Gå til innhold

Redd for skjult narsissisme


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet man ikke skal sette diagnoser på seg selv, men det noe alvorlig galt med meg. Jeg har følt meg annerledes helt fra barndommen. Alltid en ensomhet, selv når jeg har vært sammen med andre. Jeg har ganske mange mørke sider som plager meg. Ofte tenker jeg at jeg fortjener å dø, fordi jeg har disse mørke sidene. Jeg har et hat til meg selv, som ikke ser ut til å forsvinne.. Jeg ber om bekreftelser fra andre, spesielt i perioder hvor jeg er veldig usikker. Avvisning er også vanskelig å noe jeg tar veldig personlig. Jeg skulle så gjerne snakket med psykologen om de mørke tankene men jeg er utrolig redd for konsekvensene av det og jeg er også redd psykologen skal føle ubehag eller at hen skal tenke at det ikke går an å fikse meg. 

Jeg leser og leser om emnet og jeg føler nesten alt stemmer med meg, bortsett fra at jeg kan føle skyld og ofte unnskylder meg, men ofte fører ikke disse unnskyldningene til noen endringer hos meg. 
 

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette? Kanskje noen kjenner på det samme? Noen gode tips til hvordan å tørre å åpne seg for psykologen? 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du ingen andre diagnoser som kan forklare?

Anonymkode: 0dbbb...006

Ts her: 
Jeg har sosial angst og generalisert angst, sliter tidvis med depresjoner. 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Mener du at du kanskje har narsissisme?

Ts her: 
Ja, beklager. Det ble litt rotete skrevet. Jeg lurer på om jeg har det som kalles skjult narsissisme, ja. 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (1 minutt siden):

Det du beskriver i teksten høres ikke ut som narsissisme.

Takk for svar:) Jeg burde nok slutte å lese så mye om diagnoser og det er jo ikke jeg, men psykologen som eventuelt kan si hva som feiler meg🙈 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skriver du ikke om hva du mener med onde sider, så det er ikke godt å si hva du mener her. Jeg tror bare som narsissist så ville du neppe bedt om unnskyldning så mye  😊 Det er vel noe av det siste du vil høre en narsissist si.

Det virker heller ikke som om du har grandiose tanker om deg selv , og det er jo det som kjennetegner narsissister mest, pluss at alle rundt dem på et eller annet vis blir utnyttet sånn at narsissister får det h*n trenger.

Nå kan jeg kjenne meg igjen i flere diagnoser, eller trekk fra dem, og det tror jeg de fleste gjør. Jeg har iblant lurt på om jeg har Asperger fordi jeg har en tendens til å være veldig bokstavelig og opptatt av at ting er riktig eller logisk. Jeg lar ikke følelsene løpe av med meg for å si det sånn. Men jeg scorer ikke særlig høyt på Aspergertester,  men har OCD og det kan ligne litt. Så om du har diagnoser så kan de fint ha noen likhetstrekk med andre 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Nå skriver du ikke om hva du mener med onde sider, så det er ikke godt å si hva du mener her. Jeg tror bare som narsissist så ville du neppe bedt om unnskyldning så mye  😊 Det er vel noe av det siste du vil høre en narsissist si.

Det virker heller ikke som om du har grandiose tanker om deg selv , og det er jo det som kjennetegner narsissister mest, pluss at alle rundt dem på et eller annet vis blir utnyttet sånn at narsissister får det h*n trenger.

Nå kan jeg kjenne meg igjen i flere diagnoser, eller trekk fra dem, og det tror jeg de fleste gjør. Jeg har iblant lurt på om jeg har Asperger fordi jeg har en tendens til å være veldig bokstavelig og opptatt av at ting er riktig eller logisk. Jeg lar ikke følelsene løpe av med meg for å si det sånn. Men jeg scorer ikke særlig høyt på Aspergertester,  men har OCD og det kan ligne litt. Så om du har diagnoser så kan de fint ha noen likhetstrekk med andre 🙂

Ja jeg tror også du har Asberger 

Anonymkode: cf41b...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja jeg tror også du har Asberger 

Anonymkode: cf41b...f97

Ok. Men du tror feil 😄 og samme kan det jo være egentlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ok. Men du tror feil 😄 og samme kan det jo være egentlig. 

Du sa jo du trodde du hadde Asberger? 

Anonymkode: cf41b...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du sa jo du trodde du hadde Asberger? 

