Gå til innhold

Eldreomsorg og helsehus :(

Anbefalte innlegg

Da jeg var ung og tok vakter på aldershjem, matet vi de eldre som ikke spiste selv. Slik er det ikke lenger. Min far er nå på helsehus og det går nok mot slutten. 

Min far har hatt skrøpelig helse lenge. I høst ramlet han og brakk lårhalsen.Siden har han hatt urinveisinfeksjon, corona, lungebetennelse og ny urinveisinnfeksjon.Han har havnet i delir hver gang han har fått en innfeksjon. Hver gang har han sånn noen lunde kommet seg på beina og gått litt rundt i huset hjemme med rullator mellom stue og toalett, stue og kjøkken. Han har vilje til å leve og min mor har vært fantastisk med han og bidratt til å holde liv i han vil jeg nesten påstå, selv om hun ikke er sprek selv heller. 

Nå ser det dårlig ut. Han havnet på sykehus med lungebetennelse , ble behandlet et par dager og sendt rett ut til helsehus igjen. Full av delir.  En annen gang ble han sendt hjem til min mor med sykehusklær og bleie på . Etter noen dager på helsehuset nå,  begynte de å gi han morfin . Han kom ut av delir når de begynte med morfin.  Min mor ble innkalt til legen . Legen ga beskjed om at hun har en veldig syk mann. Legen sa også at hun hadde spurt min far om han hadde tatt de nødvendige samtalene med familien før han dør ? Min mor ble sjokkert . - Sa du det til han ? - Det er ikke det som et vårt fokus. Vi sier til han at han skal bli frisk. Min far forsto plutselig at han skulle dø, så han la seg ned for å dø og forstår ikke hvorfor prosessen tar så lang tid ? 

På helsehuset setter de maten på bordet til han og går ut igjen. Han ligger i morfinrus og spiser ikke. Tror ikke han ser at maten står der en gang. Men både i går og i dag har han spist når vi har matet han . - Dette var godt har han sagt. - Kanskje jeg lever et par dager til nå, slik som dere forer meg, fleipet han med et lite smil og glimt i øyet. Det var så godt å se at han var litt tilbake en liten stund. 

Pleierne sier til oss at de ikke har lov til å mate han. Tenk at det er sånn på helsehus i Norge. Tenker spesielt på de som ikke har pårørende. De vil sulte i hjel. 

Vi er ikke dummere enn at vi forstår at det uansett går mot slutten nå, men han skal i hvert fall få mat , så lenge han har lyst på mat og jeg skal være med min mor til helsehuset flere ganger daglig. Jeg har hjemmekontor hos min mor nå. Har en avtale med sjefen om at jeg blir litt av og på. 

Eldreomsorg har vært mye diskutert i det siste. Jeg forstår nå hvorfor. 

Anonymkode: 45143...b96

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471139-eldreomsorg-og-helsehus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pleierne sier til oss at de ikke har lov til å mate han. Tenk at det er sånn på helsehus i Norge. Tenker spesielt på de som ikke har pårørende. De vil sulte i hjel. 

At de ikke har lov til å mate ham kan umulig stemme, det høres helt vanvittig ut.

Lillemus skrev (5 minutter siden):

At de ikke har lov til å mate ham kan umulig stemme, det høres helt vanvittig ut.

Det er det de sier når vi spør om de ikke kan gjøre det. Vi har ikke lov til å presse på, sier de.Så sier de også at de er redde for st han skal sette maten i halsen.  Men vi opplever at vi ikke trenger å presse på. Han vil spise. Han er bare veldig sløv og svak, så vi må være veldig tålmodige. Han tygger maten og setter ikke fast. I kveld tok vi med et beger med skjokoladepudding med krem til han også til dessert, for det vet vi han liker. Da klarte han å holde skjeen selv til og med og han spiste alt. Etterpå sa han : Dere kan gjerne ta med 10 sånne. 

Man må være til stede mens han spiser, for han kan plutselig sovne mens han spiser. Han er jo nå i en tilstand hvor han ligger i en døs hele døgnet. Pleierne gjør ikke dette. De setter bare fra seg maten og går ut igjen. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er det de sier når vi spør om de ikke kan gjøre det. Vi har ikke lov til å presse på, sier de.Så sier de også at de er redde for st han skal sette maten i halsen.  Men vi opplever at vi ikke trenger å presse på. Han vil spise. Han er bare veldig sløv og svak, så vi må være veldig tålmodige. Han tygger maten og setter ikke fast. I kveld tok vi med et beger med skjokoladepudding med krem til han også til dessert, for det vet vi han liker. Da klarte han å holde skjeen selv til og med og han spiste alt. Etterpå sa han : Dere kan gjerne ta med 10 sånne. 

Man må være til stede mens han spiser, for han kan plutselig sovne mens han spiser. Han er jo nå i en tilstand hvor han ligger i en døs hele døgnet. Pleierne gjør ikke dette. De setter bare fra seg maten og går ut igjen. 

Uff, det er jo bare tragisk at de ikke kan ta seg tid til å passe på at han får i seg mat. At de ikke har lov til å presse i ham mat er nok riktig, men det betyr jo ikke at de ikke skal hjelpe ham å spise. Kan dere ta dette med ledelsen på helsehuset?

