Gå til innhold

Endring av bosted for min psykisk syke sønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg leier en liten leilighet med kun 1 soverom. Årsaken er økonomisk. Sønnen bor hos faren sin fordi han har et stort hus og god økonomi. Sønnen min er 23 år, men han sliter tydelig psykisk. Og det har han gjort lenge. Han tyr iblant til rusmidler som å drikke mye alkohol i perioder. Han har forsøkt å jobbe mange ganger men slutter etter ca en måned. Regninger og forbruket hans er stort blitt også. Han får sosial stønad på ca 5000 kr i måneden men klarer allikevel ikke å betale regninger. Og vi må hjelpe med skyhøye telefonregninger på 4000, og andre regninger på forbrukslån som han hadde påtatt seg for å unngå inkasso og ytterligere psykiske belastninger for han. 

Jeg er samboer, men vi har delt økonomi. For min del er dette med sønnen en stor økonomisk belastning, men jeg prøver så hardt jeg kan. 

Sønnen har gått til psykolog,  lege, går jevnlig innom nav men han har aldri fått en diagnose som kan gi en bedre plan og hjelp for han. 

Faren er lei av at sønnen ikke følger regler, og at han dusjer så lenge at strømregingen deres blir veldig stor.  Nå vil faren at sønnen flytter inn hos meg. Vi har kjempeliten plass. Kun et soverom, men er det noen som har råd om hvordan jeg kan klare en slik situasjon med tanke på det økonomiske? Jeg får det kun til å gå i 0 hver måned, og med økte strømutgifter så blir dette en tøff situasjon, pluss så er leiligheten svært liten og jeg må jo bare håpe på at han kommer til å følge regler hos meg, og at jeg skal få sønnen til å fungere, men det er ikke lett. 

Noen som har råd om hvordan jeg kan løse dette?

Anonymkode: cbf3d...7ff

Har psykiske lidelser,flyttet for meg selv da jeg var 19...

Anonymkode: 24906...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kupton skrev (37 minutter siden):

Det hjelper ikke sønnen din at dere fortsetter å sy puter under armene på han. I stedet murer dere han fast i denne situasjonen. Skal han komme videre, må han flytte for seg selv og ta ansvar for sin økonomi. Så får han heller få støtte fra det offentlige.

En detalj: Telefonutgifter. Jeg har et stort abonnement hos Telenor og betaler 1100 i mnd. Da er absolutt alt inkl, og regningen kan ikke bli høyere.

Han trenger hjelp. Mannen sier at han skal skaffe seg et hybelrom hos en kamerat for 2000 kr nå  slik at sønnen kan komme å bo hos meg hvis det blir krise. Mens jeg har sagt meg imot løsningen til mannen. Jeg mener at det offentlige må ta dette for han er voksen, og tror ikke løsningen blir til det beste med å bo hos meg. Men mannen insisterer på å ville ha det hybelrommet hos kameraten. Jeg synes selv at det er ødeleggende for forholdet på toppen.  Og jeg ønsker jo å få alt til å fungere derfor må han mulig bli selvhjulpen. 

Han styrer ikke dette med telefonutgifter heller. Han har et binding på abonnement men han kjøper bussbiletter via telefon sier han. Derfor blir regningen veldig stor . Forsøker å skaffe meg oversikt over økonomien hans pluss skaffe han mer hjelp. Men dette er ikke lett. Prøver nå å pushe på faren om å presse mer på han slik at han kan få stønad og hjelp til situasjonen sin og framtiden. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg frykter at han blir verre av det. Og nav/ sosialkontor må i såfall hjelpe med husleien. 

Sønnen er veldig umoden med tanke på at han er voksen. Veldig vanskelig situasjon. Jeg tenker at jeg kan prøve å ordne tik soverommet vårt for han. Da må vi sove i stuen. Det blir trangt. Men jeg er redd for at hvis han bor for seg selv så kan alt bli verre. Hadde bare instanser kunne hjelpe oss mer i situasjonen.  Vanskelig situasjon. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Kanskje han ikke blir bedre av å bo hjemme?  Hvis han bor for seg selv så blir han tvunget til å ta mer ansvar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør han på gjennom dagen eventuelle natten.  Spiller han mye på pc?. Min erfaring med gutter på den alderen er at de kan skjule en spilleavhengighet ved å vise mangel på interesse for skolen ,jobber eller fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 2e71b...efa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hva gjør han på gjennom dagen eventuelle natten.  Spiller han mye på pc?. Min erfaring med gutter på den alderen er at de kan skjule en spilleavhengighet ved å vise mangel på interesse for skolen ,jobber eller fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 2e71b...efa

