Gå til innhold

Klarer ikke å slippe taket


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å forsone meg med at jeg har en Schizoaffektiv lidelse. Det går bare ikke, alt stritter imot. Jeg tror at jeg aldri har vært klart psykotisk, men bare nærpsykotisk. Det har opptrådt både i bipolare episoder og utenom. Og med bare nærpsykotiske symptomer skal man vel ikke ha en psykosediagnose? Pf utelukkes da jeg aldri har skåret nevneverdig på "schizo-pfene". De jeg har skåret litt nevneverdig på er unnvikende, avhengig og emosjonell ustabil, men ikke nok til at jeg oppfyller kriteriene for noen av dem. Jeg har ingen pf, heldigvis. 

Burde jeg gå hardere til verks for å få en ny utredning? Få fastlegen med på laget (tror han er forståelsesfull og villig til å tro på meg) og kreve en ny utredning? Eller skal jeg bare drite i hvilken diagnose som står på papiret? Hva ville du ha gjort i samme situasjon? Dette plager meg mye. 

(Ja, det er jeg som har den tråden som heter "Nærpsykotisk" lenger ned). 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du i psykiatrien nå? Dps eller andre steder? 

Anonymkode: 925fa...698

Ja, har jevnlig kontakt med dps.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (7 minutter siden):

Ja, har jevnlig kontakt med dps.

Har du spurt de hva de syns om den diagnosen? Hva sa de? 

Anonymkode: 925fa...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du spurt de hva de syns om den diagnosen? Hva sa de? 

Anonymkode: 925fa...698

Ja, har stilt spørsmålstegn ved den flere ganger, men de står på sitt (det var der jeg fikk diagnosen). Jeg har tenkt at det enten skyldes at de ikke vil innrømme feil, eller fordi de ikke gidder å utrede på nytt. Begge deler er alvorlig i mine øyne, men kanskje det bare er jeg som overdriver betydningen av dette. 

Vil rette på meg selv i hovedinnlegget. Det er hovedsakelig i bipolare episoder jeg kan få psykotiske symptomer, ikke ellers. Så nei, jeg kan umulig ha noen psykosediagnose. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så blir jeg engstelig for at diagnosen stemmer, bare det er jeg som ikke forstår det. Aaaarghh... Hvorfor skal dette være så vanskelig? Tenk om virkeligheten er helt annerledes enn jeg tror? Det er ikke til å holde ut en sånn tanke.. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (3 timer siden):

Det er ingen skam å ha schizoaffektiv lidelse 

Nei, det er ingen skam. Jeg synes ikke noen som har psykoselidelse (eller andre diagnoser for den sakens skyld) skal skamme seg. Men jeg føler at diagnosen ikke passer til meg, og da blir det litt skamfullt for meg likevel, om du skjønner. Den rokker liksom ved synet jeg har på meg selv som ikke-psykotisk. Jeg tror og ønsker at jeg "bare" har bipolar 1 ut av de to. Er nødt til å få en second opinion, for dette plager meg ganske mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du skal be om ny utredning så lenge du føler som du gjør. Men da må du som du er inne på, også være forberedt på at den KAN stemme. 

Jeg vet ikke hvorfor du syns det er så vanskelig med den diagnosen,  men fakta er jo at du gjør det. Jeg trenger ikke å forstå det for å støtte deg i å få ny utredning hvis det er det du virkelig vil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 minutter siden):

Jeg syns du skal be om ny utredning så lenge du føler som du gjør. Men da må du som du er inne på, også være forberedt på at den KAN stemme. 

Jeg vet ikke hvorfor du syns det er så vanskelig med den diagnosen,  men fakta er jo at du gjør det. Jeg trenger ikke å forstå det for å støtte deg i å få ny utredning hvis det er det du virkelig vil. 

