Gå til innhold

De som selvskader VS de som lider i stillhet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er vel fort å tenke når man leser en slik artikkel at disse kvinne som selvskadet seg eller utførte selvmordsforsøk er de som har det vondest? Men det er ikke sant, man kan ha det like vondt eller enda vondere selvom man ikke driver med slike ting. Noen lider bare inni seg, uten å utagere. Noen forteller aldri noen en gang om tankene sine. Man er heller ikke nødvendigvis noe mindre suicidal bare fordi man ikke har 10talls selvmordsforsøk bak seg fordi noen kanskje heller venter å passer på å utføre selvmordsforsøket ordentlig når de først gjør det slik at en faktisk dør imotsetning til andre som har masse halvhjertede forsøk.

Så nei man er ikke nødvendigvis sykere bare fordi man skader seg eller utagerer. Å det er veldig synd at det er disse som går den veien som blir mest sett og får mest hjelp, selvom kanskje de stille lidende trenger har det like vondt eller enda verre. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APp1o3/akuttflytter-innsatte-fra-kvinnefengsel-frykter-for-liv

Anonymkode: 831eb...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel fort å tenke når man leser en slik artikkel at disse kvinne som selvskadet seg eller utførte selvmordsforsøk er de som har det vondest? Men det er ikke sant, man kan ha det like vondt eller enda vondere selvom man ikke driver med slike ting. Noen lider bare inni seg, uten å utagere. Noen forteller aldri noen en gang om tankene sine. Man er heller ikke nødvendigvis noe mindre suicidal bare fordi man ikke har 10talls selvmordsforsøk bak seg fordi noen kanskje heller venter å passer på å utføre selvmordsforsøket ordentlig når de først gjør det slik at en faktisk dør imotsetning til andre som har masse halvhjertede forsøk.

Så nei man er ikke nødvendigvis sykere bare fordi man skader seg eller utagerer. Å det er veldig synd at det er disse som går den veien som blir mest sett og får mest hjelp, selvom kanskje de stille lidende trenger har det like vondt eller enda verre. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APp1o3/akuttflytter-innsatte-fra-kvinnefengsel-frykter-for-liv

Anonymkode: 831eb...722

Hva med de som selvskader i stillhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er vel fort å tenke når man leser en slik artikkel at disse kvinne som selvskadet seg eller utførte selvmordsforsøk er de som har det vondest? Men det er ikke sant, man kan ha det like vondt eller enda vondere selvom man ikke driver med slike ting. Noen lider bare inni seg, uten å utagere. Noen forteller aldri noen en gang om tankene sine. Man er heller ikke nødvendigvis noe mindre suicidal bare fordi man ikke har 10talls selvmordsforsøk bak seg fordi noen kanskje heller venter å passer på å utføre selvmordsforsøket ordentlig når de først gjør det slik at en faktisk dør imotsetning til andre som har masse halvhjertede forsøk.

Så nei man er ikke nødvendigvis sykere bare fordi man skader seg eller utagerer. Å det er veldig synd at det er disse som går den veien som blir mest sett og får mest hjelp, selvom kanskje de stille lidende trenger har det like vondt eller enda verre. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APp1o3/akuttflytter-innsatte-fra-kvinnefengsel-frykter-for-liv

Anonymkode: 831eb...722

Lider man helt i stillhet kan en jo ikke forvente hjelp, men ja en kan kommunisere det verbalt.

