Gå til innhold

Er 250.000 i forbruksgjeld mye idag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Til ett par?

Anonymkode: 065e9...392

Jeg synes det er mye, men hovedsaken er jo om dere har råd til å betale den ned innen rimelig tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger vel sv økonomien deres. Jeg syns det er mye i forbruksgjeld, men har dere kontroll og greier å betale det ned er det jo greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikrede lån har veldig høy rente. Derfor er det all grunn til å unngå denne type lån så langt det lar seg gjøre. 

Ingen grunn til å gi penger til kredittkortselskapene - selv om man skulle ha god råd. 

Dersom jeg skulle trenge 250.000 ville jeg lånt med sikkerhet i leiligheten. Dersom jeg ikke eide fast eiendom ville jeg ikke tatt opp lån om jeg ikke var helt desperat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som man har mistet kontrollen oitt, ja.

Når det først har skjedd så er det ikke verre enn at  to personer bør klare å håndtere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forbruksgjeld synes jeg det er mye, ja. Forutsatt at det ikke er en spesiell situasjon, der man vet at man får mulighet til å  redusere gjelden betydelig ganske fort. 

Siden renten på forbrukslån er så høy, er det tungt å bli kvitt slike lån i løpet av kort tid, uten å få et "tilskudd" i form av arv eller salg av noe som gir ekstra penger inn. Det går selvfølgelig an uten også, men det krever disiplin.

Men det viktigste er at man har kontroll og en plan. Det er kort vei til økonomisk krise hvis slike lån bare blir stående og forrente seg, fordi man bare klarer minimumsbeløpet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (2 timer siden):

Enhver krone i forbruksgjeld er fir mye, annet enn helt unntaksvis.

Jeg er enig med deg i dette.

Jeg formulerte meg som jeg gjorde fordi det med jevne mellomrom dukker opp en (og samme?) doler som skal arrestere oss som kan å på limpinnen i kredittdiskusjoner. Den siste jeg husker var "Flere uker til lønn men i dag brukte jeg kredittkortet og gikk på deilig lunsj etter spa"-aktig, der ts etter ørten svar kom med nye opplysninger (hun kunne betale alt etter en mnd uten at det gikk ut over neste måneds budsjett).

Min inngang var derfor at dersom paret det er snakk om i åpningsinnlegget kan legge 250.000 på bordet én måned etter låneopptak (=har kontroll) så er det helt greit. Om ikke er det tvert om uøkonomisk og dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Da jeg hadde forbruksgjeld lå den på 85000 kroner. Jeg betalte og så tok jeg ut igjen det som ble igjen på kortet etter renter. Jeg mener det var mellom 800-1200 i måneden. Med andre ord var jeg akkurat slik banken ville jeg skulle være.

til slutt byttet jeg bank og fikk bakt det inn i huslånet. Men det er jo mange som ikke har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (1 minutt siden):

Da jeg hadde forbruksgjeld lå den på 85000 kroner. Jeg betalte og så tok jeg ut igjen det som ble igjen på kortet etter renter. Jeg mener det var mellom 800-1200 i måneden. Med andre ord var jeg akkurat slik banken ville jeg skulle være.

til slutt byttet jeg bank og fikk bakt det inn i huslånet. Men det er jo mange som ikke har den muligheten.

Fint at du fikk bakt det inn i huslånet.  Jeg hadde kredittkort gjeld på nesten 50000. Heldigvis så greide jeg å betalte det ned.  Da det var borte og jeg hadde greid å spare noen tusen, så var det som en tung bør ble tatt av skuldrene mine.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar på dette blir bare synsing uten mer detaljer.

250.000 i forbrukslån trenger ikke å være problematisk, men kan være veldig problematisk. Mangler informasjon om betjeningsevne / inntekt, er lånet i mislighold eller betjenes avdrag, har dere andre verdier, hvordan er kostnadsbildet deres, mange andre lån? osv. osv.

Generelt ser jeg ofte litt "hylekormentalitet" og mye fordømmelser når noen har kredittkortgjeld eller forbrukslån. Det synes jeg man skal være litt forsiktig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Til ett par?

Anonymkode: 065e9...392

Hvorfor er spørsmålet om det er mye for et par i dag? Sammenligner du med før i tiden?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (7 timer siden):

Da jeg hadde forbruksgjeld lå den på 85000 kroner. Jeg betalte og så tok jeg ut igjen det som ble igjen på kortet etter renter. Jeg mener det var mellom 800-1200 i måneden. Med andre ord var jeg akkurat slik banken ville jeg skulle være.

til slutt byttet jeg bank og fikk bakt det inn i huslånet. Men det er jo mange som ikke har den muligheten.

Jeg har 94 000 kr i forbrukslån. Men forsøker å få det ned så fort som mulig. Jeg synes at 94 000 er mye. Rentene er høye. 

Anonymkode: bf8f7...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah skrev (1 time siden):

Hvorfor er spørsmålet om det er mye for et par i dag? Sammenligner du med før i tiden?  

Tyngre for en person å betjene vel.

Anonymkode: bcc21...832

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (20 timer siden):

Svar på dette blir bare synsing uten mer detaljer.

250.000 i forbrukslån trenger ikke å være problematisk, men kan være veldig problematisk. Mangler informasjon om betjeningsevne / inntekt, er lånet i mislighold eller betjenes avdrag, har dere andre verdier, hvordan er kostnadsbildet deres, mange andre lån? osv. osv.

