AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har gått på sobril over lang tid, ca 4-5 år. Jeg har tatt ca 50 mg sobril til sammen i uka, over flere dager. Jeg har også tatt stillnoct 10 mg ca annenhver dag siste månedene. Nå ønsker jeg å slutte med begge deler. Jeg sliter med mye GAD-symptomer og panikkanfall og noe fobier. Men opplever at sobril forverrer angsten i form av abstinenser når jeg ikke tar den. Hvordan best slutte på disse to medisinene? Kan jeg bråslutte, bør jeg trappe ned og over hvor lang tid? @kupton mfl Ikke minst; finnes det noen medisin jeg kan gå på i denne fasen, som kan være beroligende som erstatning? Er det håp for en med mye angst å klare seg uten benzo? Jeg er nok avhengig, i alle fall psykisk avhengig. Jeg ønsker på én måte ikke å slutte men ser meg nå nødt til det, og prøver å motivere meg til det. Anonymkode: fe8b6...da7 0 Siter
kupton Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 Jeg har lagt en del arbeid i å svare på slike spørsmål gjennom årene, men de har dessverre en tendens til å bli slettet av admin. Jeg prøver en gang til tross det. Dosen Sobril du bruker, er meget liten. Så liten at det faktisk hadde vært mulig å slutte helt. Likevel anbefaler jeg at du tar dette over 4-5 uker, og da skjønner du selv hvor mye du må redusere per uke. Når det er gjort, kan du prøve å halvere Stilnoct. Synd om admin ikke tillater at personer som vil slutte med vanedannende medisiner få noen generelle råd. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 kupton skrev (1 time siden): Jeg har lagt en del arbeid i å svare på slike spørsmål gjennom årene, men de har dessverre en tendens til å bli slettet av admin. Jeg prøver en gang til tross det. Dosen Sobril du bruker, er meget liten. Så liten at det faktisk hadde vært mulig å slutte helt. Likevel anbefaler jeg at du tar dette over 4-5 uker, og da skjønner du selv hvor mye du må redusere per uke. Når det er gjort, kan du prøve å halvere Stilnoct. Synd om admin ikke tillater at personer som vil slutte med vanedannende medisiner få noen generelle råd. Takk for råd. Blir jeg dårlig om jeg slutter å ta sobril og stilnoct tvert? Har jo ikke brukt sobril mer enn 2 ganger i uka og stilnoct 3-4 ganger uke. Men skjønner ut i fra svaret ditt at jeg bør trappe ned. Takk igjen. Anonymkode: fe8b6...da7 0 Siter
kupton Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Blir jeg dårlig om jeg slutter å ta sobril og stilnoct tvert? Dårlig? Du får en periode med mer angst og dårligere søvn. Du har brukt det i 4-5 år. Hvorfor ikke bruke 4-5 uker på nedtrapping om det gir langt større sannsynlighet for å lykkes og ikke sprekke? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 kupton skrev (12 minutter siden): Dårlig? Du får en periode med mer angst og dårligere søvn. Du har brukt det i 4-5 år. Hvorfor ikke bruke 4-5 uker på nedtrapping om det gir langt større sannsynlighet for å lykkes og ikke sprekke? Ja det er sant, da trapper jeg ned. Anonymkode: fe8b6...da7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Takk for råd. Blir jeg dårlig om jeg slutter å ta sobril og stilnoct tvert? Har jo ikke brukt sobril mer enn 2 ganger i uka og stilnoct 3-4 ganger uke. Men skjønner ut i fra svaret ditt at jeg bør trappe ned. Takk igjen. Anonymkode: fe8b6...da7 Jeg har i perioder brukt stilnoct omtrent likt som deg, for så å ha lengre perioder uten. (Har aldri brukt sobril). Jeg kan ikke si at jeg blir dårlig av å bråslutte. Det blir ei natt omtrent helt uten søvn, så er det tilbake til min vanlige, jevnt dårlige søvn i alle fall fra natt 3. Jeg kan få noe hodepine, men de typiske abstinenssymptomene har jeg aldri opplevd etter seponering av dette medikamentet. (Men hvis du ønsker å slutte helt, det vil si aldri bruke dette igjen, er det sikkert lurt med nedtrapping likevel). Anonymkode: c5888...d2b 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2023 Skrevet 14. februar 2023 Her er link til Ashtons sine sider, som har laget den mest omfattende guiden til nedtrspping av benzo: https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm Siden du ikke står på så stor dose går nok dette fint. Problemet med Sobril er at den har så kort halveringstid slik at du merker abstinenser bedre. Anonymkode: 022ce...48b 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.