Anonymkode: e3b60...a21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt misforstått at selvskadere og de som skaper masse drama rundt egen lidelse, lider mer enn andre 

Anonymkode: 93cf1...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Noen lider i stillhet og sier aldri noe om det, mens andre utagerer og snakker mye slik at det blir lettere fanget opp. Er man f.eks alvorlig deprimert, har sosial angst og er psykotisk så er denne komboen veldig vanskelig å fange opp fordi man klarer ikke sette ord på ting og har ikke energi til å utagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke finnes noe verktøy for å faktisk se hva som foregår inne i hodet til mennesker kan ingen egentlig fastslå om det er de utagerende eller de rolige som er mest syke, eller hvem som i det hele tatt er mest syke. Det vil vi få svar på en gang i fremtiden når et slikt verktøy blir laget, noe som kan se hva som foregår inne i hodet på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en person som selvskadet og hadde mange selvmordsforsøk tidligere. Nå ‘lider jeg i stillhet’, som dere sier her. Jeg opplever de samme voldsomme, uutholdelige, kaotiske og smertefulle følelsene nå. Men jeg vil si at jeg var sykere før fordi jeg hadde veldig uhensiktsmessige måter å håndtere smerten på. Nå takler jeg den samme smerten uten å selvskade. Jeg har den samme smerten men fungerer bedre enn da jeg selvskadet. Jeg synes de som selvskader er sykere. Men de har det kanskje ikke nødvendigvis mer vondt. 

Anonymkode: 8380b...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel fort å tenke når man leser en slik artikkel at disse kvinne som selvskadet seg eller utførte selvmordsforsøk er de som har det vondest? Men det er ikke sant, man kan ha det like vondt eller enda vondere selvom man ikke driver med slike ting. Noen lider bare inni seg, uten å utagere. Noen forteller aldri noen en gang om tankene sine. Man er heller ikke nødvendigvis noe mindre suicidal bare fordi man ikke har 10talls selvmordsforsøk bak seg fordi noen kanskje heller venter å passer på å utføre selvmordsforsøket ordentlig når de først gjør det slik at en faktisk dør imotsetning til andre som har masse halvhjertede forsøk.

Så nei man er ikke nødvendigvis sykere bare fordi man skader seg eller utagerer. Å det er veldig synd at det er disse som går den veien som blir mest sett og får mest hjelp, selvom kanskje de stille lidende trenger har det like vondt eller enda verre. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/APp1o3/akuttflytter-innsatte-fra-kvinnefengsel-frykter-for-liv

Anonymkode: 831eb...722

Er det du som har oppheng i temaet?

Anonymkode: 0aeda...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke mye erfaring 

Men da jeg var innlagt tok 

selvkaderne mye plass.

Det var vanlig at folk med eupf

var de som selvskadet. Men mindre 

vanlig at en med schizofreni gjorde det.

Hvem har mest smerte av de?

Anonymkode: 2eb97...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har ikke mye erfaring 

Men da jeg var innlagt tok 

selvkaderne mye plass.

Det var vanlig at folk med eupf

var de som selvskadet. Men mindre 

vanlig at en med schizofreni gjorde det.

Hvem har mest smerte av de?

Anonymkode: 2eb97...8b5

Ja er også de som selvskader som tar opp mest ressurser også. 

Er de som selvskader som ender opp med fastvakt (dvs de har 1 ansatt kontinuerlig på kun seg selv) 

Og er de som selvskader som ender opp med å bli beltelagt

Mye ressurser altså. 

Jeg tror mye kunne vært unngått om man ikke stadig belønnet selvskading ved å gi de mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 831eb...722

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja er også de som selvskader som tar opp mest ressurser også. 

Er de som selvskader som ender opp med fastvakt (dvs de har 1 ansatt kontinuerlig på kun seg selv) 

Og er de som selvskader som ender opp med å bli beltelagt

Mye ressurser altså. 

Jeg tror mye kunne vært unngått om man ikke stadig belønnet selvskading ved å gi de mer oppmerksomhet. 

Anonymkode: 831eb...722

Da jeg var innlagt meldte jeg fra at en jente der hadde spart opp medisiner og skulle ta livet sitt. Sykepleier sa at de ikke kom til å gjøre noe. Hun døde ikke. Dette var en kronisk selvskader og hadde mange selvmordsforsøk.