Anonymkode: cf41b...f97

Ja tanken har slått meg iblant, og spesielt når folk ikke skjønner hva jeg sier og hvorfor jeg sier det. Men jeg kan konkludere med at det også kan være fordi folk også vil misforstå noen ganger. Jeg har kanskje litt kommunikasjonsproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (10 minutter siden):

Nå skriver du ikke om hva du mener med onde sider, så det er ikke godt å si hva du mener her. Jeg tror bare som narsissist så ville du neppe bedt om unnskyldning så mye  😊 Det er vel noe av det siste du vil høre en narsissist si.

Det virker heller ikke som om du har grandiose tanker om deg selv , og det er jo det som kjennetegner narsissister mest, pluss at alle rundt dem på et eller annet vis blir utnyttet sånn at narsissister får det h*n trenger.

Nå kan jeg kjenne meg igjen i flere diagnoser, eller trekk fra dem, og det tror jeg de fleste gjør. Jeg har iblant lurt på om jeg har Asperger fordi jeg har en tendens til å være veldig bokstavelig og opptatt av at ting er riktig eller logisk. Jeg lar ikke følelsene løpe av med meg for å si det sånn. Men jeg scorer ikke særlig høyt på Aspergertester,  men har OCD og det kan ligne litt. Så om du har diagnoser så kan de fint ha noen likhetstrekk med andre 🙂

Narsissister kan aldri be om unnskyldning, fordi da blir de underlegne. De må alltid ha overtaket, de kan aldri innrømme feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja tanken har slått meg iblant, og spesielt når folk ikke skjønner hva jeg sier og hvorfor jeg sier det. Men jeg kan konkludere med at det også kan være fordi folk også vil misforstå noen ganger. Jeg har kanskje litt kommunikasjonsproblemer. 

Å ja jaja. 

Anonymkode: cf41b...f97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet man ikke skal sette diagnoser på seg selv, men det noe alvorlig galt med meg. Jeg har følt meg annerledes helt fra barndommen. Alltid en ensomhet, selv når jeg har vært sammen med andre. Jeg har ganske mange mørke sider som plager meg. Ofte tenker jeg at jeg fortjener å dø, fordi jeg har disse mørke sidene. Jeg har et hat til meg selv, som ikke ser ut til å forsvinne.. Jeg ber om bekreftelser fra andre, spesielt i perioder hvor jeg er veldig usikker. Avvisning er også vanskelig å noe jeg tar veldig personlig. Jeg skulle så gjerne snakket med psykologen om de mørke tankene men jeg er utrolig redd for konsekvensene av det og jeg er også redd psykologen skal føle ubehag eller at hen skal tenke at det ikke går an å fikse meg. 

Jeg leser og leser om emnet og jeg føler nesten alt stemmer med meg, bortsett fra at jeg kan føle skyld og ofte unnskylder meg, men ofte fører ikke disse unnskyldningene til noen endringer hos meg. 
 

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette? Kanskje noen kjenner på det samme? Noen gode tips til hvordan å tørre å åpne seg for psykologen? 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Kan du forklare mer konkret hva du mener med mørke sider? 

Anonymkode: af251...dad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg skulle så gjerne snakket med psykologen om de mørke tankene men jeg er utrolig redd for konsekvensene av det og jeg er også redd psykologen skal føle ubehag eller at hen skal tenke at det ikke går an å fikse meg. 

 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Min første tanke er: Du tar mye ansvar for din egen psykolog og hva h*n vil tåle eller ikke tåle å høre. Jeg tenker at det er ikke ditt ansvar. Psykologen er utdannet til å ivareta seg selv under slike samtaler, og det er nettopp derfor du går i terapi - vil jeg anta. For å få hjelp med det du opplever er problematisk i hverdagen. Om du f.eks. leverer dette innlegget eller noe tilsvarende til henne, vil jeg anta at h*n ikke vil løfte på et øyebryn eller rynke pannen, men kanskje heller gi deg respons på at det er fint du deler disse tankene.

Jeg synes jeg leser et innlegg fra en person som innerst inne har lav selvfølelse og tro på seg selv, og derfor søker bekreftelser fra andre. Altså den rake motsetning til det en omtaler som narzisist. Jeg vil tro du har kommet inn på sporet av denne diagnosen fordi den har fått mye omtale det siste halvannet året.

