Gå til innhold

"Kjemisk" depresjon og situasjonsutløst depresjon


Glitter

Anbefalte innlegg

Medisiner kan vel ikke beskytte mot alt? 

Jeg hadde fått effekt av medisinen og alt føltes bra. Så skjedde det en situasjon som har utløst sorg, tap og mye bekymring. Nå føler jeg meg tung igjen. 

Vil Litium kunne beskytte meg fra å bli deprimert av denne situasjonen? Jeg tenker jo at foreløpig er det vel bare normale reaksjoner jeg har og ikke depresjon, men slike som dette har en historikk med å utvikle seg videre. 

Eller er det kun de kjemiske depresjonene medisiner funker mot? At depresjoner som utløses av noe utenifra ikke hjelper med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjemisk depresjon og situasjonsutløst depresjon er to former for depresjon med forskjellige årsaker.

Kjemisk depresjon er en klinisk diagnose som skyldes en ubalanse av nevrotransmittere i hjernen. Dette kan være en arvelig tilstand eller resultatet av langvarige stressende livshendelser. Behandlingen inkluderer ofte medisinering og terapi.

Situasjonsutløst depresjon, også kjent som kortvarig eller reaksjonsdepresjon, er en normal reaksjon på en stressende livshendelse, som en skilsmisse, død i familien eller en alvorlig sykdom. Dette type depresjon vil ofte løse seg av seg selv over tid, men behandling med terapi og støtte kan fremskynde bedringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 minutt siden):

Kjemisk depresjon og situasjonsutløst depresjon er to former for depresjon med forskjellige årsaker.

Kjemisk depresjon er en klinisk diagnose som skyldes en ubalanse av nevrotransmittere i hjernen. Dette kan være en arvelig tilstand eller resultatet av langvarige stressende livshendelser. Behandlingen inkluderer ofte medisinering og terapi.

Situasjonsutløst depresjon, også kjent som kortvarig eller reaksjonsdepresjon, er en normal reaksjon på en stressende livshendelse, som en skilsmisse, død i familien eller en alvorlig sykdom. Dette type depresjon vil ofte løse seg av seg selv over tid, men behandling med terapi og støtte kan fremskynde bedringen.

Ja okei. Men vil medisinen jeg allerede går på kunne beskytte meg fra å bli deprimert selv om det er situasjonsbetinget som nå gjør at jeg føler meg slik jeg gjør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (2 minutter siden):

Ja okei. Men vil medisinen jeg allerede går på kunne beskytte meg fra å bli deprimert selv om det er situasjonsbetinget som nå gjør at jeg føler meg slik jeg gjør? 

Medisiner kan hjelpe med å lindre symptomer på situasjonsutløst depresjon i noen tilfeller, men de er ikke en garantert beskyttelse mot det. Situasjonsutløst depresjon er ofte en normal reaksjon på en stressende livshendelse, og kan løse seg av seg selv over tid. I slike tilfeller kan psykoterapi og støtte være mer effektive enn medisiner.

Medisiner kan imidlertid være nyttige hvis depresjonen vedvarer og påvirker en persons evne til å fungere i dagliglivet. Antidepressiva medisiner, for eksempel, kan hjelpe med å stabilisere humøret og forbedre følelsesmessige reaksjoner. Men de bør alltid tas under oppsyn av en lege, da de kan ha bivirkninger og interaksjoner med andre medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (3 minutter siden):

Ja okei. Men vil medisinen jeg allerede går på kunne beskytte meg fra å bli deprimert selv om det er situasjonsbetinget som nå gjør at jeg føler meg slik jeg gjør? 

Ja, den kan begrense depresjonen.

Om du leser om dette, vil kjemisk depresjon oftest bli kalt endogen depresjon, mens situasjonsutløst vanligvis blir kalt reaktiv depresjon.

Endret av kupton
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (55 minutter siden):

Ja, den kan begrense depresjonen.

Om du leser om dette, vil kjemisk depresjon oftest bli kalt endogen depresjon, mens situasjonsutløst vanligvis blir kalt reaktiv depresjon.

Okei. 

Er jeg med bipolar mer sårbar for at en situasjon vil utløse depresjon tro? Siden jeg allerede går på medisiner så er det jo ikke noe jeg kan gjøre. Annet enn å holde på en god livsstil da. Det har jeg ikke klart like godt denne uken mtp trening og kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (5 timer siden):

Okei. 

Er jeg med bipolar mer sårbar for at en situasjon vil utløse depresjon tro? Siden jeg allerede går på medisiner så er det jo ikke noe jeg kan gjøre. Annet enn å holde på en god livsstil da. Det har jeg ikke klart like godt denne uken mtp trening og kosthold.

Tror jeg absolutt vi er, mer sårbare for det 

Anonymkode: 5b456...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror jeg absolutt vi er, mer sårbare for det 

Anonymkode: 5b456...63e

Okei. Ja vi er vel kanskje det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...