AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 Jeg leste dette innlegget. Hvorfor er det ingen hjelp å få i slike situasjoner? https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/jeg-har-na-mistet-mitt-barn-en-gutt-i-20-arene-selv-om-han-faktisk-lever-dog-ikke-i-beste-velgaende/o/5-95-381971 Anonymkode: 5ba0b...b09 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 (endret) Ofte når jeg leser sånne innlegg (og de finnes det mange av) - så får jeg noen tanker rundt hvilke forventninger folk har til samfunnet - og - hvis de skulle realiseres, hvilket samfunn vi ville fått. Vi lever i et relativt fritt samfunn. En konsekvens av det er at det ikke er ulovlig å gjøre dårlige valg i livet sitt. Det betyr at hvis jeg hadde lyst til å ta fire forbrukslån, reise til Las Vegas og rote bort alle pengene på en kveld, så hadde jeg faktisk fullstendig lov til det. Jeg kunne ikke klage over å ha fått lønnstrekk fra Namsmannen et halvt år senere. På samme måte (sett bort fra narkotikalovgivning) så er det ingen som hindrer meg i å begynne med heroin i morgen hvis jeg ville. Jeg skjønner jo at ingen av disse tingene er videre lurt, så jeg gjør det ikke. Men det ville vært i min fulle rett. Det bringer oss over på punkt 2 av saken. Hva med mennesker som ikke har impulskontroll nok, eller evne til å gjøre fornuftige valg? Heldigvis eller dessverre - alt ettersom - har disse menneskene de samme rettighetene som deg og meg. Myndighetene og helsevesenet har i hovedsak en rådgivende makt - du får hjelp til å ta gode valg (det får alle) men ingen kan tvinge deg. Jeg opplever at mange snur seg og "skyter" helsevesenet for at man nettopp ikke ble tvunget til å gjøre gode valg. Men jeg mener det vil lede oss inn i et samfunn vi ikke vil ha. Vi kunne eksempelvis ha avverget de fleste terrorangrep med f.eks. å ha samme sikkerhet ved alle arrangementer som vi har på fly. Men friheten mennesker opplever ville bli skadelidende i større grad. Vi må akseptere og respektere at de samme grensene trekkes i hjelpeapparatet. Endret 13. februar 2023 av ISW 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 ISW skrev (49 minutter siden): Ofte når jeg leser sånne innlegg (og de finnes det mange av) - så får jeg noen tanker rundt hvilke forventninger folk har til samfunnet - og - hvis de skulle realiseres, hvilket samfunn vi ville fått. Vi lever i et relativt fritt samfunn. En konsekvens av det er at det ikke er ulovlig å gjøre dårlige valg i livet sitt. Det betyr at hvis jeg hadde lyst til å ta fire forbrukslån, reise til Las Vegas og rote bort alle pengene på en kveld, så hadde jeg faktisk fullstendig lov til det. Jeg kunne ikke klage over å ha fått lønnstrekk fra Namsmannen et halvt år senere. På samme måte (sett bort fra narkotikalovgivning) så er det ingen som hindrer meg i å begynne med heroin i morgen hvis jeg ville. Jeg skjønner jo at ingen av disse tingene er videre lurt, så jeg gjør det ikke. Men det ville vært i min fulle rett. Det bringer oss over på punkt 2 av saken. Hva med mennesker som ikke har impulskontroll nok, eller evne til å gjøre fornuftige valg? Heldigvis eller dessverre - alt ettersom - har disse menneskene de samme rettighetene som deg og meg. Myndighetene og helsevesenet har i hovedsak en rådgivende makt - du får hjelp til å ta gode valg (det får alle) men ingen kan tvinge deg. Jeg opplever at mange snur seg og "skyter" helsevesenet for at man nettopp ikke ble tvunget til å gjøre gode valg. Men jeg mener det vil lede oss inn i et samfunn vi ikke vil ha. Vi kunne eksempelvis ha avverget de fleste terrorangrep med f.eks. å ha samme sikkerhet