Gå til innhold

Kan noen skrive litt info om disse antipsykotika?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg skrev et sånt innlegg om sovemedisiner og vurderte det samme om antipsykotika. Det er imidlertid noen grunner til at jeg ikke har gjort det, blant annet at brukerne ofte er i en mer påvirkbar og sårbar situasjon. I tillegg har antipsykotika ofte en annen virkemåte etter hvert som dosene øker. Jeg ønsker ikke å påvirke noen til å gjøre endringer på egen hånd.

ISW skrev (7 minutter siden):

Jeg skrev et sånt innlegg om sovemedisiner og vurderte det samme om antipsykotika. Det er imidlertid noen grunner til at jeg ikke har gjort det, blant annet at brukerne ofte er i en mer påvirkbar og sårbar situasjon. I tillegg har antipsykotika ofte en annen virkemåte etter hvert som dosene øker. Jeg ønsker ikke å påvirke noen til å gjøre endringer på egen hånd.

Ok, men går det ikke ann å skrive litt generelt

F. Eks sånn 

Abilify. Angst: lav virkning. Antidepressiv: moderat 

Solian angst: høy virkning

Anonymkode: eb7be...071

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, men går det ikke ann å skrive litt generelt

F. Eks sånn 

Abilify. Angst: lav virkning. Antidepressiv: moderat 

Solian angst: høy virkning

Problemet er at antipsykotika er medisiner med mange ansikter. I lave doser er de typisk aktiverende, mens i høye doser kan de være til dels enormt dempende. Dette gjelder både Fluanxol, Cisordinol, Solian og Latuda. 

Abilify er litt spesiell. Den er hhv aktiverende eller dempende ut fra hvordan grunntilstanden er. Ved en depresjon aktiverer den typisk. Ved en psykose demper den.

ISW skrev (6 minutter siden):

Problemet er at antipsykotika er medisiner med mange ansikter. I lave doser er de typisk aktiverende, mens i høye doser kan de være til dels enormt dempende. Dette gjelder både Fluanxol, Cisordinol, Solian og Latuda. 

Abilify er litt spesiell. Den er hhv aktiverende eller dempende ut fra hvordan grunntilstanden er. Ved en depresjon aktiverer den typisk. Ved en psykose demper den.

Da blir jo valget helt umulig å ta. Jeg må finne ut hvilken medisin jeg vil begynne på innen neste uke. Og akkurat nå skjønner jeg ingenting av forskjellene så det blir jo bare helt tilfeldig da? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da blir jo valget helt umulig å ta. Jeg må finne ut hvilken medisin jeg vil begynne på innen neste uke. Og akkurat nå skjønner jeg ingenting av forskjellene så det blir jo bare helt tilfeldig da? 

Jeg ville ikke valgt fluanxol eller cicotdinol da dette er gamle medisiner med nevrologiske bivirkninger. Solian regnes som en veldig god medisin. Jeg fikk den noen uker og av de jeg har prøvd som er ganske mange regner jeg bare zyprexa som bedre.

Hva skal du ta det for?

Anonymkode: 3f8a5...8c8

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke valgt fluanxol eller cicotdinol da dette er gamle medisiner med nevrologiske bivirkninger. Solian regnes som en veldig god medisin. Jeg fikk den noen uker og av de jeg har prøvd som er ganske mange regner jeg bare zyprexa som bedre.

Hva skal du ta det for?

For psykosesymptomer, angst og depresjon

UtakknemligDiva
ISW skrev (38 minutter siden):

Hadde vært litt spennende å bare prøve for min del. For å kjenne hvordan jeg responderer på de forskjellige medisiner. 
Men man må kanskje ha psykosediagnose for å få disse? Jeg vet heller ikke om jeg har depresjon på ordentlig eller om den bare er situasjonsbetinget.

ISW skrev (57 minutter siden):

Første gang jeg brukte Abilify så fikk jeg bivirkninger i form av rastløshet, mens andre gangen jeg prøvde så ble jeg bare veldig trøtt. Har det noe med aktivering/demping å gjøre?

Cesium skrev (3 minutter siden):

Første gang jeg brukte Abilify så fikk jeg bivirkninger i form av rastløshet, mens andre gangen jeg prøvde så ble jeg bare veldig trøtt. Har det noe med aktivering/demping å gjøre?

Var den bra mot psykosesymptomer da? Hvor lenge gikk du på den? 

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Solian er veldig god på psykose. Abilify tror jeg regnes som den som demper psykose minst.

Har du forsøkt noen andre medisiner da?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruker abilify og cipralex. For meg virker abilify godt på psykose og cipralex på angst og depresjon. Cipralex tar ikke bort all angst, men mye.

Annonse

emilie321 skrev (3 minutter siden):

Bruker abilify og cipralex. For meg virker abilify godt på psykose og cipralex på angst og depresjon. Cipralex tar ikke bort all angst, men mye.

Fikk du rykninger i beina? 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva med Latuda? 

Har prøvd Latuda en stund nå, men er ikke fornøyd. Den la seg som en tåke rundt hjernen min og jeg orket ikke lenger å bruke den. Sluttet her om dagen. 

Anonymkode: 543e9...ab5

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...