Gå til innhold

Hvorfor lykkes ikke Norge bedre i kampen mot psykiske lidelser?


Everybody

Anbefalte innlegg

Det er temaet på TV2 sin episode av "Norge bak fasaden". https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/evig-pasient 

https://play.tv2.no/programmer/fakta/norge-bak-fasaden/sesong-3/norge-bak-fasaden-1816246.html?play=true

Problemet er tilbudet til psykisk syke blir strammet inn for å spare penger, og dermed også sengeplasser. En av grunnene til at folk ikke blir friske er at man må være skikkelig dårlig for å få hjelp - så mye at det handler om liv og død.

Samtidig er det viktig å ikke ha for store forventninger til psykiatrien og hva de kan gjøre, for noen lidelser må man leve med akkurat som fysiske sykdommer.

Endret av Everybody
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror mange har alt for høye forventninger til psykiatrien. Og som de også sa i dokumentaren så er det ikke alle som blir friske heller, og man kan ikke gå i dps eller være innlagt hele livet heller. En gang så må systemet si stopp og hjelpe noen andre som enda ikke har fått sjansen. 

De hjelper en litt på vei liksom, men jobben videre må en alltids gjøre selv. Man kan gå i kommunen livet ut da er mange som gjør det. 

Anonymkode: 4539e...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror mange har alt for høye forventninger til psykiatrien. Og som de også sa i dokumentaren så er det ikke alle som blir friske heller, og man kan ikke gå i dps eller være innlagt hele livet heller. En gang så må systemet si stopp og hjelpe noen andre som enda ikke har fått sjansen. 

De hjelper en litt på vei liksom, men jobben videre må en alltids gjøre selv. Man kan gå i kommunen livet ut da er mange som gjør det. 

Anonymkode: 4539e...609

Psykiatrien kan hjelpe med å medisinere mot f.eks sosial angst så man faktisk tør å gå videre og oppsøke folk. Psykiatrien kan gjøre deg klar, men det er en selv som må gjøre det videre arbeidet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lykkes ikke fordi vi har nekter å innse at å legge ned døgnplasser og kun satse på raske tiltak på DPS ikke virker.
Psykiatrien var bedre før, og det er det ikke mange medisinske man kan si om.

I dag er også tilbudet til DPS'ene sprengt, både min psykolog og fastlege har sagt at det er blitt helt umulig å få time(nå var det ikke snakk om meg, men en i familien). Psykologen min jobber døgnet rundt med å hindre fortvilede pasienter med å ta livet av seg, men ingen plasser å oppdrive, her snakk om aktivt suicidale. Fastlegen sa at eneste mulighet er å løpe ut i gata med øks, å true med å ta sitt eget liv holder ikke. 

Slik som hun i dokumentaren sa at det var nærmest slik at hun fikk beskjed om å ta livet sitt, sånn skal det ikke være.
Du ville ikke gitt den behandlingen til andre fysisk syke som ikke kunne bli friske.

Det er også blitt enorme mengder byråkrati pålagt DPS'ene, de må vel nesten jobbe mer med utfylling av skjemaer enn å jobbe med pasienter.

For en del år siden når jeg fikk tilbud om behandling på DPS var behandler pålagt å be meg fylle ut ett langt skjema angående hvor fornøyd jeg var med behandlingen, noe jeg sa var umulig da det var min første time. Hun sa hun var pålagt av politikerne å gjøre det, slik at hun rakk fristen. 

M.a.o psykiatrien i Norge er skakkjørt og vi må høre på spesialister som Randi Rosenquist etc. å innse att vi må snu retning.

Anonymkode: 58495...f19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (På 7.2.2023 den 0.19):

Det er temaet på TV2 sin episode av "Norge bak fasaden". https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/evig-pasient 

https://play.tv2.no/programmer/fakta/norge-bak-fasaden/sesong-3/norge-bak-fasaden-1816246.html?play=true

Problemet er tilbudet til psykisk syke blir strammet inn for å spare penger, og dermed også sengeplasser. En av grunnene til at folk ikke blir friske er at man må være skikkelig dårlig for å få hjelp - så mye at det handler om liv og død.

