AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Jeg skal snart starte adhd-utredning. Tror det også vil være en nevropsykolog inn i bildet. Hvilken tester får jeg? Vil de intelligens-teste meg også? Kan du @kupton fortelle meg hvordan en slik utredning foregår og hvilke skjema må en fylle ut? Dere andre som har vært gjennom adhd-utredning, hva er deres erfaringer? Anonymkode: 2804f...940 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal snart starte adhd-utredning. Tror det også vil være en nevropsykolog inn i bildet. Hvilken tester får jeg? Vil de intelligens-teste meg også? Kan du @kupton fortelle meg hvordan en slik utredning foregår og hvilke skjema må en fylle ut? Dere andre som har vært gjennom adhd-utredning, hva er deres erfaringer? Anonymkode: 2804f...940 Litt vanskelig å forklare. Ikke direkte IQ test, men de får vel et visst bilde av hva man er god og dårlig på. Jeg var først hos psykolog som henviste meg til nevropsykolog som testa meg generelt, ikke bare med tanke på ADHD. Så ble jeg henvist videre til en annen psykolog og nevropsykolog for ADHD spesifikt. Jeg mener jeg ble testet på hukommelse, impulskontroll, reaksjonstid på ADHD utredning. Prata en del med psykologen og svarte på spørsmål og skjemaen. Anonymkode: 843bc...772 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4146956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan du @kupton fortelle meg hvordan en slik utredning foregår og hvilke skjema må en fylle ut? Du får den beste og sikreste utredning ved å møte med blanke ark og svare på de spørsmål du får. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4146957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skogbrann Skrevet 10. februar 2023 Del Skrevet 10. februar 2023 Vil tro ADHD-utredninger varierer ut ifra både hva utredende behandler er vant til eller foretrekker og hva pasienten fremstår med behov for. Hos noen er diagnosen mer uklar også, som trolig vil føre til et behov for videre eller mer testing. Jeg fylte ut et kartleggingsskjema om symptomene jeg hadde i barndommen og symptomene jeg slet med på daværende tidspunkt. Jeg pratet også fritt om symptomene jeg hadde, og ble stilt spørsmål som symptomene mine. Jeg ble ikke utredet med standard utredningsverktøy/intervju, men ble stilt en del spørsmål likevel. Pårørende måtte også fylle ut et skjema og bli med på en time slik at tilstedeværelsen av ADHD-symptomer i barndommen ble tilstrekkelig bekreftet. Jeg måtte ikke gjennom nevropsykologiske tester, evnetest eller lignende men det er en del som må gjennom slike tester. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4146985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 Del Skrevet 16. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 10.2.2023 den 11.28): Litt vanskelig å forklare. Ikke direkte IQ test, men de får vel et visst bilde av hva man er god og dårlig på. Jeg var først hos psykolog som henviste meg til nevropsykolog som testa meg generelt, ikke bare med tanke på ADHD. Så ble jeg henvist videre til en annen psykolog og nevropsykolog for ADHD spesifikt. Jeg mener jeg ble testet på hukommelse, impulskontroll, reaksjonstid på ADHD utredning. Prata en del med psykologen og svarte på spørsmål og skjemaen. Anonymkode: 843bc...772 Hvordan var testene lagt opp? Var det på PC eller spørreskjema? Fikk du diagnosen og hva var avgjørende for at du fikk/ikke fikk den? Bra ikke direkte iq test, det gjør meg nervøs. Anonymkode: 2804f...940 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4148033 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 Del Skrevet 16. februar 2023 skogbrann skrev (På 10.2.2023 den 16.40): Vil tro ADHD-utredninger varierer ut ifra både hva utredende behandler er vant til eller foretrekker og hva pasienten fremstår med behov for. Hos noen er diagnosen mer uklar også, som trolig vil føre til et behov for videre eller mer testing. Jeg fylte ut et kartleggingsskjema om symptomene jeg hadde i barndommen og symptomene jeg slet med på daværende tidspunkt. Jeg pratet også fritt om symptomene jeg hadde, og ble stilt spørsmål som symptomene mine. Jeg ble ikke utredet med standard utredningsverktøy/intervju, men ble stilt en del spørsmål likevel. Pårørende måtte også fylle ut et skjema og bli med på en time slik at tilstedeværelsen av ADHD-symptomer i barndommen ble tilstrekkelig bekreftet. Jeg måtte ikke gjennom nevropsykologiske