Lillemus skrev (2 minutter siden):

Uff, det er jo bare tragisk at de ikke kan ta seg tid til å passe på at han får i seg mat. At de ikke har lov til å presse i ham mat er nok riktig, men det betyr jo ikke at de ikke skal hjelpe ham å spise. Kan dere ta dette med ledelsen på helsehuset?

Det kan vi sikkert, men nå har vi bestemt oss for å ta over dette. Det er heldigvis kort avstand mellom helsehuset og hjemmet deres. 

Men ja, det er tragisk at man ikke skal kunne føle seg trygg på at de eldre får den omsorgen de har behov for på helsehus. 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da jeg var ung og tok vakter på aldershjem, matet vi de eldre som ikke spiste selv. Slik er det ikke lenger. Min far er nå på helsehus og det går nok mot slutten. 

Min far har hatt skrøpelig helse lenge. I høst ramlet han og brakk lårhalsen.Siden har han hatt urinveisinfeksjon, corona, lungebetennelse og ny urinveisinnfeksjon.Han har havnet i delir hver gang han har fått en innfeksjon. Hver gang har han sånn noen lunde kommet seg på beina og gått litt rundt i huset hjemme med rullator mellom stue og toalett, stue og kjøkken. Han har vilje til å leve og min mor har vært fantastisk med han og bidratt til å holde liv i han vil jeg nesten påstå, selv om hun ikke er sprek selv heller. 

Nå ser det dårlig ut. Han havnet på sykehus med lungebetennelse , ble behandlet et par dager og sendt rett ut til helsehus igjen. Full av delir.  En annen gang ble han sendt hjem til min mor med sykehusklær og bleie på . Etter noen dager på helsehuset nå,  begynte de å gi han morfin . Han kom ut av delir når de begynte med morfin.  Min mor ble innkalt til legen . Legen ga beskjed om at hun har en veldig syk mann. Legen sa også at hun hadde spurt min far om han hadde tatt de nødvendige samtalene med familien før han dør ? Min mor ble sjokkert . - Sa du det til han ? - Det er ikke det som et vårt fokus. Vi sier til han at han skal bli frisk. Min far forsto plutselig at han skulle dø, så han la seg ned for å dø og forstår ikke hvorfor prosessen tar så lang tid ? 

På helsehuset setter de maten på bordet til han og går ut igjen. Han ligger i morfinrus og spiser ikke. Tror ikke han ser at maten står der en gang. Men både i går og i dag har han spist når vi har matet han . - Dette var godt har han sagt. - Kanskje jeg lever et par dager til nå, slik som dere forer meg, fleipet han med et lite smil og glimt i øyet. Det var så godt å se at han var litt tilbake en liten stund. 

Vi er ikke dummere enn at vi forstår at det uansett går mot slutten nå, men han skal i hvert fall få mat , så lenge han har lyst på mat og jeg skal være med min mor til helsehuset flere ganger daglig. Jeg har hjemmekontor hos min mor nå. Har en avtale med sjefen om at jeg blir litt av og på. 

Jeg blir opprørt av å lese om den dårlige omsorgen som tilbys mange. 

Forøvrig har jeg sett et par tilfeller av at sykehjemsleger prematurt mener at pasienter skal få dø kjappest mulig. Det kan bli ganske stygt noen ganger. God palliativ omsorg er dessverre mangelvare mange steder. Det er stor forskjell på å presse pasienter til å spise og det å legge til rette for at de får spise om de ønsker det. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette vitner om stor kunnskapsmangel og det virker svært kynisk. Når en pasient ikke spiser må de finne ut grunnen til det, for så å sette inn rette tiltak som kan gjøre at pasienten vil spise.  Og her virker det som de ikke gidder å gi han mat, og skylder på han ikke vil spise. En stor skam. 

Anonymkode: 0220f...726

Det er ikke til å tro at dere opplever det, Det skal ikke være sånn! Jeg blir ordentlig opprørt og sint og lei meg over det du forteller. Så bra at du og din mor har mulighet til å hjelpe ham med maten - forferdelig for de som ikke har pårørende nærme. Vi har jo svigermor langt borte, og dersom hun kommer på sykehjem, vil vi være helt avhengig av personalet der til hverdags.

påskelilje skrev (28 minutter siden):

Det er ikke til å tro at dere opplever det, Det skal ikke være sånn! Jeg blir ordentlig opprørt og sint og lei meg over det du forteller. Så bra at du og din mor har mulighet til å hjelpe ham med maten - forferdelig for de som ikke har pårørende nærme. Vi har jo svigermor langt borte, og dersom hun kommer på sykehjem, vil vi være helt avhengig av personalet der til hverdags.

Det må stilles mye høyrere krav til ledere. Det finnes ledere på sykehjem som ikke tør å gi ekstravakter en gang til svært dyktige sykepleiere, fordi de er redd de skal si fra om det som ikke er bra. De velger de som ikke sier noe fra selv om de ikke har utdannelse.  Sykepleiere de ikke liker risikerer å bli mobbet ut av jobben. Det er her det må gjøres noe. Jeg hadde aldri akspetert at noen behandlet mine nærmeste på den måten innsender skriver, jeg hadde blitt rasende. Flere ledere bør ta sin hatt og gå. 