ved alle arrangementer som vi har på fly. Men friheten mennesker opplever ville bli skadelidende i større grad. Vi må akseptere og respektere at de samme grensene trekkes i hjelpeapparatet. Det er fryktelig tungt for pårørende dersom barna havner i den situasjonen som innlegget beskriver. Det er ofte noe psykisk bak dårlige valg. Jeg mener ikke å kritisere helsevesenet. Men mener at det skulle vært bedre hjelp å få i slike situasjoner. Anonymkode: 5ba0b...b09 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 ISW skrev (51 minutter siden): Ofte når jeg leser sånne innlegg (og de finnes det mange av) - så får jeg noen tanker rundt hvilke forventninger folk har til samfunnet - og - hvis de skulle realiseres, hvilket samfunn vi ville fått. Vi lever i et relativt fritt samfunn. En konsekvens av det er at det ikke er ulovlig å gjøre dårlige valg i livet sitt. Det betyr at hvis jeg hadde lyst til å ta fire forbrukslån, reise til Las Vegas og rote bort alle pengene på en kveld, så hadde jeg faktisk fullstendig lov til det. Jeg kunne ikke klage over å ha fått lønnstrekk fra Namsmannen et halvt år senere. På samme måte (sett bort fra narkotikalovgivning) så er det ingen som hindrer meg i å begynne med heroin i morgen hvis jeg ville. Jeg skjønner jo at ingen av disse tingene er videre lurt, så jeg gjør det ikke. Men det ville vært i min fulle rett. Det bringer oss over på punkt 2 av saken. Hva med mennesker som ikke har impulskontroll nok, eller evne til å gjøre fornuftige valg? Heldigvis eller dessverre - alt ettersom - har disse menneskene de samme rettighetene som deg og meg. Myndighetene og helsevesenet har i hovedsak en rådgivende makt - du får hjelp til å ta gode valg (det får alle) men ingen kan tvinge deg. Jeg opplever at mange snur seg og "skyter" helsevesenet for at man nettopp ikke ble tvunget til å gjøre gode valg. Men jeg mener det vil lede oss inn i et samfunn vi ikke vil ha. Vi kunne eksempelvis ha avverget de fleste terrorangrep med f.eks. å ha samme sikkerhet ved alle arrangementer som vi har på fly. Men friheten mennesker opplever ville bli skadelidende i større grad. Vi må akseptere og respektere at de samme grensene trekkes i hjelpeapparatet. Utrolig bra skrevet ISW. For det er akkurat dette det handler om. Alle har like muligheter i livet. Om en så har hatt en tøff oppvekst mm så kan du en bruke styrken til å gjøre noe fornuftig ut av det. Dette gjelder ikke bare dette, men stort sett mange ting i livet. Anonymkode: a19f0...d26 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er fryktelig tungt for pårørende dersom barna havner i den situasjonen som innlegget beskriver. Det er ofte noe psykisk bak dårlige valg. Jeg mener ikke å kritisere helsevesenet. Men mener at det skulle vært bedre hjelp å få i slike situasjoner. Anonymkode: 5ba0b...b09 Det er flere enn helsevesenet som har sviktet i disse sakene. Hva med de pårørende som har hovedansvaret? Skolen? Systemet rundt personen? Denne historien er ikke unik! Anonymkode: a19f0...d26 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er fryktelig tungt for pårørende dersom barna havner i den situasjonen som innlegget beskriver. Det er ofte noe psykisk bak dårlige valg. Jeg mener ikke å kritisere helsevesenet. Men mener at det skulle vært bedre hjelp å få i slike situasjoner. Anonymkode: 5ba0b...b09 Ja - det skjønner jeg. Men jeg mener det er litt feil å si at det er "ingen hjelp" som det beskrives i hovedinnlegget. Jeg tror det er veldig mye hjelp å få - men mesteparten av hjelpen baserer seg på et eget ønske om bedring. Helsevesenet har ingen mulighet til å tvinge mennesker til å ikke ruse seg eller gjøre dårlige valg. Man må ønske det selv. 