Samtidig er det viktig å ikke ha for store forventninger til psykiatrien og hva de kan gjøre, for noen lidelser må man leve med akkurat som fysiske sykdommer.

Den norske stat vasser jo i (olje) penger. Og strør rundt seg som en full sjømann. Man kunne jo for eksempel tatt litt av u-hjelpa vi gir til kina (for de trenger jo de u-hjelp), og gitt til psykiatrien. Men alt mulig rart rundt om i verden er viktigere. Det handler om prioriteringer. Så kunne man sparka en del av de byråkratene som sitter og stikker kjepper i hjulene, og heller prioritert behandling av psyke. 

Anonymkode: aa672...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi lykkes ikke fordi vi har nekter å innse at å legge ned døgnplasser og kun satse på raske tiltak på DPS ikke virker.
Psykiatrien var bedre før, og det er det ikke mange medisinske man kan si om.

I dag er også tilbudet til DPS'ene sprengt, både min psykolog og fastlege har sagt at det er blitt helt umulig å få time(nå var det ikke snakk om meg, men en i familien). Psykologen min jobber døgnet rundt med å hindre fortvilede pasienter med å ta livet av seg, men ingen plasser å oppdrive, her snakk om aktivt suicidale. Fastlegen sa at eneste mulighet er å løpe ut i gata med øks, å true med å ta sitt eget liv holder ikke. 

Slik som hun i dokumentaren sa at det var nærmest slik at hun fikk beskjed om å ta livet sitt, sånn skal det ikke være.
Du ville ikke gitt den behandlingen til andre fysisk syke som ikke kunne bli friske.

Det er også blitt enorme mengder byråkrati pålagt DPS'ene, de må vel nesten jobbe mer med utfylling av skjemaer enn å jobbe med pasienter.

For en del år siden når jeg fikk tilbud om behandling på DPS var behandler pålagt å be meg fylle ut ett langt skjema angående hvor fornøyd jeg var med behandlingen, noe jeg sa var umulig da det var min første time. Hun sa hun var pålagt av politikerne å gjøre det, slik at hun rakk fristen. 

M.a.o psykiatrien i Norge er skakkjørt og vi må høre på spesialister som Randi Rosenquist etc. å innse att vi må snu retning.

Anonymkode: 58495...f19

Vil også si det er bedre at dps'ene gir tilbud til 4 forskjellige personer annenhver uke enn at 1 spesielt utvalgt heldig person skal få time 2 ganger i uken. Er man i gruppeterapi (som ofte er flere ganger i uken) så er det jo noe annet, men individuelle samtaler tenkte jeg på. 

Anonymkode: 4539e...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2

Psykiatrien var IKKE bedre før. 
 

Jeg var i psykiatrien fra 92 og det var mye færre ressurser da. Mulig det var regionale forskjeller. Men personlig ble jeg dumpet på ett jævlig og avskyelig psykehjem så snart tvsngsmedisineringsvedtaket gikk i gjennom.

 

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (40 minutter siden):

Psykiatrien var IKKE bedre før. 
 

Jeg var i psykiatrien fra 92 og det var mye færre ressurser da. Mulig det var regionale forskjeller. Men personlig ble jeg dumpet på ett jævlig og avskyelig psykehjem så snart tvsngsmedisineringsvedtaket gikk i gjennom.

 

Jeg kom inn i psykiatrien i -87 og jeg har fått veldig god behandling og oppfølging så lenge jeg var innlagt.  Der det skortet på var oppfølgingen når en ble skrevet ut, da var det svært lite hjelp å få.

Tror det kan være veldig stor forskjell på hvor en bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
emilie321 skrev (1 time siden):

Jeg kom inn i psykiatrien i -87 og jeg har fått veldig god behandling og oppfølging så lenge jeg var innlagt.  Der det skortet på var oppfølgingen når en ble skrevet ut, da var det svært lite hjelp å få.

Tror det kan være veldig stor forskjell på hvor en bor.

Det er/var enorme regionale forskjeller ja. Men mener det var grovt å sende en tenåring på sykehjem med folk som bare snakket inkoherent, satt og lo og ei dreit på seg. Pleierne var sure og svært lite omsorgsfulle og dessuten hadde de regler som ikke var lovlig forankret. 
 

