Gå til innhold

Hvordan komme over kriser?


Diis

Anbefalte innlegg

Jeg blir helt traumatisert av kriser i livet. Det kommer bare nye dårlige erfaringer etter hvert som livet går. Hvordan kommer man over kriser og traumer i livet? Jeg har opplevd så mye vondt og jeg gjenopplever alt på nytt og på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diis skrev (13 minutter siden):

Jeg blir helt traumatisert av kriser i livet. Det kommer bare nye dårlige erfaringer etter hvert som livet går. Hvordan kommer man over kriser og traumer i livet? Jeg har opplevd så mye vondt og jeg gjenopplever alt på nytt og på nytt.

Hva slags kriser?

Anonymkode: c4c8e...c61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.2.2023 den 0.49):

Hva slags kriser?

Anonymkode: c4c8e...c61

Livstraumer. Dårlige erfaringer fra hva mennesker har gjort mot meg. Gjenopplever alt hele tiden. Og savn. Er så dårlig rusta til livet og alt går så innpå meg. Jeg er så svak. Ønsker jeg bare klarte å komme over ting i livet. Legge ting bak meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diis skrev (2 timer siden):

Livstraumer. Dårlige erfaringer fra hva mennesker har gjort mot meg. Gjenopplever alt hele tiden. Og savn. Er så dårlig rusta til livet og alt går så innpå meg. Jeg er så svak. Ønsker jeg bare klarte å komme over ting i livet. Legge ting bak meg. 

Du ser det jeg har uthevet i teksten - jeg vil anta at det, og mer til, påvirker mye av hvordan du møter og håndterer livet og dagene nå i dag. Vi farges av våre erfaringer, på godt og vondt, og jeg vil hevde at du ikke er svak. Tvert imot er du en overlever. Men jeg håper at du tillater deg selv å få hjelp og få et bedre liv. Det fortjener du så absolutt.

Terapi må ikke innebære å snakke om det vonde - det finnes mange terapiteknikker i dag. Mange tror jo at traumeterapi innebærer å gå inn i traumene detaljert fra A til Å. For oss alle fungerer det ikke å sette ord på det vonde og vanskelige. For andre fungerer det. Jeg blir helt taus når det kommer langt nok, så for meg er ikke det en farbar vei. Jeg vet selv hva jeg har opplevd, men er ikke i stand til å dele mye av det. Ikke på nåværende tidspunkt. Min terapeut benytter mange terapiteknikker og for ham er det OK foreløpig. Vårt fokus er mer på hvilke konsekvenser det jeg har opplevd har fått i dag fra ulike vinkler samt å lære teknikker på å leve med det i dag. Det er svært mye hjelp i det også. For meg er det viktigere å forstå livet jeg lever i dag og hvordan få det best mulig. Fortiden kan jeg ikke gjøre annet enn å ta lærdom av... 

Igjen ble dette litt langt - beklager...

Endret av Eva Sofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...