Gå til innhold

Eldreomsorg og helsehus :(

Anbefalte innlegg

Savannah skrev (16 minutter siden):

Min mor døde nå i januar og min far for seks år siden.  De var på samme sykehjem og jeg var storfornøyd med omsorgen.  De fikk ikke mat de aller siste dagene og ingen av oss tenkte at det var nødvendig.  Begge to var klare for å dø og hvis de skulle ha fått ernæring ville det ha blitt intranevøst.  Det ville vi ha satt oss imot.  

Dette er livets gang og jeg håper at jeg slipper alle sykdommene og funksjonshemningene de slet med de siste årene.  Jeg står på terskelen til alderdommen og vet ikke hva jeg tenker om det.

Jeg sender deg varme tanker og husk at du ikke er alene.

Blir noe annet når pasienten og pårørende er enige i at det nå går mot slutten, når de er så gamle og syke.  Men her var det en pasient som spiste godt når pårørende kom. Kona ønsket han skulle spise også i dag. Virket ikke som pasienten hadde noe ønske om å dø heller. Da mener jeg sykehuset er forpliktet til å gi så god behandling som mulig for å se om de kan overleve. 

Anonymkode: 0220f...726

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi må nok innse at legene på noen områder har bedre kompetanse enn oss. Vi var der en tur nå og det var ikke vellykket. Legen hadde vært der før oss og gitt han medisiner i følge sykepleier. Hun sa ikke hva slags medisiner, men han hadde vært urolig i natt , så tipper det var noe beroligende. Han var ikke kontaktbar og moren min prøvde å vekke han å gi han mat. Det var helt feil i dag og jeg måtte stoppe maset hennes.  Hun nekter å gi opp, så jeg må prøve å få henne til å innse realitetene også. Det er ikke mer håp og han har det best når han får fred. Så kan han heller få mat når han ønsker det selv. 

Huff, dette er trist, men livets gang 😥

Anonymkode: 45143...b96

De skal være veldig forsiktig med morfin når en pasient har nedsatt lungefunksjon. Skummelt å gi det da. 

Anonymkode: 0220f...726

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han var ikke kontaktbar og moren min prøvde å vekke han å gi han mat. Det var helt feil i dag og jeg måtte stoppe maset hennes.  Hun nekter å gi opp, så jeg må prøve å få henne til å innse realitetene også. Det er ikke mer håp og han har det best når han får fred. Så kan han heller få mat når han ønsker det selv. 

Det er jo noe annet å få hjelp til å spise når man er våken, enn å bli vekket når man trenger ro.

Jeg synes det er riktig å prøve å gjøre den siste tiden så behagelig som mulig, i den grad han får det med seg. Det er vemodig, men livets gang. 

Savannah skrev (21 minutter siden):

Begge to var klare for å dø og hvis de skulle ha fått ernæring ville det ha blitt intravenøst.  Det ville vi ha satt oss imot.  

Det er ikke vanlig å gi det til sykehjemspasienter i siste stadium. Ofte vil de ikke ha noe pga. problemer med å svelge eller fordi det er anstrengende på andre måter. Helsepersonell har sett denne prosessen mange ganger, men de skal ikke tvinge den fram ved å la være å hjelpe pasienter som bare trenger litt praktisk bistand. 

påskelilje skrev (33 minutter siden):

Har tenkt på deg og din far i hele dag. Håper han kan kjenne på noen gode stunder når dere kommer og er hos ham ❤️ 

Jeg forstår ingen ting av dette. På dagtid er han ikke kontaktbar og jeg tror han ikke har lenge igjen å leve når jeg ser han på dagen. 

Men jeg og et søsken var der nå i kveld og han var kvikkere i stemmen og helt med. Han kan riktignok plutselig sovne midt i samtalen og bli borte en stund for så å plutselig våkne og begynne å prate til oss igjen. Vi fikk i han 2 glass med biola. Så spurte han om pleierne hadde vært der med middag. Da var klokka nesten 23.00. 

Han har angst på natta og er urolig, så sover han på dagen. Tydelig at han har dødsangst.  Skal begynne å sitte hos han sent på kveldene nå. Han blir roligere av det. 

Må si jeg blir forvirret. Vi er ikke så glad i den legen som hadde tatt en slik dødssamtale med han. Det førte til mer angst og at han tror han skal dø hele tiden. - " I morgen lever jeg ikke " Sånn holder han på hele tiden, men han spiser og drikker og prater. I hvert fall på kvelden. 

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår ingen ting av dette. På dagtid er han ikke kontaktbar og jeg tror han ikke har lenge igjen å leve når jeg ser han på dagen. 

Men jeg og et søsken var der nå i kveld og han var kvikkere i stemmen og helt med. Han kan riktignok plutselig sovne midt i samtalen og bli borte en stund for så å plutselig våkne og begynne å prate til oss igjen. Vi fikk i han 2 glass med biola. Så spurte han om pleierne hadde vært der med middag. Da var klokka nesten 23.00. 

Han har angst på natta og er urolig, så sover han på dagen. Tydelig at han har dødsangst.  Skal begynne å sitte hos han sent på kveldene nå. Han blir roligere av det. 

Må si jeg blir forvirret. Vi er ikke så glad i den legen som hadde tatt en slik dødssamtale med han. Det førte til mer angst og at han tror han skal dø hele tiden. - " I morgen lever jeg ikke " Sånn holder han på hele tiden, men han spiser og drikker og prater. I hvert fall på kvelden. 