Takk for det. Grunnen til at jeg synes det er så vanskelig er blant annet fordi det er en psykosediagnose, og psykosediagnoser er alvorlig sinnsykdom. Synes ikke det passer til meg å ha en sånn diagnose, for jeg synes jeg fungerer altfor godt til det. Jeg vil ikke bli regnet som "alvorlig syk", hvis du skjønner. Det gjelder å få klarhet i hva som er psykose og hva som er psykosenært når det gjelder meg, tror jeg. Kan godt hende ting er blitt tolket og oppfattet feil fra dps sin side. Hvis jeg får en ny utredning skal jeg være mer tydelig, hvis årsaken til diagnostiseringen har vært at jeg har vært for utydelig. Det er det jeg ikke vet. Har bare vært ærlig så godt jeg har kunnet. Men det kan likevel være at jeg er blitt oppfattet feil. Er nok ikke lett å utrede og diagnostisere folk riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg om det f.eks stod mellom to mindre alvorlige diagnoser. Hvis jeg f.eks hadde pf og det stod mellom unnvikende og avhengig, da hadde jeg gitt f... Selv om pf heller ikke er noe å ta lett på. Det er veldig vondt for de som har det. Men i det minste er det ikke "sinnsykdom".  

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde ikke brydd meg om det f.eks stod mellom to mindre alvorlige diagnoser. Hvis jeg f.eks hadde pf og det stod mellom unnvikende og avhengig, da hadde jeg gitt f... Selv om pf heller ikke er noe å ta lett på. Det er veldig vondt for de som har det. Men i det minste er det ikke "sinnsykdom".  

Jeg skjønner hva du mener. Jeg ser at du skriver at du frykter at virkeligheten ikke er som du oppfatter den. Er det vanlig at mennesker med psykoselidelse tenker sånn? Nå vet jeg ikke noe særlig om dette, men jeg har en tidligere god venn som har en sånn lidelse,  og han var helt overbevist om at ting var som han trodde. Og de var ikke det. Han stilte aldri sånne spørsmål. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner hva du mener. Jeg ser at du skriver at du frykter at virkeligheten ikke er som du oppfatter den. Er det vanlig at mennesker med psykoselidelse tenker sånn? Nå vet jeg ikke noe særlig om dette, men jeg har en tidligere god venn som har en sånn lidelse,  og han var helt overbevist om at ting var som han trodde. Og de var ikke det. Han stilte aldri sånne spørsmål. 

Jeg mente bare at det kan være at det er jeg som tar feil, og ikke dps. At jeg i realiteten har en psykoselidelse selv om jeg ikke klarer å se det selv. At slik jeg tror verden er ("jeg har ikke psykoselidelse") i virkeligheten er motsatt ("jeg har psykoselidelse"). Det er skremmende hvis virkeligheten ikke er som jeg tror. Klarer ikke å forklare det bedre akkurat nå. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått godt utbytte av AP siden du har psykoselidelse? Selv har jeg psykoselidelse men det er AD som gjør mesteparten av nytten for meg, lurer egentlig på om jeg har psykotisk depresjon 🤣🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody skrev (13 minutter siden):

Har du fått godt utbytte av AP siden du har psykoselidelse? Selv har jeg psykoselidelse men det er AD som gjør mesteparten av nytten for meg, lurer egentlig på om jeg har psykotisk depresjon 🤣🤣

Har utbytte av AP ja, men da heller som behandling mot bipolar lidelse først og fremst. 

Nei, jeg gir opp. Kommer ikke noe lenger av å diskutere dette på forum. Her må det samtaler i rl til, og jeg skal få gjort det. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff Vendi, denne er vanskelig.

For å ta spørsmålet ditt først: Om du burde presse på for en ny utredning? Rent objektivt er svaret nei. Fordi: Uavhengig av hvem av disse diagnosene du har er behandlingen basert på symptomene dine den samme: SS og AP, og evt. AD ved depresjoner som SS ikke "tar" i god nok grad. Det har altså ingen behandlingsmessig verdi - verdien er i så fall en subjektiv følelse for ditt vedkommende (uten at jeg på noen måte skal nedvurdere denne verdien ettersom dette temaet plager deg så mye). Men det er altså noe du må vurdere for din egen del og ikke ut fra et objektivt diagnosemessig behov for avklaring.

