Gå til innhold

Skal få time til drøfting av diagnose


Gjest Vendi

Anbefalte innlegg

Siden dette med diagnosen min (Schizoaffektiv) plaget meg så mye i går igjen, bestemte jeg meg for å ringe DPS i dag og legge det fram for behandleren min på nytt. Hun forstår at dette plager meg mye og skal nå prøve å få til en time med overlege for drøfting. Det er jo en god ting da! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vendi skrev (3 timer siden):

Siden dette med diagnosen min (Schizoaffektiv) plaget meg så mye i går igjen, bestemte jeg meg for å ringe DPS i dag og legge det fram for behandleren min på nytt. Hun forstår at dette plager meg mye og skal nå prøve å få til en time med overlege for drøfting. Det er jo en god ting da! 😊

Kan du bare ringe til behandleren din å snakke når som helst? 😯

Anonymkode: de46e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Kan du bare ringe til behandleren din å snakke når som helst? 😯

Anonymkode: de46e...8a6

Ja, så sant hun har tid og anledning så kan jeg det. Jeg blir alltid oppfordret til å ta kontakt hvis det "er noe". Kjekt det :)

En sånn ordning har jo fastlegen også. Man ringer hvis det er noe og får snakke med legen hvis legen har tid og anledning.Som oftest får man time ved oppmøte, men mange leger har også telefonkonsultasjoner. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (32 minutter siden):

Ja, så sant hun har tid og anledning så kan jeg det. Jeg blir alltid oppfordret til å ta kontakt hvis det "er noe". Kjekt det :)

En sånn ordning har jo fastlegen også. Man ringer hvis det er noe og får snakke med legen hvis legen har tid og anledning.Som oftest får man time ved oppmøte, men mange leger har også telefonkonsultasjoner. 

I min kommune er det så stort press på dps'ene så de rekker så vidt de timene man har satt opp. 

Anonymkode: de46e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I min kommune er det så stort press på dps'ene så de rekker så vidt de timene man har satt opp. 

Anonymkode: de46e...8a6

Leit at det er sånn. Jeg er nok ganske heldig som bor her jeg bor og har de ordningene jeg har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (11 minutter siden):

Leit at det er sånn. Jeg er nok ganske heldig som bor her jeg bor og har de ordningene jeg har. 

Jeg har også alltid hatt det slik med mine behandlere. Med den ordningen så slipper jeg kanskje å gå lenger ned kjellertrappa fram til neste time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321 skrev (11 minutter siden):

Jeg har også alltid hatt det slik med mine behandlere. Med den ordningen så slipper jeg kanskje å gå lenger ned kjellertrappa fram til neste time.

Ja, med en diagnose som lett kan skifte og/eller utarte seg, er det viktig med en sånn avtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (3 timer siden):

Jeg har også alltid hatt det slik med mine behandlere. Med den ordningen så slipper jeg kanskje å gå lenger ned kjellertrappa fram til neste time.

Her så går behandlerne direkte fra ene pasienten til neste. Er vel 15minutters mellomrom, men denne tiden bruker de til journalskriving, dobesøk og hente kaffe. 

Anonymkode: de46e...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært til den timen nå. Psykiateren medga at det var et grensetilfelle, men at han basert på lesing av journal og samtale med meg i dag, ikke så noen grunn til å endre diagnosen. Det er visst den som forklarer symptomene mine best.

Sa da så 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (6 minutter siden):

Har vært til den timen nå. Psykiateren medga at det var et grensetilfelle, men at han basert på lesing av journal og samtale med meg i dag, ikke så noen grunn til å endre diagnosen. Det er visst den som forklarer symptomene mine best.