Jeg vet ikke noe særlig om hva som er vanlig eller ikke mht slike samtaler med beboerne/pasienter. Men det høres rart ut. Fint at du kan være mye hos ham og berolige ham ❤️ 

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvis de gir ham morfin, så er han kanskje såpass høyt dosert at han blir lite kontaktbar. 

frosken skrev (5 timer siden):

Hvis de gir ham morfin, så er han kanskje såpass høyt dosert at han blir lite kontaktbar. 

Ja, det er nok derfor. Han var mer våken i dag. Vi satt der lenge, jeg og mine søsken. Tok med forskjellig ting for å friste han med. Han valgte sjokoladepudding i dag også. Spiste nesten hele begeret og sa det var godt.Tok lang tid selvfølgelig. Han sovner mellom hver skje.

Så hørte jeg klirring av middagstallerkener og skjønte det var middagstid, men de kom ikke inn på rommet hans med noe, så nå har de visst sluttet med det også.

- Nå er det middagstid pappa. Vil du ha middag ? - Ja, kanskje det. 

Dermed gikk jeg inn på fellesstua/kjøkkenet hvor alle satt samlet og spiste rundt et bord. - Faren min kunne tenke seg litt middag. Har dere noe til han ? Dermed ser pleierne på hverandre og ser overrasket og flaue ut. 

Han spiste bare et par skjeer og orket ikke mer, men sa i hvert fall at suppa var god. 

Jeg tenker at så lenge han har glede av å smake litt, så skal han få. 

Vi snakket om det litt jeg og mine søsken i dag, at pleierne tenker at vi motarbeidet dem. Det er som om de ønsker at prosessen skal gå fort, mens vi driver og mater han og motarbeider dem. Ikke helt deres plan. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det er nok derfor. Han var mer våken i dag. Vi satt der lenge, jeg og mine søsken. Tok med forskjellig ting for å friste han med. Han valgte sjokoladepudding i dag også. Spiste nesten hele begeret og sa det var godt.Tok lang tid selvfølgelig. Han sovner mellom hver skje.

Så hørte jeg klirring av middagstallerkener og skjønte det var middagstid, men de kom ikke inn på rommet hans med noe, så nå har de visst sluttet med det også.

Dermed gikk jeg inn på fellesstua/kjøkkenet hvor alle satt samlet og spiste rundt et bord. - Faren min kunne tenke seg litt middag. Har dere noe til han ? Dermed ser pleierne på hverandre og ser overrasket og flaue ut. 

Han spiste bare et par skjeer og orket ikke mer, men sa i hvert fall at suppa var god. 

Vi snakket om det litt jeg og mine søsken i dag, at pleierne tenker at vi motarbeidet dem. Det er som om de ønsker at prosessen skal gå fort, mens vi driver og mater han og motarbeider dem. Ikke helt deres plan. 

Da faren min lå for døden så fikk han likevel tilbud om mat og drikke. Alle skjønte hvilken vei det gikk og pappa takket nei stort sett hele tiden, men de kom likevel inn til hvert måltid og spurte ham. 

Jeg synes det er rart at pleierne ikke tilbyr han noe. Greit nok at mange slutter å spise en stund før de dør, men det er ingen grunn til å overse pasienten og ikke spørre!

Dette ville jeg tatt opp med dem.

Anonymkode: 2162e...747

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Kan dere ikke ta en prat med pleierne og høre med dem hvordan de tenker? Og formidle til dem hvordan dere opplever din far ift spising?

påskelilje skrev (11 minutter siden):

Kan dere ikke ta en prat med pleierne og høre med dem hvordan de tenker? Og formidle til dem hvordan dere opplever din far ift spising?

Var der i går kveld. Han hadde fått mat, så tror de har forstått nå.  Jeg reiser hjem i helga pga jobb og må bare stole på at dette med mat vil fungere. 

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var der i går kveld. Han hadde fått mat, så tror de har forstått nå.  Jeg reiser hjem i helga pga jobb og må bare stole på at dette med mat vil fungere. 

Det var godt å høre ❤

påskelilje skrev (7 timer siden):

Det var godt å høre ❤

Takk, var innom i dag også før jeg dro hjem. I dag spiste han opp nesten all middagen. Jeg er letta, men mentalt så sliten ,så sliten. Jeg har følt meg sterkt hele tiden, men nå helt utladet. Nå skal jeg ta pause og prøve tenke på noe annet. Han er i trygge hender nå og jeg tror ikke det skjer noe de første ukene. 

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk, var innom i dag også før jeg dro hjem. I dag spiste han opp nesten all middagen. Jeg er letta, men mentalt så sliten ,så sliten. Jeg har følt meg sterkt hele tiden, men nå helt utladet. Nå skal jeg ta pause og prøve tenke på noe annet. Han er i trygge hender nå og jeg tror ikke det skjer noe de første ukene. 

Man blir innmari sliten av å være i beredskap i en uoversiktlig situasjon. Håper du får anledning til å ta det rolig i morgen:-)

Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Nå er det over 😪❤ Det er tungt og trist, men er takknemlig for at jeg hadde den varmeste og fineste pappaen i hele verden ❤ Jeg har vært heldig. 

Kondolerer❤️

Anonymkode: 72ef0...afd

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...