferdig med 2022, hadde bare 30 innleggelser og lagt i bakken av politiet 10 ganger håper 2023 blir bedre" . Kanskje vi burde gå sammen å rapportere brukerne? Jeg syns ihvertfall de er et veldig dårlig forbilde for andre unge jenter. For det første så normaliserer de og romantiserer psykiske problemer og innleggelser helt sykt mye. 

Anonymkode: 663f5...945

Det hjelper ikke rapportere. De lager nye brukere umiddelbart med en gang.

Her må det nesten komme på plass et lovverk som gjør at de unge blir skjermet mest mulig fra sosiale medier under innleggelser. 

Anonymkode: 8b7cd...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det hjelper ikke rapportere. De lager nye brukere umiddelbart med en gang.

Her må det nesten komme på plass et lovverk som gjør at de unge blir skjermet mest mulig fra sosiale medier under innleggelser. 

Anonymkode: 8b7cd...b42

Vet du hvor lang tid det tar å fremme en ny lov? Til din opplysning tar det i gjennomsnitt 10 år!!

Anonymkode: 99db9...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet du hvor lang tid det tar å fremme en ny lov? Til din opplysning tar det i gjennomsnitt 10 år!!

Anonymkode: 99db9...f65

Pust med magen. Du trenger ikke skrike.

Det vet jeg utmerket godt, men så lenge man ikke har noe regelverk for dette så vil det aldri stoppe så lenge de får ha telefonene på seg 24/7. Det er kjempestrengt regelverk på å skjerme fra folk de sosiale mediekontoene sine. Du kan i prinsippet være så psykotisk at du ikke vet verken opp eller ned på deg selv men likevel få lov til å sitte på livesendinger på tiktok og gjøre ting du vil angre på når du blir stabil igjen.

Det har vært situasjoner der folk har sendt bilder og videoklipp til PAM, legevakt og andre institusjoner og de vil for alltid ligge spredt på internett. Det er sikkert kult når du er en 15 år gammel jente som søker oppmerksomhet til kuttene dine, men ikke like kult når arbeidsgiver får opp en slik video av deg.

Anonymkode: 8b7cd...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pust med magen. Du trenger ikke skrike.

Det vet jeg utmerket godt, men så lenge man ikke har noe regelverk for dette så vil det aldri stoppe så lenge de får ha telefonene på seg 24/7. Det er kjempestrengt regelverk på å skjerme fra folk de sosiale mediekontoene sine. Du kan i prinsippet være så psykotisk at du ikke vet verken opp eller ned på deg selv men likevel få lov til å sitte på livesendinger på tiktok og gjøre ting du vil angre på når du blir stabil igjen.

Det har vært situasjoner der folk har sendt bilder og videoklipp til PAM, legevakt og andre institusjoner og de vil for alltid ligge spredt på internett. Det er sikkert kult når du er en 15 år gammel jente som søker oppmerksomhet til kuttene dine, men ikke like kult når arbeidsgiver får opp en slik video av deg.

Anonymkode: 8b7cd...b42

Tviler på at det vil komme et lovverk om det. Btw jeg skriker ikke. Jeg skriver rolig og saklig. 

Anonymkode: 99db9...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en ‘venn’ som sente meg bilder av at hun gråt. Verbal manipulasjon var ikke nok.

Anonymkode: 42961...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel et fåtall som tenker på eller ønsker å ta bilde av seg selv i en slik situasjon. Jeg lurer på hva de som gjør det tenker. 

For øvrig så har folk tatt bilde av seg selv i somatisk sykehusseng i årevis uten at de har blitt kritisert for det. Hvis noen gjør det fra psykiatrisk så er det vel _egentlig_ ikke noe annerledes? Bortsett fra veldig personlig.

Men å ta bilder og video av selvskading og legge det ut på SOME er virkelig ikke bra og det er en usunn konkurranse på gang blant de unge. 

Og det som er dumt med å ta bilde av seg selv i senga på psykiatrisk er jo hvis de skulle angre på det i framtiden. Føle det var for utleverende. Eller kanskje arbeidsgiver vil styre unna de pga det. Ikke alle sikkert, men en del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er vel et fåtall som tenker på eller ønsker å ta bilde av seg selv i en slik situasjon. Jeg lurer på hva de som gjør det tenker. 

For øvrig så har folk tatt bilde av seg selv i somatisk sykehusseng i årevis uten at de har blitt kritisert for det. Hvis noen gjør det fra psykiatrisk så er det vel _egentlig_ ikke noe annerledes? Bortsett fra veldig personlig.

Men å ta bilder og video av selvskading og legge det ut på SOME er virkelig ikke bra og det er en usunn konkurranse på gang blant de unge. 