Og, en med den diagnosen, ville ikke tillate seg å gå i terapi. Nå har jeg imidlertid ikke lest hva som innebærer i skjult narzisisme, men jeg oppfordrer deg uansett til å trekke pusten, ta motet til deg og slippe bomben inne på terapeutens kontor. Du vil se at dere begge vil overleve ditt eget bombenedslag. Jeg har selv følt at jeg har sluppet mange emosjonelle og sensitive bomber på min terapeuts kontor, og han sier ofte etterpå: "Du overlevde. Jeg overlevde. Denne gangen også." Og ofte er det en befrielse å si noe man har båret inni seg lenge som en vond klump. Terapeuten kan ikke foreta seg noe - da skal det være fare for ditt eller andres liv eller helse.Det at du ev. føler deg gal er helt normalt... Det er det mange av oss som gjør 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye uvitenhet blant de som svarer. Det er ikke merkelig, for det er svært mange, selv blant fagfolk, som ikke har hørt om "Sårbar narsissisme". Med narssisisme tenker alle på den formen som kalles "Grandios narsissisme".

Anbefaler de interesserte å kjøpe/låne boken Narsissisme av Pål Grøndahl og Alv A Dahl.

TS: Med dette har jeg ikke sagt at du er en sårbar narsissist. Til det vet vi alt for lite om deg. Men på den annen side kan du ikke legge vekt på det mange skriver om at du umulig kan være narsissist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg vet man ikke skal sette diagnoser på seg selv, men det noe alvorlig galt med meg. Jeg har følt meg annerledes helt fra barndommen. Alltid en ensomhet, selv når jeg har vært sammen med andre. Jeg har ganske mange mørke sider som plager meg. Ofte tenker jeg at jeg fortjener å dø, fordi jeg har disse mørke sidene. Jeg har et hat til meg selv, som ikke ser ut til å forsvinne.. Jeg ber om bekreftelser fra andre, spesielt i perioder hvor jeg er veldig usikker. Avvisning er også vanskelig å noe jeg tar veldig personlig. Jeg skulle så gjerne snakket med psykologen om de mørke tankene men jeg er utrolig redd for konsekvensene av det og jeg er også redd psykologen skal føle ubehag eller at hen skal tenke at det ikke går an å fikse meg. 

Jeg leser og leser om emnet og jeg føler nesten alt stemmer med meg, bortsett fra at jeg kan føle skyld og ofte unnskylder meg, men ofte fører ikke disse unnskyldningene til noen endringer hos meg. 
 

Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette? Kanskje noen kjenner på det samme? Noen gode tips til hvordan å tørre å åpne seg for psykologen? 

Anonymkode: 23c7b...d7a

Kunne vært min tråd, hehe.. anner ikke hva som feiler meg, men vet jeg ikke er narssisist a jeg ikke manipulerer. Men har mørke tanker ja, men mange flere ting som utgjør en narssist en hat mot mennesker og mørke tanker/ manglende empati. 

Har du mistet kontakten med deg selv og følelsene dine kanskje? 

Anonymkode: ffc20...2da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kupton skrev (2 timer siden):

Her var det mye uvitenhet blant de som svarer. Det er ikke merkelig, for det er svært mange, selv blant fagfolk, som ikke har hørt om "Sårbar narsissisme". Med narssisisme tenker alle på den formen som kalles "Grandios narsissisme".

Anbefaler de interesserte å kjøpe/låne boken Narsissisme av Pål Grøndahl og Alv A Dahl.

TS: Med dette har jeg ikke sagt at du er en sårbar narsissist. Til det vet vi alt for lite om deg. Men på den annen side kan du ikke legge vekt på det mange skriver om at du umulig kan være narsissist.

At det var? Nå er det nok bare meg og en til som har svart noe konkret på hva som kjennetegner narsissisme,  og det er at de aldri ber om unnskyldning og har grandiose tanker om deg selv. Det første er helt riktig det, og det andre er heller ikke akkurat feil selv om de skjuler det.

Du har en tendens til å være litt bedreviter og rette på oppfatninger her, og det er jo helt greit hvis du kan begrunne det. Nå gjør du ikke alltid det for å si det mildt, for du anbefaler heller bøker! 

Når du påstår at andre tar feil så bør du i hvertfall komme med en forklaring og det riktige på ett område, for jeg skjønn er ikke hvorfor du bare jumper inn i en tråd og skriver at " her er det nok mye uvitenhet" uten å eksplisitt forklare hva som er feil svar av de TO som svarte konkret her. Det er en veldig arrogant måte å være på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen får klart uriktige svar, synes jeg at jeg må korrigere. Noen ganger er det enkelt å begrunne. I dette tilfellet er det ikke gjort på noen minutter å lære folk hva sårbar narsissisme er. Ei heller i psykiatrien er sykdomslæren så enkel at alle kan lære om hver enkelt lidelse på noen minutter. Det tar fem år å bli spesialist i psykiatri og psykologi. At det tar så lang tid skyldes ikke først og fremst at leger og psykologer har betydelige lærevansker, men at stoffet er omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...