Men jeg tror at nå mange år etter har psykiatrien blitt mer forsiktige.

Anonymkode: 2eb97...8b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg opplever de samme voldsomme, uutholdelige, kaotiske og smertefulle følelsene nå. Men jeg vil si at jeg var sykere før fordi jeg hadde veldig uhensiktsmessige måter å håndtere smerten på. Nå takler jeg den samme smerten uten å selvskade. Jeg har den samme smerten men fungerer bedre enn da jeg selvskadet. Jeg synes de som selvskader er sykere. Men de har det kanskje ikke nødvendigvis mer vondt. 

Anonymkode: 8380b...d5a

Jeg er enig med deg der. At en hyppig selvskadende person, gjør det av flere årsaker, men én av de er bl.a. fordi man har et svært mangelfullt eller ikke-eksisterende språk for å uttrykke hvordan en har det og egne følelser. Det å lære å formidle at en trenger hjelp, uten å ty til drastiske virkemidler som krever medisinsk handling.

De som lider i stillhet, kan ha like mye å tjene på å formidle sine vansker konstruktivt som en som selvskader. Ettersom jeg leser en misnøye om hvem som tar mest ressurser i denne tråden, må også de tause som trekker seg unna be om sin fortjente del. En kan komme langt gjennom ikke-utagerende adferd og dialog - mye lengre når det kommer til det behandlingsmessige plan. Selvskading behandler kun symptomet og ikke årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (7 timer siden):

Dette har økt gradvis siste årene ved Kvinnefengslene, og det er ikke lenge siden de innsatte selv hadde en episode om tilstandene i podcasten Røverradioen (mulig også det sendes på P2 om søndagene...). Men min tanke er at dette bl.a. er en form for økning pga. smitteeffekt? Mange psykisk syke på ett sted, ser en uhensiktsmessig måte å få midlertidig avledet og døyvet følelser på, og samtidig generert ekstra kontakt med personalet. Å låses inne i 12-14 timer i helgene er svært lenge... Sett bort ifra de som sitter på isolasjon 23 timer i døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Hvorfor gjøre det om til en konkurranse om hvem som har det verst? 

Virker som det er om å gjøre å finne de mest verdig lidende her. 

For en idiotisk tråd.

Anonymkode: 0aeda...ac1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (26 minutter siden):

Hvorfor gjøre det om til en konkurranse om hvem som har det verst? 

Enig. Har vært mange slike tråder i det siste. 

Jeg velger å ikke delta i de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dum tråd eller ikke, spørsmålet er relevant og interessant. Det er også interessant at de fleste syntes å ta sitt eget perspektiv, og et fåtall argument etter fra et nøytralt ståsted. Selvskaderne kjemper for forståelse for sin selvskading og de som har tunge diagnoser uten å bruke selvskading som uttrykk syntes naturlig nok at det er verdt å stille spørsmål rundt hvorfor noen har en sånn ukonstruktiv utagering og ressurskrevende atferd i psykisk helsevern. Ikke noe er rett eller galt, men å klatre ut av egen erfaring og ta andres ståsted kan av og til være klokt.

Anonymkode: 93cf1...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Dum tråd eller ikke, spørsmålet er relevant og interessant. Det er også interessant at de fleste syntes å ta sitt eget perspektiv, og et fåtall argument etter fra et nøytralt ståsted. Selvskaderne kjemper for forståelse for sin selvskading og de som har tunge diagnoser uten å bruke selvskading som uttrykk syntes naturlig nok at det er verdt å stille spørsmål rundt hvorfor noen har en sånn ukonstruktiv utagering og ressurskrevende atferd i psykisk helsevern. Ikke noe er rett eller galt, men å klatre ut av egen erfaring og ta andres ståsted kan av og til være klokt.

Anonymkode: 93cf1...a7a

Hvorfor syns du at det er relevant og interessant? Jeg syns ikke at slike spørsmål gjør noen klokere på noen måte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...