Og det som er dumt med å ta bilde av seg selv i senga på psykiatrisk er jo hvis de skulle angre på det i framtiden. Føle det var for utleverende. Eller kanskje arbeidsgiver vil styre unna de pga det. Ikke alle sikkert, men en del. 

Må huske at dette gjelder et fåtall av mennesker. De fleste er ikke psykisk syke

Anonymkode: 99db9...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja jeg blir så oppgitt. Vi trenger ikke å se alle deres sykebilturer. Det er ikke om å gjør eå ha mest ambulanseturer. Til nyttår var det mange som la ut "endelig ferdig med 2022, hadde bare 30 innleggelser og lagt i bakken av politiet 10 ganger håper 2023 blir bedre" . Kanskje vi burde gå sammen å rapportere brukerne? Jeg syns ihvertfall de er et veldig dårlig forbilde for andre unge jenter. For det første så normaliserer de og romantiserer psykiske problemer og innleggelser helt sykt mye. 

Anonymkode: 663f5...945

Hvor er de foresatte?

Anonymkode: b1a5b...949

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Må huske at dette gjelder et fåtall av mennesker. De fleste er ikke psykisk syke

Anonymkode: 99db9...f65

Som jeg skrev så er det nettopp et fåtall som tar bilde av seg selv I ambulansen. 

Jeg vet ikke hva du mener jeg må huske på siden jeg jo sa det. 

For øvrig er det ganske mange psykisk syke i Norge. 1 av 4 opplever depresjon/angst i løpet av livet blant annet. Så selv om de fleste ikke er syk så er det mange som opplever psykisk uhelse på et tidspunkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til å få på plass lovverk som skjermer de unge fra SoMe. De fleste legger  ikke ut destruktive ting. Hvorfor skal de straffes for noe et fåtall gjør? SoMe er ofte den plattformen de unge bruker til å ha kontakt med vennene og interresene sine. Hvis man tar bort det så vil det bare skape et enda større skille mellom syk-pasient rollen og livet utenfor sykehuset. 

 

Anonymkode: 60ebf...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er skeptisk til å få på plass lovverk som skjermer de unge fra SoMe. De fleste legger  ikke ut destruktive ting. Hvorfor skal de straffes for noe et fåtall gjør? SoMe er ofte den plattformen de unge bruker til å ha kontakt med vennene og interresene sine. Hvis man tar bort det så vil det bare skape et enda større skille mellom syk-pasient rollen og livet utenfor sykehuset. 

 

Anonymkode: 60ebf...aa7

Men de fleste av disse som legger ut er jo faktisk voksne folk. 

Anonymkode: 663f5...945

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men de fleste av disse som legger ut er jo faktisk voksne folk. 

Anonymkode: 663f5...945

ja, og....? Tråden handler vel om de unge? 

 

Anonymkode: 60ebf...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor er de foresatte?

Tror du det er enkelt å overvåke og ta makten over tenåringers mobilbruk? Mange av dem dette gjelder, er kasteballer mellom hjem, innleggelser og institusjoner - de foresatte føler nok allerede en enorm avmakt over hele situasjonen, ikke bare mediebruken.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer. De som går igjen er de som de unge idag kaller "instukids", da barn som allerede har opplevd svik/dyskfunksjon i hjemmet og den offentlige omsorgen. Mange er så ødelagte at de ikke klarer å bry seg om hva slags destruktive metoder de må ty til for å få oppmerksomhet, og savner noen som forstår dem. Det gjelder å bli sett der og da og ofte så er det vill utagering, rus, pill,er selvskading m.m som må til. Det gir en sjokkeffekt på seeren som vekker sympati i en

Noen provoserer også politiet med vilje, som å si på en livesending der de sitter bak rattet at de kjører uten sertifikatet slik at folk ringer inn til politiet og bruker ressursene deres. Etterpå  viser de finger og tunge til seerne og ler hånlig etter at politiet har stoppet dem og det viser seg at vedkommende hadde lappen. Eller å si på livesendinger og tiktok generelt at de har med seg barberblader på hotellrom og begynner å skjære seg selv mens du drikker av vodkaflasken  på live slik at folk kontakter PAM og politi. De er rett og slett avhengige av oppmerksomhet uansett om den er. god eller dårlig. 

Det er en lek for dem å se hvor mange som reagerer, men du er jo ikke helt frisk i hodet når du holder på sånn uansett. 

Når barn "flexer" med narkotika, PAM innleggelser og møter med politiet så er det noe som er gått veldig galt, for vanlige oppdratte barn er ikke sånn.

Anonymkode: 8b7cd...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinriverton

Oppmerksomhetssjuka er vanlig ved psykiske lidelser, har jeg funnet ut. Også hos meg, må hele tiden minne meg på det så jeg unngår stunts for å få oppmerksomhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...