Gå til innhold

Behandling eller ikke behandling av hypomani

Anbefalte innlegg

Finnes det konkrete retningslinjer for om hypomani skal eller ikke skal behandles medikamentelt? Eller er dette noe som er opp til hver enkelt behandlers utgangspunkt for hva man bør gjøre i møte med BP2 pasienter. Jeg leser sprikende anbefalinger og generelle retningslinjer. Jeg leser også ulike versjoner av hva hypomani skal innebære. Mine er sånn at omgivelsene merker det og det noen ganger har det skapt problemer som må ryddes opp i i etterkant mht atferd under en hypomani. Her feks https://www.psykiatriveka.no/wp-content/uploads/2019/03/Erland-Bøen.pdf kan vi lese at hypo ikke trenger behandling og hvis det gjør det skal msn vurdere bp1 eller annen diagnose. Jeg har aldri vært manisk og har måttet legges inn eller opptrådt på en måte som andre har ment er manisk. Faller mellom ti stoler føler jeg. Behandler på dps mener at hypo ikke trenger behandling. At det skal være en hyggelig ressurs, det er det ikke. Har vært utro, brukt penger, dummet meg ut men aldri hatt psykose eller klin gal mani. Mener jeg har bp2 som fire psykiatere også har ment. Er ikke ute etter enkelte brukererfaringer men et svar på om det eksisterer overordnede retningslinjer og hva man som pasient er forventet å gjøre med eget liv om hypo ikke er mani men heller ikke greit å oppleve. 

Anonymkode: da242...d79

Fortsetter under...

Hypomani kan jo være fra mild til å grense mot mani. Jeg har opplevd begge og den milde varianten trengte ikke behandling, men det gjorde den kraftige runden jeg hadde. Etter den kraftige runden i fjor sommer så var legen min rask å sette meg på medisiner da jeg gikk opp igjen i november for å unngå at det ble like ille igjen. 

Jeg har også stusset på beskrivelser av hypomani på nett. Som "lett forhøyet stemningsleie". Det er langt i fra lett, det er jo langt oppi skyene og veldig intenst. Mer intenst enn all rus jeg har brukt. 

Endret av Glitter

Takk for deling Glitter. Denne gangen er jeg ikke på jakt etter enkelte pasienters erfaringer men konkrete faglige retningslinjer på om det eksisterer en overordnet behandlingsplan av Bp2 pasienter med uttalt hypomanier. Takk for deling og engasjement likevel 🙂 

Dette har jeg svart på mange ganger, og gjør det gjerne igjen.

I mange år drev vi "bipolarskolen". Dette var et tema som kom opp til diskusjon i hvert eneste kull.  Konklusjonen blant pasientene var alltid den samme: Hypomani skal behandles med medisiner og tas ned så raskt som mulig. Konsekvensene i ettertid av hypomani var såpass alvorlige at det ikke kunne rettferdiggjøre den positive følelsen mange fikk i hypomanien.

kupton skrev (1 time siden):

Dette har jeg svart på mange ganger, og gjør det gjerne igjen.

I mange år drev vi "bipolarskolen". Dette var et tema som kom opp til diskusjon i hvert eneste kull.  Konklusjonen blant pasientene var alltid den samme: Hypomani skal behandles med medisiner og tas ned så raskt som mulig. Konsekvensene i ettertid av hypomani var såpass alvorlige at det ikke kunne rettferdiggjøre den positive følelsen mange fikk i hypomanien.

Fint svar. Hva er grunnen til at behandlere skriver og tar utgangspunkt i skrivet jeg linket til i hovedinnlegget? Hvis det er en bred enighet bland behandlere og pasienter om at hypomani ikke bør gå umedisinert? Jeg tenker på det som står i skrivet/andre steder om at hvis hypomani behøver behandling så må diagnose revurderes og hypomani merkes sjeldent eller er bare en ressurs 

Annonse

Jeg kan bare nevne en historie jeg lærte av:

Jeg ble hjerteoperert i 2014. Sjefen på den avdelingen sa til meg: «Du må bestemme deg for hvilken spesialist du vil høre på».

Det var nyttig for meg. Jeg lever og er på DOL fortsatt 😀

Men man får jo bare en tilfeldig spesialist på dps med egne meninger som man må høre på og få medisiner av. Jeg er bare 26 år men kan ikke leve med å ha hypomanier resten av livet når de er så ille. Har hatt bipolar diagnose siden jeg var 19. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men man får jo bare en tilfeldig spesialist på dps med egne meninger som man må høre på og få medisiner av. Jeg er bare 26 år men kan ikke leve med å ha hypomanier resten av livet når de er så ille. Har hatt bipolar diagnose siden jeg var 19. 

Da kan du velge å høre på de spesialister som har samme syn som meg. 
Ellers synes jeg at pasientens syn skal veie meget tungt her. 

kupton skrev (Akkurat nå):

Da kan du velge å høre på de spesialister som har samme syn som meg. 
Ellers synes jeg at pasientens syn skal veie meget tungt her. 

True til meg medisiner da? Hvordan skal jeg få han til å mene noe annet enn den linken og at bare bp1 skal medisineres med mer enn medisiner for depresjon? Burde jeg avslutte på dps og søke etter en privat psykiater eller høre med fastlegen? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...