tester, evnetest eller lignende men det er en del som må gjennom slike tester. Jeg skal gjennom nevropsykolog test og det gjør meg nervøs. Føler at det er en del ting jeg er treig på, men antar det er bra å finne ut hva som er hva..jeg har vært gjennom andre skjemaer, det er denne nevropsykologiske testene som står igjen.. Anonymkode: 2804f...940 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4148035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2023 Del Skrevet 16. februar 2023 kupton skrev (På 10.2.2023 den 11.30): Du får den beste og sikreste utredning ved å møte med blanke ark og svare på de spørsmål du får. Ja antar det, men er nervøs. Anonymkode: 2804f...940 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4148037 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Jeg ble henvist til nevropsykolog i det offentlige. Det var ca 6mnd venteliste. Han var kun opptatt av hvordan livet mitt hadde utartet seg kronologisk, med studier og jobb. Deretter tok jeg noen tester (huske oppramsede ord, tegne former jeg husket å bli vist, finmotorikk med høyre og venstre hånd, hvor utholdende konsentrasjon var; 14 min med å trykke på space på alle bokstaver unntatt X, allmennkunnskaps quiz? Og hvor raskt jeg leste riktig ord (farge) når ordet hadde en annen farge). Han stoppet meg underveis og han mente det ikke var nødvendig med symptomkartlegging knyttet til adhd, da jeg ikke kunne ha det pga gode karakterer og fullført Bachelor. Han var ikke interessert i å høre om de 6 andre i nær familie som har adhd, at jeg berget meg gjennom vgs på tross av 40% fravær og at jeg kom meg gjennom Bachelor på tross av at jeg leverte gruppeoppgaven inn etter fristen.. Han vektla også testen der jeg skal holde fokus i 14 min ved å trykk space på alle bokstaver forutenom x.. Og han sa at denne alene kunne angi om man hadde adhd og lærevansker eller ikke. Og siden jeg scoret middels på oppmerksomhet her så kunne jrg ikke ha det. Nå har ikke jeg lærevansker da jeg elsker å lære nye ting hele tiden..og slike tester som det der, samt IQ-tester og puzzles driver jeg med på mobilen hele tiden når jeg går igjennom tankekjøret mitt.. Veldig uheldig for meg at jeg bruker det for å stresse ned. Nå har jeg lært da at jeg fikk en litt urettferdig utredning, og at disse testene aldri skal vektlegges i en diagnose, det er kun symptomkartlegging og intervju som er godkjent som verktøy for å diagnostisere, og testene kan supplere informasjon. Ble i senere tid tatt inn på dps utelukkende for å utrede symptomene mine. Og fikk da beskjed om at denne nevropsykologen aldri brukes i adhd-utredning, men til hjerneskadeutredning hos dem. Hva nå enn det betyr. Anonymkode: 152a6...437 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4148996 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 9.34): Hvordan var testene lagt opp? Var det på PC eller spørreskjema? Fikk du diagnosen og hva var avgjørende for at du fikk/ikke fikk den? Bra ikke direkte iq test, det gjør meg nervøs. Anonymkode: 2804f...940 Den første nevropsykologiske testen som ikke var ADHD spesifikk foregikk annerledes en den som var spesielt rettet mot ADHD. Jeg fikk ADHD diagnose. Jeg har også annen diagnose med overlappende symptomer. Så min utredning trenger ikke være typisk. Du har ikke noe å være nervøs for. Og IQ har ikke noe å gjøre med om du har ADHD eller ikke. Som Kupton skriver, så bare møt opp med blanke ark. Anonymkode: 843bc...772 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4149069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kashmir- Skrevet 20. februar 2023 Del Skrevet 20. februar 2023 AnonymBruker skrev (På 16.2.2023 den 9.36): Jeg skal gjennom nevropsykolog test og det gjør meg nervøs. Føler at det er en del ting jeg er treig på, men antar det er bra å finne ut hva som er hva..jeg har vært gjennom andre skjemaer, det er denne nevropsykologiske testene som står igjen.. Anonymkode: 2804f...940 Ta det helt med ro. Det er ikke iq de skal teste 🙂 det som blir testet er konsentrasjon i stor grad, impulskontroll og tålmodighet. At du nettopp er nervøs for iq- test og måten du formulerer deg på tyder på at det ikke er noe i veien med intelligensen din. Det er ikke en garanti, mer sannsynlig 🙂 Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471160-adhd-utredning-lurer-p%C3%A5-en-del-ting/#findComment-4149070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.