Gå til innhold

Fører alt arbeid til god helse? Nei, mener psykolog ved Nidaros DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det jo også funnet bevist at en av faktorene som ivaretar god helse og forebygger dårlig psykisk helse er nettopp å ha en forbindelse til arbeidslivet. For mange men selvsagt ikke for alle. Arbeid er tidvis slitsomt, vondt, gir søvnløshet og stress, men det er også å føle seg som en del av et fellesskap, delta i noe meningsbærende, ha tilgang på sosial kontakt og relasjoner osv. Enten eller blir for dumt, problemstillingen med arbeid vs helse og hvor grensene går for den enkelte syke er kompleks.

Anonymkode: b6953...fab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formuleringer med alltid eller aldri er problematiske, fordi det lett kan gi en unyansert framstilling av det man ønsker å adressere. I de fleste tilfeller er det mer komplisert. Jobb eller studier er viktig for noen mens det for andre er riktig med trygd - samt noe å gjøre på som gir mening/mestring. I mine øyne er det denne gruppen som blir de skadelidende i en slik svart/hvitt tankegang. Dette med engasjementer og korte kontrakter ser for meg ut som noe arbeidsgivere kan skyldes for. Vikariat, engasjement, sommerjobb, tilkallingsvakt ser for meg ut som gjengangere på Finn. Dessuten er det individuelt hvilke jobber, stillingstyper. mv som passer. Nettverk, utdannelse om man har, alder, vite hvordan man skriver gode søknader og sjarmere på intervjuer er andre faktorer. Så kommer i tillegg arbeidsmiljø inn i bildet. Dårlig arbeismiljø, følelse av pliktløp og kjedsomhet er heller ikke av det gode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...