Medisinskfaglig skortet det også, da jeg gikk med alvorlig parkinsonisme 2 måneder før ‘tilsynslegen’ gadd bruke 2 minutter av de 15 minuttene han var der i uken til å justere dosen. 
 

Så innleggelse i psykiatrien er noe jeg ikke ser med rosenrøde briller på.

Det var heller ikke så rosenrødt på de avdelingene kronikerne var fra psykiatriens barndom til slutten av 70 tallet. Det var bare oppbevaring.

De som har ett romantisert bilde av institusjoner i nyere tid glemmer ofte at slik har det ikke alltid vært.

Det er bedre det som er nå. De som trenger noen som bryt seg, utover evt venner og familie eller event kjæreste for kjøpe seg en hund.

Det er litt synd att noen ser på lang liggetid i psykiatrien som noe å trakte etter. Skaff heller en hund og få behandling på DPS på dagen. Min mening da.

 

Noen trenger helt klart innleggelse over tid. Overlast kriteriet bør tilbake. Men psykiatrien har også gitt noen overlast som meg  i 92.

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2 skrev (3 timer siden):

Det er/var enorme regionale forskjeller ja. Men mener det var grovt å sende en tenåring på sykehjem med folk som bare snakket inkoherent, satt og lo og ei dreit på seg. Pleierne var sure og svært lite omsorgsfulle og dessuten hadde de regler som ikke var lovlig forankret. 
 

Medisinskfaglig skortet det også, da jeg gikk med alvorlig parkinsonisme 2 måneder før ‘tilsynslegen’ gadd bruke 2 minutter av de 15 minuttene han var der i uken til å justere dosen. 
 

Så innleggelse i psykiatrien er noe jeg ikke ser med rosenrøde briller på.

Det var heller ikke så rosenrødt på de avdelingene kronikerne var fra psykiatriens barndom til slutten av 70 tallet. Det var bare oppbevaring.

De som har ett romantisert bilde av institusjoner i nyere tid glemmer ofte at slik har det ikke alltid vært.

Det er bedre det som er nå. De som trenger noen som bryt seg, utover evt venner og familie eller event kjæreste for kjøpe seg en hund.

Det er litt synd att noen ser på lang liggetid i psykiatrien som noe å trakte etter. Skaff heller en hund og få behandling på DPS på dagen. Min mening da.

 

Noen trenger helt klart innleggelse over tid. Overlast kriteriet bør tilbake. Men psykiatrien har også gitt noen overlast som meg  i 92.

Leit å høre hvordan du har hatt det og du har sikkert ikke vært alene om slike negative opplevelser. Skjønner at jeg har hatt flaks, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Lurer på hvor mange byråkrater det er per behandler i helsevesenet. 

Anonymkode: aa672...72a

Det ser ut som at byråkrati og møter spiser opp temmelig mye av kaka.  Alle byråkratene inngår i «helsepersonell». Det skilles ikke mellom byråkrater og behandlere. Og jo flere ledere, jo mer resurser går til de. Og disse byråkratene stjeler tia til de som faktisk gjør noe. Og når det skal kuttes i byråkrati, settes det ned et utvalg som igjen skaper mer byråkrati. Og kuttene blir gjort i bl.a. sykehus senger og tilbud til pasienter. Byråkratene kutter naturligvis ikke seg selv. Har lignende erfaring fra arbeidslivet. At det er de som faktisk setter spaden i jorda som må gå først. Så kan man jo sette ned atter et utvalg for å prøve å forbedre behandlingstilbud. Det skapes mer byråkrati. Og tilbudene til pasientene blir enda dårligere. Og så videre…

https://forskning.no/ny-helsepolitikk-samfunnsmedisin/norge-har-mest-helsepersonell-i-verden/309958

https://forskning.no/sosiologi/derfor-elsker-mange-byrakrati/1948562

https://sykepleien.no/2019/05/de-best-betalte-lederne-jobber-i-sykehus

 

Anonymkode: aa672...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...