Gå til innhold

Det å utføre psykisk/emosjonell vold mot partner/egne nære

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig en forlengelse av tråden som handler om skjult narsisisme. Jeg er på veldig gyngende kunnskapsmessig grunn, men synes emnet er interessant og ønsker gjerne å lære mer. Jeg har selv fått tak i boken "Narsisisme" av bl.a. Pål Grønndal m.fl. som @kupton foreslo, så jeg gleder meg til å lese i den.

Jeg kom i dag over en engelsk artikkel i PsychologiToDay.com som jeg synes er interessant å trekke frem. At en del utøver emosjonell vold og det som kan minne om narsisistisk adferd ved det første øyeblikket, men som ikke er motivert av det en narsisist ønsker av andre, men mer er forårsaket av en vanskelig oppvekst, som at en tar etter egne foreldre og tror det er slik man skal behandle partneren eller at det er en del av et større sykdomsbilde. Når en da blir bevisst egen adferd mot partner, vil en ofte få dårlig samvittighet og bli skamfull, men det kan ta noe tid å endre på innarbeidet adferd.

Og den store forskjellen her, står det, er jo at man kan endre egen oppførsel om en går i terapi ved en ubevisst utøvelse av psykisk vold. Det er lite tilfelle ved narsisistisk personlighet. Det har en stått fast på i flere år, men etter hva jeg har fått med meg er fagmiljøene litt i endring der - jeg vet ikke... Det virker som de har litt delte erfaringer...

Artikkelen jeg henviser til: "Not all emotional abusers are narcissists"

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...