Gå til innhold

Tror du folk som er sosiale og har god kjemi med andre har et lettere liv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tror du folk som er sosiale og har god kjemi med andre har et lettere liv enn vi som er innadvente og ikke fungerer sammen med andre? Det tror jeg. Er litt misunnelig, innrømmer det. Faktisk ganske misunneliv. For dette er ikke noe liv.

Anonymkode: a42ed...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer vel an på hva slags type menneske du er. Siden empati har vært et tema her nå, så kan veldig empatiske mennesker finne det vanskelig å være mye sosial. Det kan jo introverte osv være synes. Jeg tror alle bør ha ihvertfall en person rundt seg som kjenner dem godt og som de er trygge på. Helst litt flere. Selv er jeg helt avhengig av å ha mennesker rundt meg,  men jeg er ikke veldig sosial,  tvert om. Jeg har ingen problemer med å omgås andre da, men jeg liker godt å drive med mitt for meg selv,  og kan fort oppfatte mye og ofte kontakt med andre som mas. Men det er trist om du er alene hvis du ikke har valgt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du folk som er sosiale og har god kjemi med andre har et lettere liv enn vi som er innadvente og ikke fungerer sammen med andre? Det tror jeg. Er litt misunnelig, innrømmer det. Faktisk ganske misunneliv. For dette er ikke noe liv.

Anonymkode: a42ed...521

Den sosiale delen av livet er nok lettere, ja. Men livet består av mye, «vi har alle vårt».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tror du folk som er sosiale og har god kjemi med andre har et lettere liv enn vi som er innadvente og ikke fungerer sammen med andre? Det tror jeg. Er litt misunnelig, innrømmer det. Faktisk ganske misunneliv. For dette er ikke noe liv.

Anonymkode: a42ed...521

Ja det tror jeg absolutt. 

Anonymkode: 32ab9...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (34 minutter siden):

Siden empati har vært et tema her nå, så kan veldig empatiske mennesker finne det vanskelig å være mye sosial.

Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Tror du folk som er sosiale og har god kjemi med andre har et lettere liv enn vi som er innadvente og ikke fungerer sammen med andre? Det tror jeg. Er litt misunnelig, innrømmer det. Faktisk ganske misunneliv. For dette er ikke noe liv.

Anonymkode: a42ed...521

Ja

Anonymkode: 4144c...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja de som er utadvende/eksrroverte, de som lett kommer i kontakt med folk og lett får seg bekjentskaper har mye lettere liv enn de som er det motsatte. Nesten alt i livet dreier seg om relasjoner. God jobb? Relasjoner. Bli forfremmet? Handler i stor grad om hvor godt likt du er blant sjefen eller hvor god du er til å snakke for deg. 

Anonymkode: 6d03f...fdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (1 time siden):

Hvorfor?

Det var noe jeg leste ifb med høyt intelligente mennesker. At de ofte fant det slitsomt å alltid så lett sette seg inn i andres følelser osv. At det er en myte at de som har veldig høy iq ikke har empati og ikke er opptatt av andre... ja, noe i den retning at de også kan få problemer med for mye empati. Og da bør det gjelde de som er gjennomsnittlig intelligente også, så blir vel sånn generelt regner jeg med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det var noe jeg leste ifb med høyt intelligente mennesker. At de ofte fant det slitsomt å alltid så lett sette seg inn i andres følelser osv. At det er en myte at de som har veldig høy iq ikke har empati og ikke er opptatt av andre... ja, noe i den retning at de også kan få problemer med for mye empati. Og da bør det gjelde de som er gjennomsnittlig intelligente også, så blir vel sånn generelt regner jeg med. 

Hvis man ikke er empatisk og ikke intelligent. Er man psykisk utviklingshemmet da?

Anonymkode: 32ab9...c78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva

Tror du folk som er pene har et lettere liv? Et spørsmål som også stilles av folk hvor folk bekrefter at det har de..  

