Gå til innhold

Unngå forverring

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner på meg at jeg begynner å bli dårlig igjen, jeg har ikke lyst til noe, alt blir ett ork, får mørke tanker, alt bare flyter. 

Jeg klarer sjeldent snu dette selv hvor mye jeg fokuserer på å holde på rutinene og motarbeide det. 

Likevel ønsker jeg gjerne høre med dere, når dere er på vei inn i en dårlig periode, hva gjør dere for å forebygge?

Anonymkode: f6b8d...3ea

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/471217-unng%C3%A5-forverring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ingenting om diagnosen din, om du har behandler eller om du bruker medisiner, men hadde det vært meg og jeg var på vei inn i en sånn periode ville jeg ha tatt kontakt med behandler. Kanskje hadde det vært en medisinjustering som skulle til. 

Endret av Vendi
Vendi skrev (11 minutter siden):

Aner ingenting om diagnosen din, om du har behandler eller om du bruker medisiner, men hadde det vært meg og jeg var på vei inn i en sånn periode ville jeg ha tatt kontakt med behandler. Kanskje hadde det vært en medisinjustering som skulle til. 

Åja, beklager, det glemte jeg helt å nevne. Jeg har bipolar. Har ingen behandler, bare kommunen. De vet om det alt. Men er liksom ingenting de kan gjøre. Medisinene er så "gode som de kan bli".

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg kjenner på meg at jeg begynner å bli dårlig igjen, jeg har ikke lyst til noe, alt blir ett ork, får mørke tanker, alt bare flyter. 

Jeg klarer sjeldent snu dette selv hvor mye jeg fokuserer på å holde på rutinene og motarbeide det. 

Likevel ønsker jeg gjerne høre med dere, når dere er på vei inn i en dårlig periode, hva gjør dere for å forebygge?

Du kan motvirke litt gjennom regelmessig fysisk aktivitet samt komme deg ut mens det er dagslys hver dag.

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Åja, beklager, det glemte jeg helt å nevne. Jeg har bipolar. Har ingen behandler, bare kommunen. De vet om det alt. Men er liksom ingenting de kan gjøre. Medisinene er så "gode som de kan bli".

Hvor gode er medisinene dine, dvs. hvilke medisiner bruker du? Og hvilken bipolar lidelse har du? 

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bruker litium, lamictal og abilify. Har type 2. 

Kunne vært verre 😊 du aner ikke hvor mange her som får Lamictal og påstår å være optimalt medisinert mot bipolar lidelse. 

Sett bort fra Litium og Lamictal så kan Abilify ha en antidepressiv effekt. Spørsmålet er om denne effekten er potent nok eller om du trenger et antidepressiv i tillegg eller i stedet når depresjonene er ille. Med bipolar 2 løper du uansett ingen risiko for mani.  

Du kan jo se denne fra Psykia - de er flinke

http://bipolar2.no/algoritme.html

Endret av ISW
ISW skrev (18 timer siden):

Kunne vært verre 😊 du aner ikke hvor mange her som får Lamictal og påstår å være optimalt medisinert mot bipolar lidelse. 

Sett bort fra Litium og Lamictal så kan Abilify ha en antidepressiv effekt. Spørsmålet er om denne effekten er potent nok eller om du trenger et antidepressiv i tillegg eller i stedet når depresjonene er ille. Med bipolar 2 løper du uansett ingen risiko for mani.  

Du kan jo se denne fra Psykia - de er flinke

http://bipolar2.no/algoritme.html

Har sett litt på linken. Lurer på om bupropion kunne vert noe for meg?

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Har sett litt på linken. Lurer på om bupropion kunne vert noe for meg?

Bupropion er best ved depresjoner preget av trøtthet, energitap, tomhet, manglende glede- og lystfølelse og høy apetitt.

SSRI er best ved depresjoner preget av angst, tristhet, dårlig matlyst og søvn, pessimisme osv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...