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Utrolig bra skrevet ISW. For det er akkurat dette det handler om. Alle har like muligheter i livet. Om en så har hatt en tøff oppvekst mm så kan du en bruke styrken til å gjøre noe fornuftig ut av det. Dette gjelder ikke bare dette, men stort sett mange ting i livet. Anonymkode: a19f0...d26 Takk for hyggelig tilbakemelding Jeg mener ikke å si at det "bare" er å snu enhver negativ situasjon til noe positivt, men i bunn og grunn bestemmer vi selv over våre egne liv. Jeg ser veldig mange problemstillinger der folk i vanskelige situasjoner hevder at kreditt er for lett tilgjengelig - kredittkort markedsføres og forbrukslån kastes nærmest etter oss. Det er mulig det er riktig og at markedsføringen er for aggressiv, men en person som vil ha mange kredittkort finner det uavhengig av markedsføring. Akkurat som jeg mener at en alkoholiker finner veien til Vinmonopolet eller hvis jeg var spillavhengig visste jeg hva Unibet var uavhengig av om Magnus Carlsen frontet det. En konsekvens av et samfunn med valgfrihet er dessverre at noen gjør dårlige valg. Likevel mener jeg totalt sett at valgfrihet og frihet for enkeltindividet er viktig. Det er mulig det er lite kredittkortgjeld i Nord-Korea men jeg vil ikke bo der likevel. Endret 13. februar 2023 av ISW 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147489 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva med de pårørende som har hovedansvaret? Skolen? Hvis vi skal tro på det mor skriver i artikkelen, ser det vel ut til at de har forsøkt? Tidspunktet for ADHD-diagnosen kan ha hatt noe å si. Uten diagnose er det ofte vanskelig å få til fungerende opplegg på skolen. (Og det er heller ikke alltid det hjelper å ha diagnose.) Det er dessverre mange med ADHD som får rusproblemer eller havner i fengsel. Jeg er ikke fagperson og vet ikke hva som bør gjøres. Men jeg kan forstå at fortvilede foreldre ønsker at det var mulig å bruke metoder som ikke krever så mye selvinnsikt, medvirkning og samarbeid fra den det angår. Endret 13. februar 2023 av laban 2 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 laban skrev (6 minutter siden): Hvis vi skal tro på det mor skriver i artikkelen, ser det vel ut til at de har forsøkt? Tidspunktet for ADHD-diagnosen kan ha hatt noe å si. Uten diagnose er det ofte vanskelig å få til fungerende opplegg på skolen. (Og det er heller ikke alltid det hjelper å ha diagnose.) Det er dessverre mange med ADHD som får rusproblemer eller havner i fengsel. Jeg er ikke fagperson og vet ikke hva som bør gjøres. Men jeg kan forstå at fortvilede foreldre ønsker at det var mulig å bruke metoder som ikke krever så mye selvinnsikt, medvirkning og samarbeid fra den det angår. Enig med det du skriver. Ja når man står i en slik situasjon så er det lett å gå tilbake i tid , og tenke : Hva skjedde? Hvor sviktet foreldrene,? Andre som har sviktet? Osv. Men samtidig så hjelper det ikke å gå tilbake i tid for man får som oftest ikke endret noe som helst. Men den fortvilte far og mor ønsker at barnet deres kan hjelpes på bedre veier tross at det er voksen. Anonymkode: 5ba0b...b09 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kupton Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 Problemstillingen er akkurat slik ISW beskriver den. Politikerne har valgt å gå bort fra den paternialismen som tidligere preget helsevesenet til en nærmest full frihet til å velge å gå til grunne. Eneste unntaket er Psykisk helsevernloven. I dette konkrete tilfellet vises en stor utfordring. Manglende