Altså.. jeg vet om folk som lett blir kjent med andre som likevel prøver på selvmord. Jeg vet også om direkte usosiale folk som ikke har venner eller bryr seg om å ha det, ha det helt greit. 
 

Ja, jeg har lurt på dette selv. Tenk om jeg gikk så over ens og naturlig med de fleste sånn som jeg gjorde med barndomsvenninna mi. Da hadde jeg nok hatt det mye enklere ja. 

Endret av 90tallsbarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke klarer å snakke med andre eller være slik man ønsker så føler man seg jo dritt etterpå. Og det er ikke noe man klarer å styre selv heller. Ingen vil jo ha sosial angst, det kommer bare automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (11 minutter siden):

Hvis man ikke klarer å snakke med andre eller være slik man ønsker så føler man seg jo dritt etterpå. Og det er ikke noe man klarer å styre selv heller. Ingen vil jo ha sosial angst, det kommer bare automatisk.

høver ikke skyldes sosial angst, kan også ha det sånn hvis man er så uheldig å ha autisme/asperger.

Anonymkode: a521a...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man ikke er empatisk og ikke intelligent. Er man psykisk utviklingshemmet da?

 

Det kommer an på hvor høy iq man har. Eller hvor lav, rettere sagt. I Norge er vel gjennomsnitt 100, så da antar jeg at alt mellom 80 til 120 er normalt. Nå kan de som vet bedre korrigere meg, jeg orker ikke Google, men jeg tror at under 70 da er man vel psykisk utviklingshemmet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det kommer an på hvor høy iq man har. Eller hvor lav, rettere sagt. I Norge er vel gjennomsnitt 100, så da antar jeg at alt mellom 80 til 120 er normalt. Nå kan de som vet bedre korrigere meg, jeg orker ikke Google, men jeg tror at under 70 da er man vel psykisk utviklingshemmet. 

Det er IQ under 70 ja, men diagnosen settes ikke kun på bakgrunn av IQ. De kartlegger også de adaptive ferdighetene hos personen. :)

 

Fra tidsskriftet: "For å fastsette diagnosen psykisk utviklingshemning krever ICD-10-systemet at følgende kriterier er oppfylt:

  • Signifikant subnormal intelligens, tilsvarende IQ 70 eller lavere

  • Debut før fylte 18 år

  • Vesentlige avvik innen adaptive ferdigheter i dagliglivets funksjon

Med adaptive ferdigheter menes tilpasning til gjeldende kulturs standarder innen kommunikasjon, selvhjulpenhet, boferdigheter, sosiale og mellompersonlige evner, bruk av offentlige tjenester, selvregulering, funksjonelle akademiske evner, arbeid, fritid, helse og sikkerhet. Hva som er god tilpasning, er et relativt begrep. Man må vurdere både individuelle forutsetninger og samfunnets krav."

https://tidsskriftet.no/2008/01/kronikk/psykisk-utviklingshemning-hvordan-stilles-diagnosen

Så er jo PU et spekter fra lett til alvorlig utviklingshemning, så det vil jo være veldig stor forskjell. Jeg ble kjent med ei da jeg var i behandling sørpå. Hun fortalte meg at hun har lett PU. Hun er empatisk og refleltert og hun har mange erfaringer hun har lært av. Man merker at det er noe med henne og sånt, men samtidig er hun langt mer oppegående enn hva man ofte tenker når man tenker på psykisk utviklingshemning. :)

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UtakknemligDiva
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

høver ikke skyldes sosial angst, kan også ha det sånn hvis man er så uheldig å ha autisme/asperger.

Anonymkode: a521a...a57

Men jeg har vært sånn.. som barn klarte jeg ikke si «hei» til bekjente. Mamma måtte si at jeg måtte lære meg det. 
Jeg klarte ikke se på folk når de snakket med meg. 
Jeg husker jeg gruet meg mange dager i forveien der vi skulle ha fremføring i klassen.

Nå sier jeg hei til alle bekjente, men kan også si til ukjente. 
Jeg ser på folk når de snakker og når jeg snakker med dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...