Han sliter ikke med spilleavhengighet i seg selv, tror jeg. Han sliter mest med depresjoner og angst, og å klare å fungere. Han kunne ty til spill i perioder for å rømme fra problemene sine. Men han virker ikke fullstendig avhengig av spill i seg selv. Det var lange perioder der han ikke spillte. Men han slet hardt likevel. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (37 minutter siden):

Kanskje han ikke blir bedre av å bo hjemme?  Hvis han bor for seg selv så blir han tvunget til å ta mer ansvar 

Jeg vet ikke om han klarer å ta ansvar. Men jeg tror han trenger rettledning og hjelp innen det  

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody skrev (1 time siden):

Siden han går til psykolog, hvorfor får han ikke medisiner mot depresjon og angst? Eller har han prøvd?

Han har forsøkt. Men det ble ingen bedring. Kun litt bedring ved bruk av adhd medisin. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart sønnen sin er deprimert når han går hjemme hele dagene! Har han venner, hobbyer eller går han kun hjemme? Med mindre han er veldig syk og ikke en gang klarer å ha venner eller fritidsaktiviteter så må han ut i jobb! Jo lenger man er borte jo vanskeligere blir det å få han ut i jobb også. Jeg anbefaler deg å sette deg ned sammen med han å hjelpe han å søke eventuelt ta kontakt med nav for at de skal hjelpe han. 

Har ikke lest alle innleggene. 

Anonymkode: b9d3f...a5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det ikke er enkelt, men tenker at han absolutt må få seg sitt eget sted å bo. Det gir ingen mening i at han skal få soverommet til deg og samboer, det er faktisk ikke til hans beste.

Som flere andre sier er fastlegen antakelig rett sted å begynne. Du bør nok være med og stille krav på hans vegne, slik andre har skissert. Så lenge du lar ham bli boende vil det jo ikke skje noen endring, og det er ille ikke bare for deg og samboer, men også for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (28 minutter siden):

Jeg skjønner det ikke er enkelt, men tenker at han absolutt må få seg sitt eget sted å bo. Det gir ingen mening i at han skal få soverommet til deg og samboer, det er faktisk ikke til hans beste.

Som flere andre sier er fastlegen antakelig rett sted å begynne. Du bør nok være med og stille krav på hans vegne, slik andre har skissert. Så lenge du lar ham bli boende vil det jo ikke skje noen endring, og det er ille ikke bare for deg og samboer, men også for ham.

Enig med deg at dette er ille og vondt for han selv. Han er nødt å lære seg å ta ansvar og å få hjelp rundt problemene.  

Fikk høre av en i familien at det ikke var rett at faren tar ansvar alene, men jeg har hatt lite muligheter til å gi sønnen bosted og hjelp pga økonomi. Men det som vi må gjøre nå er å prøve å få han til å prate med lege og nav om mer støtte.  Han må også samarbeide. Det er der han svikter mye. Han vil ikke samarbeide. Men han er nødt. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke rart sønnen sin er deprimert når han går hjemme hele dagene! Har han venner, hobbyer eller går han kun hjemme? Med mindre han er veldig syk og ikke en gang klarer å ha venner eller fritidsaktiviteter så må han ut i jobb! Jo lenger man er borte jo vanskeligere blir det å få han ut i jobb også. Jeg anbefaler deg å sette deg ned sammen med han å hjelpe han å søke eventuelt ta kontakt med nav for at de skal hjelpe han. 

Har ikke lest alle innleggene. 

Anonymkode: b9d3f...a5e

Han er ikke samarbeidsvillig om å verken jobbe eller søke jobb.  Det er veldig vanskelig for meg å sitte meg ned med han for han bor hos faren og han vil kun treffes iblant på kafe. 

Han hadde drukket en ny 0.5 liter vodka i kveld. :( . Faren fortalte det så nå har han blitt nærmest rusavhengig itillegg til alt annet som han sliter med. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Men  faren holder meg oppdatert og jeg kommer til å nekte å hjelpe han med regninger inntil han viser samarbeid og tar meg med i prosess der vi må til lege og nav å spørre om behandlingsopplegg og hva som kan gjøres i denne situasjonen.  Det er veldig trist 😢 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (10 timer siden):

Du kan ikke forvente at din samboer er villig til å være med på noe sånt. 

