Gå til innhold

Rxulti


Marye

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg bruker Seroquel i perioder (BPII, blandede episoder), Imovane i kortere perioder, og begge deler gir meg mer rastløse ben enn jeg har uten. Imovane har jeg i grunnen gitt opp, for selv om jeg sovner godt, våkner jeg opp etter halvannen time, og deretter er det bare rastløse ben-surr resten av natten. Tar stort sett både Paracet og Ibux i søvnløse perioder i håp om at det gjør følelsen i bena bedre, men tror ikke jeg har annet enn høyst placeboeffekt. Rimelig oppgitt, så om Rxulti funker uten å gi de samme bivirkningene, gi beskjed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Jeg spurte psykiater om å prøve rxulti da den kom. Han hadde ikke engang hørt om den. Men basert på navnet på virkestoffet mente han det måtte være nærliggende at det slektet på abilify. Ikke så mange som bruker den virker det som.

 

Står på Wikipedia at de er designet for blant annet å gi mindre restlessness.

 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brexpiprazole

 

 

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2

Brexpiprazole, sold under the brand name Rexulti among others, is an atypical antipsychotic. It is a dopamine D2 receptorpartial agonist and has been described as a "serotonin–dopamine activity modulator" (SDAM). The drug was approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) on 10 July 2015, for the treatment of schizophrenia, and as an adjunctive treatment for depression.[4][5] It has been designed to provide improved efficacy and tolerability (e.g., less akathisia, restlessnessand/or insomnia) over established adjunctive treatments for major depressive disorder(MDD).[6]

 

Endret av Worriesome Plenty 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Worriesome Plenty 2 skrev (11 timer siden):

Brexpiprazole, sold under the brand name Rexulti among others, is an atypical antipsychotic. It is a dopamine D2 receptorpartial agonist and has been described as a "serotonin–dopamine activity modulator" (SDAM). The drug was approved by the U.S. Food and Drug Administration (FDA) on 10 July 2015, for the treatment of schizophrenia, and as an adjunctive treatment for depression.[4][5] It has been designed to provide improved efficacy and tolerability (e.g., less akathisia, restlessnessand/or insomnia) over established adjunctive treatments for major depressive disorder(MDD).[6]

 

Håper jeg får prøve den! Kan jo prøve i ett år og om jeg blir psykotisk gå tilbake til leponex 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (31 minutter siden):

Håper jeg får prøve den! Kan jo prøve i ett år og om jeg blir psykotisk gå tilbake til leponex 

Hvordan syymtplmer får du når psykotisk? Hvordan blir du? 

Anonymkode: 5a081...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan syymtplmer får du når psykotisk? Hvordan blir du? 

Anonymkode: 5a081...a02

Da opplever jeg en alternativ virkelighet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig vanskelig å svare på om en medisin f.eks er sterk eller svak, om den er bra eller effektiv. Det er så utrolig individuelt.

For å svare på hva Rxulti er, må man snakke litt om farmakologi. Når et stoff eller en medisin binder seg til en reseptor i kroppen, kan en av følgende tre ting (grovt sett) skje:

1. Stoffet binder seg til reseptoren og det skjer ingenting. Men stoffet fortrenger kroppens egen substans (f.eks. adrenalin, dopamin, serotonin, whatever) fra å aktivere reseptoren. Dette kalles en antagonist. De fleste gamle antipsykotika er antagonister - de blokkerer substanser i hjernen fra å nå reseptorene ved å binde seg til reseptorene med større bindingsevne (affinitet) enn substansen.

2. Stoffet binder seg til reseptoren og det skjer det samme som når kroppens egne substans aktiverer reseptoren. Dette kalles en agonist (eller en full agonist). 

3. Stoffet binder seg til reseptoren og det skjer LITT, men ikke like mye som om kroppens egne substans hadde bundet seg til reseptoren. Dette kalles en partiell agonist. Partielle agonister har blitt ganske "in" i psykofarmakologien, f.eks. ved røykesluttpreparatet vareniklin (Champix). Her binder stoffet seg til nikotinreseptorene med større bindingsevne (affinitet) enn nikotin, slik at det hindrer nikotinet fra å ha effekt. Men samtidig stimulerer det reseptorene litt, slik at man får mindre sug etter røyk eller snus. 

Medisiner som aripiprazol (Abilify), brexpiprazol (Rxulti) og kariprazin (Reagila) er slike partielle agonister. De stimulererer dopaminreseptorene litt slik at man slipper restless legs, EPS, dyskinesier, osv.  - men blokkerer likevel dopamin og serotonin slik at man reduserer psykosesymptomer.

***

Forskjellen på medisinenene er hvor MYE dette LITT utgjør. Det kan måles fra 0 (antagonist) til 100 (full agonist). Tallet heter indre aktivitet. Abilify har en ganske høy indre aktivitet, og Rxulti og Reagila har litt lavere. Teoretisk skal dette gi sterkere antipsykotisk effekt, men at man fortsatt ikke får restless legs, EPS og dyskinesier. Men hvilken medisin som er best for den enkelte må man nesten bare prøve seg fram med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg time med lege og sosionom om en time ang medisiner. Jeg må jo få bestemme selv om jeg vil fortsette på leponex eller prøve rxulti? Det er jo selvbestemmelse i psykiatrien?

jeg makter ikke flere netter med smerter og kramper i beina og avogtil armene. Er det så rart? Det er jo mulig jeg slipper disse sympt med rxulti. 
skal kreve en nedtrappingsplan med leponex. Hvor lang det enn er…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (38 minutter siden):

Da har jeg time med lege og sosionom om en time ang medisiner. Jeg må jo få bestemme selv om jeg vil fortsette på leponex eller prøve rxulti? Det er jo selvbestemmelse i psykiatrien?

jeg makter ikke flere netter med smerter og kramper i beina og avogtil armene. Er det så rart? Det er jo mulig jeg slipper disse sympt med rxulti. 
skal kreve en nedtrappingsplan med leponex. Hvor lang det enn er…

Jeg vet ikke svaret på spørsmålet ditt.

Men - og det jeg sier nå er ment i beste mening, så lenge jeg har "kjent" deg her inne, så synes jeg du har hatt en ekstremt ustabil og impulsiv holdning til livet. Fra en dag til neste er ett eller annet det viktigste i verden for deg, være seg slutte med medisiner, begynne med medisiner, bli gravid, spise, slanke deg, flytte til utlandet, flytte hjem, osv. osv.

Langt viktigere enn om du bruker Rxulti eller Leponex, er at du får en stabilitet i livet ditt og ikke endrer målsetninger nærmest oftere enn du skifter undertøy (ok, det siste vet jeg ingenting om, men det er et uttrykk). Det synes jeg du skal snakke med lege og spesielt sosionom om.

Endret av ISW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...