Gå til innhold

Fluanxol vs. Latuda


Twilight_jente

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

snusmumeriken96
Twilight_jente skrev (22 minutter siden):

Hvem av disse er best mot angst/tvang?

Noen med erfaringer? Nils, har du noen innspill?

Latuda gjorde at jeg fikk angst som bivirkninger, veldig vanlig så den vare forsterker angsten. flyanxol fungerer bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får du nok ingen gode svar. Ingen av de to har angst/tvang som indikasjon.

Det finnes ingen vitenskapelige studier på dette.

Jeg betviler sterkt at du finner psykiatere som har hatt såpass mange pasienter på hver av disse på denne indikasjon, at de kan gi et fornuftig svar.

Du finner nok heller ikke såpass mange pasienter som har forsøkt begge på denne indikasjon at det heller kan gi deg en pekepinn.

Den eneste måten du kan finne ut hvilken som er best for deg, er å prøve ut begge over mer enn 3-4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Fluanxol har i lave doser angst som indikasjon. Spørsmålet er om hovedproblemet ditt er angst eller tvang.

For tvangslidelse har SSRI best effekt, eventuelt kombinert med et antipsykotikum. Jeg mener Risperdal har noe bedre dokumentasjon enn andre antipsykotika her. 

Jeg må nesten spørre: Hvorfor Fluanxol eller Latuda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente
ISW skrev (4 timer siden):

Hei,

Fluanxol har i lave doser angst som indikasjon. Spørsmålet er om hovedproblemet ditt er angst eller tvang.

For tvangslidelse har SSRI best effekt, eventuelt kombinert med et antipsykotikum. Jeg mener Risperdal har noe bedre dokumentasjon enn andre antipsykotika her. 

Jeg må nesten spørre: Hvorfor Fluanxol eller Latuda?

Jeg går på 30mg Fontex for angst/tvang, 74mg Latuda (som jeg føler ikke hjelper), er mot paranoid scizofreni, som jeg mener selv jeg ikke har. Komplisert, men behandler sa Latuda kunne hjelpe på angsten min i tillegg til å hjelpe på psykose symptomene de mener jeg har. Men så leste jeg at Fluanxol kan virke ganske raskt mot angst/tankekjør og tvang, så lurte på om noen hadde prøvd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente

Er det noen andre som opplever tungpusthet ved ap bruk?

Når jeg kommer opp i en viss dose på ap blir jeg så "sliten" og andpusten at jeg puster tungt og føler jeg ikke har like høy utenholdenhet som uten medisiner. Fått dette på alle ap jeg har prøvd (Kvetiapin, Zyprexa, Truxal) og nå på 74mg Latuda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Twilight_jente skrev (2 minutter siden):

Jeg går på 30mg Fontex for angst/tvang, 74mg Latuda (som jeg føler ikke hjelper), er mot paranoid scizofreni, som jeg mener selv jeg ikke har. Komplisert, men behandler sa Latuda kunne hjelpe på angsten min i tillegg til å hjelpe på psykose symptomene de mener jeg har. Men så leste jeg at Fluanxol kan virke ganske raskt mot angst/tankekjør og tvang, så lurte på om noen hadde prøvd. 

Takk - hvor lenge har du brukt Latuda? Hvorfor mener behandler at du har paranoid schizofreni da?

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente
snusmumeriken96 skrev (5 timer siden):

Latuda gjorde at jeg fikk angst som bivirkninger, veldig vanlig så den vare forsterker angsten. flyanxol fungerer bra.

Takk🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente
ISW skrev (10 minutter siden):

Takk - hvor lenge har du brukt Latuda? Hvorfor mener behandler at du har paranoid schizofreni da?

Det er litt privat, håper du skjønner og komplisert. Men har blitt utredet i to år og diagnosen min ble paranoid scizofreni ut fra det. De sier de holder diagnosevinduet åpent om symptomene mine skulle endre seg.

Brukt Latuda siden 01.09 (skrev først feil dato). Takk:-)

Endret av Twilight_jente
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente skrev (4 minutter siden):

Det er litt privat, håper du skjønner og komplisert. Men har blitt utredet i ett år og diagnosen min ble paranoid scizofreni ut fra det. De sier de holder diagnosevinduet åpent om symptomene mine skulle endre seg.

Brukt Latuda siden 21.11, nesten 3 mnd.

Nå snakker jeg ekstremt generelt som du kan snakke med behandler om:

Så vidt jeg vet er Vanlig behandlingsalgoritme for medikamentell behandling av tvangslidelse:

1. SSRI

2. Høydose SSRI (ofte dobbelt av dosen mot depresjon)

3. Risperdal i moderat dose som tillegg. 

4. Antiepileptika som Lamictal (brukes mest i USA men har vist effekt i studier).

Det er litt vanskelig å mene noe om Latuda hvis det egentlig er en annen sykdom du bruker den mot. Men hvis det var mot tvang tror jeg at jeg hadde spurt om Risperdal. Selv brukte jeg Fluanxol i lav dose mot angst, med grei effekt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twilight_jente
ISW skrev (13 timer siden):

Nå snakker jeg ekstremt generelt som du kan snakke med behandler om:

Så vidt jeg vet er Vanlig behandlingsalgoritme for medikamentell behandling av tvangslidelse:

1. SSRI

2. Høydose SSRI (ofte dobbelt av dosen mot depresjon)

3. Risperdal i moderat dose som tillegg. 

4. Antiepileptika som Lamictal (brukes mest i USA men har vist effekt i studier).

Det er litt vanskelig å mene noe om Latuda hvis det egentlig er en annen sykdom du bruker den mot. Men hvis det var mot tvang tror jeg at jeg hadde spurt om Risperdal. Selv brukte jeg Fluanxol i lav dose mot angst, med grei effekt.

 

Tusen takk for utfyllende svar. Skal jeg ta opp neste gang:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...