Det er nok feil slik jeg skrev at han kom ut av delir pga morfin. Meldet litt med datteren nå som selv jobber som lege på samme sykehus som han har vært på og er i denne situasjonen ofte. Hun skriver hun er oppgitt av hele helsevesenet og kaller det latskap at de ikke mater han. Hun mener han er ute av delir fordi infeksjonen er bekjempet. Hun skjønner at legen ser på han som døende, men så lenge han er klar i hodet og spiser, må de endre holdning. Det er ikke umulig at han klarer seg denne gangen også. 

Hun har ikke sett han på noen dager, så tror dessverre hun tar feil i det siste. 

Men vi skal bort dit nå og prøve få i han mat. 

Helsehusene har altfor dårlige pasienter, de er beregnet på folk med større muligheter for relativt rask bedring enn de som de nå stort sett får inn. Dessverre virker det også som at de ikke har vilje eller evne til å tilpasse seg de faktiske forhold. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Legen sa også at hun hadde spurt min far om han hadde tatt de nødvendige samtalene med familien før han dør ?

Merkelig. Begge mine foreldre oppholdt seg i perioder på helsehus i siste fase av livet, uten at dette noen gang var tema. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Pleierne sier til oss at de ikke har lov til å mate han.

Det er nok mulig at de ikke har lov til å presse mat på noen som ikke vil spise (noe som ikke er helt uvanlig når livet går mot slutten og allmenntilstanden blir veldig dårlig), men jeg garanterer at det ikke er forbudt å hjelpe en pasient med å få i seg mat så lenge hen ønsker det. Hvis de får inn et trafikkoffer som er 60 år yngre enn faren din og må mellomlande på helsehus i påvente av rehabiliteringsplass, tenker jeg nok de sørger for at hen får mat selv om skader i armer / hender gjør det umulig å spise selv. 

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hun mener han er ute av delir fordi infeksjonen er bekjempet.

Hva mener hun om at de fortsetter å gi morfin (og eventuelt dosering), har han såpass store smerter at det er nødvendig? Man blir ikke noe mer våken og selvhjulpen av det - men han skal selvsagt slippe å ha det vondt. 

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis de er redde for at han skal sette mat i halsen må de se til at han sitter riktig og får mat som han greier å svelge. Hvis han ikke vil ha mat må de finne ut grunnen til det. De som jobber der er neppe kompetente i sin jobb, når pasienten spiser når dere mater han. De er en fare for pasientens liv og helse og burde ikke fått jobbet der. 

Vi må nok innse at legene på noen områder har bedre kompetanse enn oss. Vi var der en tur nå og det var ikke vellykket. Legen hadde vært der før oss og gitt han medisiner i følge sykepleier. Hun sa ikke hva slags medisiner, men han hadde vært urolig i natt , så tipper det var noe beroligende. Han var ikke kontaktbar og moren min prøvde å vekke han å gi han mat. Det var helt feil i dag og jeg måtte stoppe maset hennes.  Hun nekter å gi opp, så jeg må prøve å få henne til å innse realitetene også. Det er ikke mer håp og han har det best når han får fred. Så kan han heller få mat når han ønsker det selv. 

Huff, dette er trist, men livets gang 😥

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi må nok innse at legene på noen områder har bedre kompetanse enn oss. Vi var der en tur nå og det var ikke vellykket. Legen hadde vært der før oss og gitt han medisiner i følge sykepleier. Hun sa ikke hva slags medisiner, men han hadde vært urolig i natt , så tipper det var noe beroligende. Han var ikke kontaktbar og moren min prøvde å vekke han å gi han mat. Det var helt feil i dag og jeg måtte stoppe maset hennes.  Hun nekter å gi opp, så jeg må prøve å få henne til å innse realitetene også. Det er ikke mer håp og han har det best når han får fred. Så kan han heller få mat når han ønsker det selv. 

Så vondt for moren din, som sikkert ønsker å få ha han hjem igjen. De er da forpliktet å gjøre sitt beste for han. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var i samme situasjon med min svigerfar like før jeg, vet er uendelig trist, men som du sier så er det livets gang. Sender deg varme tanker. ❤️ 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, det er trist, men som du sier, er livets gang.   Sender varme tanker❤️

Min mor døde nå i januar og min far for seks år siden.  De var på samme sykehjem og jeg var storfornøyd med omsorgen.  De fikk ikke mat de aller siste dagene og ingen av oss tenkte at det var nødvendig.  Begge to var klare for å dø og hvis de skulle ha fått ernæring ville det ha blitt intranevøst.  Det ville vi ha satt oss imot.  

Dette er livets gang og jeg håper at jeg slipper alle sykdommene og funksjonshemningene de slet med de siste årene.  Jeg står på terskelen til alderdommen og vet ikke hva jeg tenker om det.

Jeg sender deg varme tanker og husk at du ikke er alene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...