kompetanse til å diagnostisere og behandle ungdom med ADHD tidlig nok. I tillegg pressens stadige artikler som på grunnlag av synsere sår tvil om dette virkelig er en sykdom, og om det er riktig å gi dem medisiner. Dette til tross for at forskning viser at det går langt bedre med de som får tidlig riktig diagnose og behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 kupton skrev (12 minutter siden): Problemstillingen er akkurat slik ISW beskriver den. Politikerne har valgt å gå bort fra den paternialismen som tidligere preget helsevesenet til en nærmest full frihet til å velge å gå til grunne. Eneste unntaket er Psykisk helsevernloven. I dette konkrete tilfellet vises en stor utfordring. Manglende kompetanse til å diagnostisere og behandle ungdom med ADHD tidlig nok. I tillegg pressens stadige artikler som på grunnlag av synsere sår tvil om dette virkelig er en sykdom, og om det er riktig å gi dem medisiner. Dette til tross for at forskning viser at det går langt bedre med de som får tidlig riktig diagnose og behandling. Psykisk helsevernloven er jo et hederlig unntak ja. Men da skal det jo virkelig ha gått langt. I Norge har jo ellers helsevesenet svært liten makt til å gripe inn i menneskers dårlige valg. I USA er det jo litt annerledes, etter som leger har riset bak speilet med å journalføre at pasienten handler "against medical advice" - med alle de økonomiske ubehageligheter det medfører mht. forsikringer, osv. som man trenger der. Jeg får noen tanker til fastlegen min: Han sier at jeg bør gå ned i vekt, og at han om nødvendig kan hjelpe meg til å gå ned i vekt. Men det er jeg som må gå ned i vekt. Og hvis jeg ikke går ned i vekt, er det jeg som må leve med konsekvensene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147510 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er fryktelig tungt for pårørende dersom barna havner i den situasjonen som innlegget beskriver. Det er ofte noe psykisk bak dårlige valg. Jeg mener ikke å kritisere helsevesenet. Men mener at det skulle vært bedre hjelp å få i slike situasjoner. Anonymkode: 5ba0b...b09 Mange som begynner med stoff har ubehandla add eller afhd.. var en sykepleier som sa det. Alltid følt på indre uro og angst, og skjønte ikke hvor det kom fra så viste det seg at jeg hadde adhd og fikk diagnosen i voksen alder... men jeg startet ikke ned rus da.. Anonymkode: a9ca1...c8a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2023 Del Skrevet 13. februar 2023 laban skrev (10 timer siden): Hvis vi skal tro på det mor skriver i artikkelen, ser det vel ut til at de har forsøkt? Tidspunktet for ADHD-diagnosen kan ha hatt noe å si. Uten diagnose er det ofte vanskelig å få til fungerende opplegg på skolen. (Og det er heller ikke alltid det hjelper å ha diagnose.) Det er dessverre mange med ADHD som får rusproblemer eller havner i fengsel. Jeg er ikke fagperson og vet ikke hva som bør gjøres. Men jeg kan forstå at fortvilede foreldre ønsker at det var mulig å bruke metoder som ikke krever så mye selvinnsikt, medvirkning og samarbeid fra den det angår. Ja, akkurat dette har jeg også hørt. Sliter faktisk med vival avhengighet for å demoe indre uro, men er jo ikke det samme som rus da, men har vært fristet. Jeg får ikke adgd medisiner for gar psykoselidelse og da har man ikke lov til å bruke medisiner for adsd.. Anonymkode: a9ca1...c8a 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/471208-hvorfor-er-det-s%C3%A5-d%C3%A5rlig-hjelp-%C3%A5-f%C3%A5-innen-tilfeller-av-rusmisbruk-psykiske-problemer-hos-unge-voksne/#findComment-4147676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.