Generelt ser jeg ofte litt "hylekormentalitet" og mye fordømmelser når noen har kredittkortgjeld eller forbrukslån. Det synes jeg man skal være litt forsiktig med.

Det er så bra at du skriver dette. Dette er årsaken til at vi ikke søkte hjelp med våre gjeldsproblemer og aldri snakket med noen  om det. Vi var så redd for dette hylekoret og fordømmelsen, vi skammet oss skikkelig, så vi forsøkte å løse det på egen hånd (feil måte), noe som forverret situasjonen.

Til slutt flyttet vi til et annet sted i landet og startet livet på nytt. Jeg fikk meg endelig en fulltidsstilling, og mannen min ble uføretrygdet etter 6 år med arbeidsutredning i nav.  Vi har levd på livsopphold og mindre enn det i snart 4 år for å betale ut alt.

Du aner ikke hvor ofte jeg har sittet sammen med kollegene mine og hørt dem fordømme folk med slik gjeld. Jeg har sittet der taus og tenkt mitt. Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortelle dem det heller. De har jo lurt på hvorfor vi ikke har kjøpt bolig og foretrekker å leie. 

Til sommeren har vi faktisk kvittet oss med en mill i forbruksgjeld siden 2019 og står igjen med 250. For oss er 250 lite fordi det har føltes så lite som følge av at vi hadde så skyhøy gjeld 😆 men jeg ser jo at det også er mye. Vi jobber for å kvitte oss med det fortest mulig. Innen årets utløp håper vi å ha kvittet oss med ytterligere 120.000

Nå har vi vent oss til en minimalistisk livsstil, den kommer vi til å fortsette med. Alt vi betaler på gjeld i dag skal settes på sparekonto. Regner med vi sparer 320.000 i året med den livsstilen vi har nå. Men planen (håpet) er også å kjøpe bolig, håper vi vil få det. Helst så fort som mulig fordi vi vantrives så sterkt her vi bor, men regner med at vi må bli ferdig med de 250 først sånn at vi nok må holde ut til minst neste sommer eller noe slikt. 

Anonymkode: 065e9...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er så bra at du skriver dette. Dette er årsaken til at vi ikke søkte hjelp med våre gjeldsproblemer og aldri snakket med noen  om det. Vi var så redd for dette hylekoret og fordømmelsen, vi skammet oss skikkelig, så vi forsøkte å løse det på egen hånd (feil måte), noe som forverret situasjonen.

Til slutt flyttet vi til et annet sted i landet og startet livet på nytt. Jeg fikk meg endelig en fulltidsstilling, og mannen min ble uføretrygdet etter 6 år med arbeidsutredning i nav.  Vi har levd på livsopphold og mindre enn det i snart 4 år for å betale ut alt.

Du aner ikke hvor ofte jeg har sittet sammen med kollegene mine og hørt dem fordømme folk med slik gjeld. Jeg har sittet der taus og tenkt mitt. Jeg vet ikke om jeg kommer til å fortelle dem det heller. De har jo lurt på hvorfor vi ikke har kjøpt bolig og foretrekker å leie. 

Til sommeren har vi faktisk kvittet oss med en mill i forbruksgjeld siden 2019 og står igjen med 250. For oss er 250 lite fordi det har føltes så lite som følge av at vi hadde så skyhøy gjeld 😆 men jeg ser jo at det også er mye. Vi jobber for å kvitte oss med det fortest mulig. Innen årets utløp håper vi å ha kvittet oss med ytterligere 120.000

Nå har vi vent oss til en minimalistisk livsstil, den kommer vi til å fortsette med. Alt vi betaler på gjeld i dag skal settes på sparekonto. Regner med vi sparer 320.000 i året med den livsstilen vi har nå. Men planen (håpet) er også å kjøpe bolig, håper vi vil få det. Helst så fort som mulig fordi vi vantrives så sterkt her vi bor, men regner med at vi må bli ferdig med de 250 først sånn at vi nok må holde ut til minst neste sommer eller noe slikt. 

Anonymkode: 065e9...392

Synes det høres ut som dere har vært flinke til å rydde opp. Det er lett å sitte og fordømme når en har alt på stell, både økonomisk og ellers. Så gå med hevet hode du og vær fornøyd med det dere har greid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (13 minutter siden):

Synes det høres ut som dere har vært flinke til å rydde opp. Det er lett å sitte og fordømme når en har alt på stell, både økonomisk og ellers. Så gå med hevet hode du og vær fornøyd med det dere har greid. 

Setter pris på det du skriver, Emilie :) 

Anonymkode: 065e9...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Til sommeren har vi faktisk kvittet oss med en mill i forbruksgjeld siden 2019 og står igjen med 250. For oss er 250 lite fordi det har føltes så lite som følge av at vi hadde så skyhøy gjeld 😆 men jeg ser jo at det også er mye. Vi jobber for å kvitte oss med det fortest mulig. Innen årets utløp håper vi å ha kvittet oss med ytterligere 120.000

Dere har gjort en kjempeinnsats som det er mange som slettes ikke klarer å få til en brøkdel av! Dere var uheldige og kom skjevt ut, men jaggu har dere klart å rette opp det dere har gjort altså!

Drit i hylekoret, ikke si noe til noen om du ikke vil det selv (ikke føl at du må), men klapp deg selv og mannen din på skuldra, rett dere i ryggen og se fremover med verdens beste samvittighet. :) Håper dere finner et bosted dere vil trives med når denne gjelden er historie og det er ikke så lenge til! Lykke til videre! 

Endret av Lillemus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...