Gå til innhold

Argumenter for og mot at det finnes en gud

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er usikker på hva jeg mener, så tenkte jeg ville starte en tråd om dette. Kjør på! 

Anonymkode: 7aae2...9ef

Argumenter for at det finnes en gud:

• Kosmologisk argument: Dette argumentet sier at universet må ha en årsak til å eksistere, og at denne årsaken er en allmektig skapende kraft, kjent som Gud.
  • Teleologisk argument: Dette argumentet sier at universet og alt i det virker som om det har en formålslagt orden, og at dette kan bare forklares med at det er skapt av en intelligent designer, altså Gud.
  • Moralisk argument: Dette argumentet sier at moral og etiske verdier ikke kan forklares uten en høyere makt, og at dette må være Gud.

Argumenter mot at det finnes en gud:

• Naturvitenskapelige argumenter: Dette argumentet sier at naturens lover og prosesser kan forklare universets opprinnelse og utvikling, og at det derfor ikke er nødvendig med en gud.
  • Problem med ondskap: Dette argumentet sier at Guds eksistens og allmakt ikke kan forklare den vedvarende ondskapen og lidelse i verden.
  • Manglende bevis: Dette argumentet sier at det ikke finnes overbevisende bevis for Guds eksistens, og at det derfor ikke er begrunnet å tro på en gud.

Anonymkode: a7ec4...7b8

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er usikker på hva jeg mener, så tenkte jeg ville starte en tråd om dette. Kjør på! 

Anonymkode: 7aae2...9ef

Spørs hva du mener med "gud".

Om vi snakker Gud som f.eks beskrevet i bibelen, er det 0 argumenter for.

Og da vinner imot.

Men, altså ingen vet hvordan ting startet så alt er "mulig", men "alt" er også uendelig av muligheter, så vanskelig for oss å velge 1 "mulighet" og si at SÅNN var det, er får ikke noe hold for det.

"det står skrevet i en bok", er ikke noe argument for noe som helst. "mange (er lurt til) å tro at..." er ikke noe argument...

Anonymkode: b3a99...289

Worriesome Plenty 2

Ett argument mot er skriftene er fulle av feil. Dessuten har særlig vestlig kristendom blitt politisk korrekt. Det er ikke i samsvar med Bibelen.

Bibelen er dessuten ikke en god bok. Den handler om synd og skam. Truslene  den kommer med passer ikke med forestillingen om at gud vil deg vel.

Endret av Worriesome Plenty 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...