Jeg tror heller ikke det er til din sønns beste at du og faren fortsetter å la ham leve som han gjør. Han trenger å flytte hjemmefra. 

Dette er jeg helt enig med deg i. Det er forståelig at far er sliten og lei, men det er en ekstremt dårlig løsning å overføre ansvaret til mor. Ansvaret synes å ligge på offentlig helsevern, selv om det nok føles vondt for mor og far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Han er ikke samarbeidsvillig om å verken jobbe eller søke jobb.  Det er veldig vanskelig for meg å sitte meg ned med han for han bor hos faren og han vil kun treffes iblant på kafe. 

Han hadde drukket en ny 0.5 liter vodka i kveld. :( . Faren fortalte det så nå har han blitt nærmest rusavhengig itillegg til alt annet som han sliter med. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Men  faren holder meg oppdatert og jeg kommer til å nekte å hjelpe han med regninger inntil han viser samarbeid og tar meg med i prosess der vi må til lege og nav å spørre om behandlingsopplegg og hva som kan gjøres i denne situasjonen.  Det er veldig trist 😢 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette og betale regningene hans.

Anonymkode: 0e455...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kayia skrev (31 minutter siden):

Dette er jeg helt enig med deg i. Det er forståelig at far er sliten og lei, men det er en ekstremt dårlig løsning å overføre ansvaret til mor. Ansvaret synes å ligge på offentlig helsevern, selv om det nok føles vondt for mor og far. 

Det er få ting som er tristere - og mindre konstruktivt - enn at unge får lov til å fortsette på den måten trådstarters sønn har holdt på i flere år nå. Her er det vel to foreldre som i mange år har latt dette pågå. Jeg hadde ikke vært villig til å dekke kostnader for en destruktiv livsstil  Jeg kan være villig til å bidra med å løse økonomiske problemer for unge voksne, under forutsetning av at den unge voksne jobber hardt med å få livet sitt på rett kjøl. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, for å få livet sitt på rett kjøl må man også ha god psykisk helse, noe denne sønnen ikke virker å ha. Han har prøvd ADHD medisiner og AD uten hell. Han går til psykolog men har ikke fått noen diagnoser eller noen form for bedring eller hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser svart ut dette om ingen tar grep. 23 år gammel flytter man for seg selv. Mange borettslagorganisasjoner har ungdomsboliger som er mulig å få raskere om man har problemer. 
Jeg flyttet inn i en slik bolig da jeg var 20. Det var dårlig økonomi, men det er bedre enn å flytte inn i en liten 2 roms.

Anonymkode: dd1f9...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ser svart ut dette om ingen tar grep. 23 år gammel flytter man for seg selv. Mange borettslagorganisasjoner har ungdomsboliger som er mulig å få raskere om man har problemer. 
Jeg flyttet inn i en slik bolig da jeg var 20. Det var dårlig økonomi, men det er bedre enn å flytte inn i en liten 2 roms.

Anonymkode: dd1f9...a19

Med to voksne skulle det avsluttes med.

Anonymkode: dd1f9...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (12 timer siden):

Vel, for å få livet sitt på rett kjøl må man også ha god psykisk helse, noe denne sønnen ikke virker å ha. Han har prøvd ADHD medisiner og AD uten hell. Han går til psykolog men har ikke fått noen diagnoser eller noen form for bedring eller hjelp?

Ja dette har vært vanskelig. Dette har pågått i mange år. Men vi har forsøkt å få han i dialog,  og å hjelpe han. Han har gått til psykolog, men han slutter å gå dit innimellom fordi han sier at han ikke får hjelp. Han har prøvd ulike medisiner. Vi har gitt han penger til regninger for å unngå inkasso pluss for å unngå ytterligere enda verre tilstand. Jeg har sendt bekymringsmelding til legen hans to ganger før, men vurderer i dag å sende en ny  

Jeg er fortvilt fordi jeg bor i en annen bolig og klarer ikke å oppnå særlig kontakt med han. 

Det er ikke lett å vite hva vi skal gjøre. Men tenker på å sende en ny bekymringsmelding til legen hans / og stoppe å hjelpe han med regninger. 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Du gjør han en bjørnetjeneste ved å fortsette og betale regningene hans.

Anonymkode: 0e455...f09

Jeg stopper med det. Men jeg har vært redd for selvmordsfare osv . 

Anonymkode: cbf3d...7ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...