Men hva ville jeg tro at legen ville si? Jeg tror ikke at avgrensningen mellom BP og schizoaffektiv lidelse er absolutt. Noen med bipolar lidelse har absolutt ingen psykotiske eller nærpsykotiske symptomer under depresjoner eller mani, noen har noen av det, andre har mer, akkurat som noen med schizoaffektiv lidelse har svært lite affektive symptomer (og grenser mot "ren" schizofreni) og andre har mer affektive symptomer og mindre psykotiske symptomer. Så må behandlere sette en grense et sted, og kalle ditt for ditt og datt for datt. Og dette kan også fluktuere. Det er ikke umulig at du nå kan "snakke deg til" en bipolar lidelse hvis du legger mer trykk på de affektive symptomene dine og mindre på psykose/nærpsykose - hva vet jeg? Det kan til og med godt være riktig for alt jeg vet :) Jeg sier bare dette for å illustrere at det objektivt sett har svært liten betydning.

Men jeg respekterer fullt ut ditt ønske og at det er ekkelt å ha en diagnose som heter noe med "schizo". Jeg husker bare selv da jeg skulle hente Fluanxol en gang for lenge siden og fastlegen hadde skrevet "mot schizofreni" på den. Det var jo selvsagt feil, men jeg likte det ikke :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ISW skrev (14 minutter siden):

Uff Vendi, denne er vanskelig.

For å ta spørsmålet ditt først: Om du burde presse på for en ny utredning? Rent objektivt er svaret nei. Fordi: Uavhengig av hvem av disse diagnosene du har er behandlingen basert på symptomene dine den samme: SS og AP, og evt. AD ved depresjoner som SS ikke "tar" i god nok grad. Det har altså ingen behandlingsmessig verdi - verdien er i så fall en subjektiv følelse for ditt vedkommende (uten at jeg på noen måte skal nedvurdere denne verdien ettersom dette temaet plager deg så mye). Men det er altså noe du må vurdere for din egen del og ikke ut fra et objektivt diagnosemessig behov for avklaring.

Men hva ville jeg tro at legen ville si? Jeg tror ikke at avgrensningen mellom BP og schizoaffektiv lidelse er absolutt. Noen med bipolar lidelse har absolutt ingen psykotiske eller nærpsykotiske symptomer under depresjoner eller mani, noen har noen av det, andre har mer, akkurat som noen med schizoaffektiv lidelse har svært lite affektive symptomer (og grenser mot "ren" schizofreni) og andre har mer affektive symptomer og mindre psykotiske symptomer. Så må behandlere sette en grense et sted, og kalle ditt for ditt og datt for datt. Og dette kan også fluktuere. Det er ikke umulig at du nå kan "snakke deg til" en bipolar lidelse hvis du legger mer trykk på de affektive symptomene dine og mindre på psykose/nærpsykose - hva vet jeg? Det kan til og med godt være riktig for alt jeg vet :) Jeg sier bare dette for å illustrere at det objektivt sett har svært liten betydning.

Men jeg respekterer fullt ut ditt ønske og at det er ekkelt å ha en diagnose som heter noe med "schizo". Jeg husker bare selv da jeg skulle hente Fluanxol en gang for lenge siden og fastlegen hadde skrevet "mot schizofreni" på den. Det var jo selvsagt feil, men jeg likte det ikke :)

 

 

Tusen takk for et veldig fint svar, ISW! ❤️

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (8 minutter siden):

Tusen takk for et veldig fint svar, ISW! ❤️Da får jeg se hva jeg gjør. Skal nå få time til drøfting, men kanskje det ikke har noe for seg likevel. Kanskje jeg bare skal drite i "kampen" og bare godta at den står på papiret. Behandlingen er jo som du sier den samme uansett,og det er vel det viktigste. 

Bare hyggelig det :) glad du fikk utbytte av det.

Konklusjonen min var ikke at du ikke skulle gå på timen, for all del. Det eneste jeg sier er at det i så fall er noe du gjør for din egen del, ikke fordi det er medisinsk nødvendig. Men at du gjør noe for din egen del kan være viktig nok det :)

Det minner meg litt om meg selv for en god del år siden, jeg var veldig opptatt av å få bevist at ekstraslagene mine kom fra hjertets forkamre og ikke hjertekamrene. Som følge av dette tok jeg mange undersøkelser. Medisinsk betydde det ingenting - behandlingen var den samme og begge deler var uskyldig. Men for meg virket det mye mindre skummelt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...