Sa da så 🥲

Tror du at du klarer å akseptere det nå? ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (4 minutter siden):

Tror du at du klarer å akseptere det nå? ❤

Prøver 🥲

Jeg tenkte i forkant av timen at jeg kom til å gå "slukøret med halen subbende i bakken" ut derfra hvis jeg skulle få en sånn beskjed, men det skjedde ikke. Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg oppreist derfra og tenkte bare "Jaja, det spiller jo ingen rolle" 🥲

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (9 minutter siden):

Prøver 🥲

Jeg tenkte i forkant av timen at jeg kom til å gå "slukøret med halen subbende i bakken" ut derfra hvis jeg skulle få en sånn beskjed, men det skjedde ikke. Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg oppreist derfra og tenkte bare "Jaja, det spiller jo ingen rolle" 🥲

Du var kanskje forberedt på det sånn innerst inne? Da blir det ikke et sjokk i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (7 minutter siden):

Du var kanskje forberedt på det sånn innerst inne? Da blir det ikke et sjokk i hvert fall.

Ja, jeg holdt det jo åpent. 

Jeg vet i alle fall med meg selv nå at jeg har prøvd, og det var viktig for min egen del. Og jeg var dønn ærlig. Så hvis det er det som er navnet på symptomene mine, så ok. Jeg skal prøve å ikke bry meg mer om det. Behandlingen er jo lik både for Schizoaffektiv og bipolar 1, så objektivt spiller det ingen rolle som @ISW sa til meg i en annen tråd. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (5 minutter siden):

Prøver 🥲

Jeg tenkte i forkant av timen at jeg kom til å gå "slukøret med halen subbende i bakken" ut derfra hvis jeg skulle få en sånn beskjed, men det skjedde ikke. Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg oppreist derfra og tenkte bare "Jaja, det spiller jo ingen rolle" 🥲

Du er jo deg. Du forandres ikke av diagnosen. Diagnoser kan forstås som et forsøk på å skape et system med kategorier, som man  putter folk sine symptomer inn i. Med de symptomene du har, så tenker psykiateren at kategorien schizoaffektiv passer best - uten at det er gitt at matchen mellom dine symptomer og diagnosen er perfekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (30 minutter siden):

Du er jo deg. Du forandres ikke av diagnosen. Diagnoser kan forstås som et forsøk på å skape et system med kategorier, som man  putter folk sine symptomer inn i. Med de symptomene du har, så tenker psykiateren at kategorien schizoaffektiv passer best - uten at det er gitt at matchen mellom dine symptomer og diagnosen er perfekt. 

Det var godt sagt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken Diagnose tenker du selv at du har og hva slags medisiner går du på? Symptomer? 
 

så teit at de baserer seg mye på tidligere journal, man risikerer å aldri få endret diagnose eller å få en helt nøytral vurdering 

Anonymkode: 7d66b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken Diagnose tenker du selv at du har og hva slags medisiner går du på? Symptomer? 
 

så teit at de baserer seg mye på tidligere journal, man risikerer å aldri få endret diagnose eller å få en helt nøytral vurdering 

Anonymkode: 7d66b...16d

Jeg har hatt den oppfatning at jeg har bipolar type 1, men nå blåser jeg i om den i stedet heter Schizoaffektiv lidelse. Det spiller ingen rolle. Symptomer kan du jo selv lese om på nettet hvis du lurer, jeg gidder ikke å ramse opp her nå. 

Jeg blir medisinert adekvat.

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (3 timer siden):

Prøver 🥲

Jeg tenkte i forkant av timen at jeg kom til å gå "slukøret med halen subbende i bakken" ut derfra hvis jeg skulle få en sånn beskjed, men det skjedde ikke. Av en eller annen merkelig grunn gikk jeg oppreist derfra og tenkte bare "Jaja, det spiller jo ingen rolle" 🥲

Du vil alltid være Vendi uavhengig av hva slags diagnose du har, den definerer deg ikke som person - husk det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vendi skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt den oppfatning at jeg har bipolar type 1, men nå blåser jeg i om den i stedet heter Schizoaffektiv lidelse. Det spiller ingen rolle. Symptomer kan du jo selv lese om på nettet hvis du lurer, jeg gidder ikke å ramse opp her nå. 

Jeg blir medisinert adekvat.

Hold fast ved at du hadde en ok følelse da du gikk fra timen med psykiateren. Du har fått bekreftet at han ser på deg som et "grensetilfelle" - og da er det mindre viktig om han har landet på den ene eller andre siden av grensen. 

Synes du har gjort en bra jobb med å få ryddet litt i din tvil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...